۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
محصولات روستایی نیازمند بازتعریف استاندارد | سهم اندک روستاها در تولید
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

محصولات روستایی نیازمند بازتعریف استاندارد | سهم اندک روستاها در تولید

سمنان- یکی از مسائلی که کارشناسان آن را مانع توسعه بازارهای تولید روستایی می‌دانند، فقدان استانداردها است آن هم استانداردهایی که اصلا شاخص‌های درستی برایش تعریف نشده است.

بازار، گروه استان‌ها: روستاهای استان سمنان مانند روستاهای دیگر نقاط کشور دارای ظرفیت های عظیم تولیدی و حتی خدماتی به خصوص در بخش گردشگری هستند. کشاورزی، محصولات زراعی و باغی، فرآوری و صنایع دستی و... و. همگی در زمره داشته های اقتصادی روستاهای کشورمان هستند اما نتوانسته اند به درستی سهمی از بازار داشته باشند.

به خصوص در یک دهه اخیر، روز به روز شاهد کمرنگ شدن تاثیر بازار بر اقتصاد تولید محور در استان سمنان هستیم روستاهایی که توان بالایی دارند اما به درستی نمی توانند بازار فروش خود را بیابند و بر روی آن حساب باز کنند.

نهادینه شدن بازار و استانداردها

بازار الکترونیک روستایی نیز به درستی در استان سمنان مانند دیگر استان های کشور، نهادینه و تعریف نشده و تقریباً طفلی نوپا است که تازه متولد شده است در نتیجه از آن، چیزی شبیه به عملکرد سایت دیوار را در ذهن داریم یعنی در نهایت یک روستایی بتواند محصولات یا بومگردی اش را با چند عکس در فضای مجازی بشناساند که این یک صدم محتوای بازار الکترونیک روستایی نیز نیست.

در این بین اما کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از دلایل عدم موفقیت روستائیان در کسب بازار و نگهداشت آن، عدم رعایت استانداردها است. استانداردهایی که این روزها در بازارهای مخاطب پادشاهی می کند و ما حتی در استان سمنان یک تعریف ساده هم برای آن نداریم به عبارت دیگر اگر قرار است مثلاً روستایی را پایلوت سبزی خشک یا گیاهان دارویی کنیم اصلا به روستائیان نگفته ایم که این محصول باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

محصولات روستایی ما در استان سمنان دارای جذابیت نیستند

این نکته را هم باید گفت که استاندارد صرفاً مقصود بهداشت تولیدات نیست و این برداشت نباید صورت گیرد که مقصود از فقدان استاندارد، فقدان کیفیت تولیدات روستایی است منظور این است که محصولات روستایی باید یک سطحی از قاعده مندی را برای چشم گیر بودن یا بازار پسندی داشته باشند که این موضوع باید باز تعریف شود.

محصولات روستایی نیازمند بازتعریف استاندارد | سهم اندک روستاها در تولید

بسته بندی به استاندارد سازی کمک می کند

کارشناس اقتصادی درباره این موضوع به خبرنگار بازار، گفت: ما در روستاهای استان سمنان محصولات بسیاری داریم اما هرگز نیامده ایم برای تولید، بسته بندی و عرضه یک حداقل هایی را مشخص کنیم و مثلا بگوییم که قیصی یا برگه زردآلو نباید درون پلاستیک نایلونی عرضه شود بلکه می توان از یک ظرف یکبار مصرف شکیل تر بهره گیری کرد.

قدرت الله باقریان با بیان اینکه بعد دیگر استاندارد سازی کیفیت است، ابراز کرد: معنای کیفی کردن محصول صرفاً ارتقای کیفیت ساخت نیست بلکه باید دانست که عرضه هم دارای کیفیت هایی است که باید رعایت شود تا بتوانیم بازار را پیدا و سپس آن را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه محصولات روستایی ما همین حالا هم بازار ندارند لذا اگر یک بازار برایشان پیدا می شود مهمترین رکن نگهداشتن آن خواهد بود، افزود: این نگهداشتن بازار می تواند با ارتقای کیفیت عرضه رقم بخورد متاسفانه امروز محصولات روستایی ما به اشتباه با محصولات فله ای عجین شده در نتیجه برای مثال شما بسته بندی قیصی و برگه زردآلوی زیر یک کیلوگرمی در تولیدات روستایی نمی بینید در صورتی که امروز می توان بسته های تک نفره مانند آنچه مغز تخمه های آفتابگردان با برند های مختلف عرضه می شود هم می توان داشت لذا باید نوع نگاه ها عوض شود.

محصولات مان دارای جذابیت نیستند

دیگر کارشناس که در حوزه بازاریابی فعالیت دارد با بیان اینکه نیازمند بازتعریف استانداردها برای تولیدات روستایی هستیم، گفت: محصولات روستایی ما در استان سمنان دارای جذابیت نیستند برای مثال در آخرین نمایشگاه محصولات کشاورزی قبل از کرونا که در تهران برگزار شد برخی استان ها انگورها را در بسته بندی های زیبا عرضه کرده بودند اما در غرفه استان سمنان انگور شاهرود به صورت فله ای آن هم نشسته به میزان بسیار زیاد (حدود ۱۰ کیلوگرم) روی یک سینی مسی ریخته شده بود.

اساساً باید بر استانداردهایی را تعریف کنیم و سپس در مسیر تحقق آنها گام برداریم

امیر رضا امینیان با بیان اینکه فرم عرضه انگور شاهرود در آن نمایشگاه مشت نمونه خروار از محصولات روستایی ما در استان سمنان است، بیان کرد: امروز بهترین کره و لبنیات در روستاهای ما تولید می شود اما آن ها را به صورت کره های گرد و دوار در پلاستیک فریزر می ریزند و به تهران می برند در حالی که تصویری که از این محصول به مخاطب داده می شود یک محصول بی ارزش است.

وی با بیان اینکه فقدان استاندارد کیفی و کمی در محصولات روستایی ما در واقع ارزش آن ها را می کاهد، افزود: کافی است همان کره گوسفندی که در پلاستیک فریزر یخ زده و خیس قرار دارد در یک ظرف یکبار مصرف در دار قرار گیرد به یکباره در دید خریدار ارزشمند دیده می شود.

محصولات روستایی نیازمند بازتعریف استاندارد | سهم اندک روستاها در تولید

روستایی ها گناهی ندارند

نظر یک کارشناس بازار الکترونیک را نیز می پرسیم وی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه روستایی در این بین گناهی ندارد چرا که اصلا استانداردی وجود ندارد که او رعایت کند، گفت: ما زمانی می توانیم به کسی درباره ترک فعلی خرده بگیریم که فعل را برایش معنی کرده باشیم. اما وقتی فعلی نیست چرا فکر می کنیم که باید ترک فعلی هم باشد

سید محسن نظری با بیان اینکه ما اساساً باید بر استانداردهایی را تعریف کنیم و سپس در مسیر تحقق آنها گام برداریم، ابراز کرد: استاندارد صرفا به نام و نشان و شکل نیست بلکه ما اگر بتوانیم محصولی را به ذائقه مخاطب نزدیک سازیم در واقع آن را استاندارد سازی کرده‌ایم.

استانداردسازی به ما این امکان را می دهد که بتوانیم بهتر محصولات و تولیدات روستایی خودمان را بشناسیم

وی با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی و همچنین توسعه فرآوری خود یک نوع استاندارد سازی است امروز می توان انگور را فله ای فروخت می توان آن را آبغوزه، گرد غوره، شیره، کشمش و ... کرد و از آن ارش افزوده کلانی بیرون کشید، افزود: مهمترین امکانی که استاندارد سازی به ما می دهد این است که در وهله اول توانمندی های خودمان را بهتر خواهیم شناخت.

در نهایت باید گفت استانداردسازی به ما این امکان را می دهد که بتوانیم بهتر محصولات و تولیدات روستایی خودمان را بشناسیم و برای آن برنامه ریزی کنیم. استاندارد هایی که به ما امکان توسعه بازارهای روستایی را می دهد.

کد خبر: ۲۰۹٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha