۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
ثبت شرکت

ثبت شرکت

ثبت شرکت چیست؟ چرا باید شرکت ثبت کنیم؟ ثبت شرکت رایگان به چه صورت است؟

به گزارش بازار، ثبت شرکت چیست؟ چرا باید شرکت ثبت کنیم؟ ثبت شرکت رایگان به چه صورت است؟ چه مدارکی برای ثبت شرکت مورد نیاز است؟ این ها تمامی سوالاتی است که ذهن مخاطبان مارا به خود درگیر کرده و در این مقاله به شرح آن میپردازیم

با توجه به تقاضای بالا برای ثبت شرکت، و وجود افراد سودجو در این زمینه شما می توانید خودتان ثبت نام و تکمیل مدارک در سامانه را انجام دهید اما اگر در امر ثبت شرکت و امور رایانه ای ماهر نیستید به شما توصیه می شود تا طی مسیر ثبت، از مشاوره حقوقی متخصصان مجرب ثبت سفیر بهره بگیرید

 

شرکت چیست؟

شرکت در لغت به معنای شریک شدن در مال یا کاری می باشد. در اصطلاح حقوقی، شرکت به قراردادی گفته می شود که بر مبنای آن شرکا سود حاصل از شرکت را بین خودشان تقسیم می کنند.

 انواع شرکتها عبارتند از: شرکت تجاری و شرکت مدنی.

انواع شرکت :

1- شرکت مسئولیت محدود

2-شرکت سهامی خاص

3-شرکت سهامی عام

4-شرکت تضامنی

5-شرکت نسبی

6- شرکت های مختلط

7-شرکت تعاونی

پر استفاده ترین شرکت ها شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود میباشد که در ادامه به شرح مختصری از این شرکت ها میپردازیم

برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی تخصصی در زمینه ثبت شرکت میتوتنید با متخصصا مجرب ثبت سفیر تماس حاصل فرمایید

شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود، شرکتی متشکل از حداقل دو شریک است که در زمینه امور تجاری فعالیت می­کنند و بدون اینکه سرمایه به سهام تقسیم شود؛ هر یک از شرکا درست به اندازه سرمایه خود، تعهد و وظیفه دارند. ذکر عبارت با مسئولیت محدود و عدم ذکر نام شرکا در اسم شرکت الزامی است. اگر اسم یک یا تعدادی از شرکا در اسم شرکت قید شود؛ صاحب اسم مانند شریک ضامن در شرکت تضامنی، در قبال تمام دیون و تعهدات شرکت مسئول خواهد بود. در این نوع شرکت­ها، سهم هر شریک طبق برگه سهام تعیین نمی­شود؛ بنابراین قانونگذار ملزم کرده که در شرکتنامه، سهم مشارکت غیرنقدی هریک از شرکا ذکر شود. عدم قید این نکته در شرکتنامه منجر به بطلان آن می­شود.
قانونگذار در مورد ثبت شرکت با مسئولیت محدود، در کنار تنظیم شرکتنامه به تنظیم اساسنامه نیز اشاره کرده است. در اساسنامه می­توان ذکر کرد که سرمایه شرکت با پذیرش شریک جدید قابل افزایش یا با برداشت سرمایه قابل کاهش است که در این صورت تعیین حداقلی سرمایه شرکت الزامی است. میزان حداقلی سرمایه نباید کمتر از یک دهم سرمایه اولیه باشد. اما اگر تمام نکات لازم در شرکتنامه آورده شده باشد؛ تنظیم اساسنامه ضروری نخواهد بود.

مزایای شرکت با مسئولیت محدود

  • حداقل با حضور دو شریک قابل تشکیل است.
  • سرمایه شرکت به مدیرعامل تحویل داده می­شود و برای ثبت شرکت اقرارنامه مدیرعامل دال بر تحویل سرمایه کفایت می­کند و نیازی به ارائه مدرک بانکی نیست.
  • اداره شرکت به مدت مشخص (محدود یا نامحدود) به یک یا چند نفر به عنوان مدیر (که لازم نیست حتماً از شرکا باشند) سپرده می­شود.
  • نیاز نیست که هر سال اعضای شرکت معرفی شوند.

معایب شرکت با مسئولیت محدود

  • اگرچه در بدو تاسیس سرمایه همه شرکا پرداخت و ثبت می­شود اما ممکن است تمام این پرداخت­ها ظاهری باشند.
  • ورقه­ای تحت عنوان سهم الشرکه صادر نمی­شود؛ بنابراین سهم الشرکه اعضا مانند اواراق تجاری قابل انتقال نیست.
  • بعضی از موسسات خصوصی به شرکت­های با مسئولیت محدود وام نمی­دهند.
  • شرکت­های با مسئولیت محدود معمولاً قادر به شرکت در مناقصات دولتی نیستند.

ثبت سفیر بهترین موسسه   ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی،تغییرات شرکت،اخذ رتبه و....

ثبت شرکت

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  • ارائه مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • ارائه گواهی عدم سوپیشینه اعضای هیئت مدیره
  • دو نسخه از شرکت نامه
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت
  • دو برگ تقاضانامه
  • فرم تعیین نام شرکت و فیش واریزی
  • اصل مجوز فعالیت چنانچه ثبت موضوع به مجوز نیاز دارد.
  • اصل وکالتنامه چنانچه ثبت شرکت توسط وکیل دادگستری انجام می شود.
  • دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسس

شرکت سهامی خاص

یکی از متداول ترین انواع شرکت های تجاری در ایران، ثبت شرکت های سهامی هستند. به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24 اسفند ماه 1347، شرکت های سهامی به دو نوع تقسیم می شوند: نوع اول-شرکت های سهامی عام هستند که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند. نوع دوم- شرکت های سهامی خاص هستند که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین گردیده است.

چون تشکیل شرکت های سهامی عام همراه با تشریفاتی طولانی است، مواد اصلاحی قانون تجارت برای امور ساده تری که طبعاً شرکای کمتری دارد یک نوع شرکت سهامی مقرر داشته که بشرح فوق شرکت سهامی خاص نامیده می شود. اگر بخواهیم تشریفات شرکت سهامی خاص را نسبت به شرکت سهامی عام خلاصه کنیم باید بگوییم در مورد شرکت سهامی خاص، اولاً تشریفات پذیره نویسی وجود ندارد، ثانیاً ورقه تعهد وجود ندارد، ثالثاً تشکیل مجمع عمومی موسس لازم نیست.

ثبت شرکت

ثبت سفیر بهترین موسسه   ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی،تغییرات شرکت،اخذ رتبه و....

خصوصیات شرکت سهامی خاص

_سرمایه شرکت به هنگام تاسیس نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد و نیز شرکای شرکت نباید کمتر از 3 نفر باشند.
_سهام شرکت، قابل معامله در بازار بورس نمی باشد و نقل و انتقال سهام شرکت، مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است. ضمناً این شرکت نمی تواند مبادرت به صدور اوراق قرضه نماید.
_در شرکت سهامی خاص، مسئولیت هر یک از صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است. تمام سرمایه آن باید به وسیله موسسین تاسیس گردد(ماده 4 ل.ا.ق.ت) و تعداد شرکای آن نباید کمتر از 3 نفر باشد.

شرکت سهامی خاص بلافاصله بعد از انجام شدن اقدامات اولیه که شامل امضای اساسنامه، تعهد سرمایه و انتخاب مدیران و بازرسان است به وسیله موسسان تشکیل می گردد. امضای اساسنامه، تعهد کلیه سهام و پرداخت مبالغ نقدی لازم، انتخاب مدیران و بازرسان و قبول سمت کتبی آنان، شرکت را تشکیل خواهد داد.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل شرکت سهامی خاص

1-تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

2-تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

3-ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

4-فتوکپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین

5- فتوکپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین

6-در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی،شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی

7-در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی)

8-ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای کلیه اعضا ی هیات مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت(مراکز پلیس +10)

9-ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه ی اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.

10-ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیر عامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند .در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوءپیشنه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:بازرس(بازرسین)اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.

11-ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه

12-ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه

13-پرداخت فیش 40.000 ریال بعنوان هزینه

14-ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص چیست؟

تفاوتهای شرکت مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص

تعداد اعضاء: برای تأسیس شرکت‌ با مسئولیت محدود حداقل به دو نفر شریک نیاز است. ولی تعداد سهام‌داران برای تأسیس شرکت سهامی خاص سه نفر است.

سرمایه شرکت: در شرکت مسئولیت محدود نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه سرمایه نیست، بلکه سرمایه اولیه فقط در اساسنامه شرکت مشخص و قید می‌شود. اما در شرکت سهامی خاص باید حداقل تا 35 درصد سرمایه اولیه شرکت توسط سهام‌داران در حسابی که به نام شرکت است تأدیه شود و گواهی آن را به هنگام  ثبت شرکت تحویل داده شود. بقیه سرمایه، یعنی 65 درصد، در تعهد سهام‌داران است.

هیأت مدیره و اختیارات آن‌ها: مدت مدیریت در شرکت‌های مسئولیت محدود برای مدیران بدون محدودیت است. تعیین مدت مدیریت برای مدیران توسط اعضای شرکت انجام می‌شود و به صلاح‌دید آن‌ها می‌تواند محدود یا نامحدود باشد. حداکثر زمان مدیریت برای مدیران در شرکت سهامی خاص دوسال است. در شرکت مسئولیت محدود ممکن است مدیران از میان شرکاء یا از خارج شرکت انتخاب شوند. در شرکت‌های سهامی خاص حتماً باید مدیران از بین سهامداران شرکت تعیین شود.

 

نحوه انتخاب بازرس: در شرکت سهامی خاص، انتخاب بازرس اصلی و علی‌البدل الزامی است؛ اما در شرکت‌های مسئولیت محدود انتخاب بازرس اختیاری است.

درج آگهی در روزنامه: در سهامی خاص، روزنامه کثیرالانتشار برای نشرآگهی دعوت شرکت باید انتخاب شود. اما در شرکت با مسئولیت محدود نیازی به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نیست.

نحوه تقسیم سود و زیان: سرمایه شرکت با مسئولیت محدود به صورت سهام تقسیم نمی‌شود،و شرکاء فقط تا میزان سرمایه‌ای که در شرکت دارند، در سود و زیان شریک هستند و نسبت به قروض و تعهدات مسئول می‌باشند. لازم به ذکر است که شرکاء می‌توانند در اساسنامه برای تقسیم سود و زیان روش دیگری تعیین کنند. اما در شرکت سهامی خاص تقسیم سود فقط به نسبت تعداد سهام شرکاء است و امکان توافق به روش دیگری وجود ندارد.

نحوه نقل و انتقال: واگذاری سهام در شرکت‌های با مسئولیت محدود به این صورت است که باید حداقل سه چهارم شرکاء موافقت داشته باشند و این موضوع را در دفتر خانه اسناد رسمی ثبت کنند. انتقال سهم الشرکه در این شرکت‌ها فقط با تشکیل مجمع عمومی انجام می‌شود. اما انتقال سهام در شرکت‌های سهامی به صورت عادی منتقل می‌شود. یعنی واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام باید به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی شرکت مراجعه ‌کنند و بعد گواهی 4% مالیات نقل و انتقال سهام و گواهی نقل و انتقال را دریافت می‌کنند. در شرکت‌های سهامی خاص آورده غیر نقدی توسط کارشناسان رسمی دادگستری تقویم می‌شود، اما در شرکت با مسئولیت محدود تقویم سهم الشرکه غیر نقدی را شرکاء انجام می‌دهند.

ثبت سفیر بهترین موسسه   ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی،تغییرات شرکت،اخذ رتبه و....

دریافت تسهیلات بانکی: شرکت‌های سهامی خاص از نظر دریافت وام مناسب‌تر هستند، زیرا امکان دریافت وام و تسهیلات بانکی برای شرکت‌های سهامی خاص فراهم است و شما می‌توانید تا سقف 10 برابر سرمایه شرکت خود را از بانک‌ها یا مؤسسات مالی وام بگیرید. اما به شرکت‌های با مسئولیت محدود هیچ وامی تعلق نمی‌گیرد.

تبدیل شرکت: اگر قصد تغییر شرکت خود را داشته باشد به راحتی می‌توانید شرکت سهامی خاص را به شرکت مسئولیت محدود تغییر دهید اما عکس این قضیه ممکن نیست.

تشکیل مجمع عمومی: تشکیل مجمع عمومی در شرکت سهامی خاص راحت‌تر از شرکت مسئولیت محدود است، زیرا با حضور دو نفر ممکن است. اما در شرکت مسئولیت محدود برای تشکیل مجامع عمومی حضور 12 نفر از اعضاء الزامی است.

حق رأی: در شرکت سهامی خاص حق رأی به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه است

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید

شماره تماس:021_ 88548054

کد خبر: ۲۰۹٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha