۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۳
۵ عامل اصلی در افزایش ایمنی خودرو
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد

۵ عامل اصلی در افزایش ایمنی خودرو

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در طراحی خودرو باید کلیت خودرو ایمن باشد که این ایمنی مجموعه‌ای از سازه خودرو مانند صندلی، داشبورد، ترمز، تعلیق و فرمان را شامل می‌شود.

به گزارش بازار، امیرحسن کاکایی، با اشاره به افزایش ایمنی خودروهای داخلی، گفت: در خودرو چندین قطعه هستند که ایمنی را افزایش می‌دهند و ایربگ یکی از این قطعاتی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایربگ قطعه حساسی است که در خودرو به کار می‌رود، اما اینکه چه زمانی عمل می‌کند، بستگی به طراحی خودرو دارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مسئله حائز اهمیت در ایمنی خودرو این است که در طراحی خودرو باید کلیت خودرو ایمن باشد که این ایمنی مجموعه‌ای از سازه خودرو مانند صندلی، داشبورد، ترمز، تعلیق و فرمان را شامل می‌شود و ایربگ را می‌توان آخرین گزینه برای افزایش ایمنی خودرو به شمار آورد، ناگفته نماند که ایربگ را می‌توان یک قطعه نسبتا خطرناک نیز به حساب آورد چرا که در لحظاتی که داغ است مانند یک چاشنی انفجاری عمل می‌کند.

کاکایی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته خودروسازان داخلی ملزم به نصب ایربگ جلو روی خودرو شدند، گفت: در طراحی ایربگ باید همانگونه که روی عمل کردنش کار می‌شود، روی عمل نکردن این قطعه حساس نیز کار شود؛ متاسفانه در یک سال اخیر که تصادفات زنجیره‌ای رخ داد این تصور به وجود آمد که در هر لحظه تصادف باید ایربگ خودرو باز شود که اینگونه نیست.

وی افزود: نه تنها در خودروهای داخلی بلکه بسیاری از مواقع دیده شده که حتی ایربگ خودروهای خارجی هم باز نمی‌شود بدون اینکه آسیبی به سرنشین وارد شده باشد؛ همچنین استفاده از کمربند ایمنی و طراحی صندلی خودرو در افزایش ایمنی حائز اهمیت است.

کاکایی با بیان اینکه ریل صندلی خودرو یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش ایمنی خودرو است، ادامه داد: ریل اگر استاندارد طراحی نشده باشد زمانی که خودرو تصادف می‌کند باعث حرکت صندلی به جلو شده و می‌تواند جان راننده را به خطر بیاندازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: علاوه بر نحوه رانندگی و نوع جاده، خودرو استاندارد و لوازم یدکی با کیفیت برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای حائز اهمیت است.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha