۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
ایجاد تحول اساسی در صنعت غذا| صرفه جویی ۳۰ درصدی سوخت و ۱۰ درصدی پخت برنج
مدیر عامل شرکت پدیده ماشین سازی غرب با بازار مطرح کرد:

ایجاد تحول اساسی در صنعت غذا| صرفه جویی ۳۰ درصدی سوخت و ۱۰ درصدی پخت برنج

حسینیان مدیر عامل شرکت پدیده ماشین سازی غرب از تولید دیگ های پخت برنج در این تولیدی خبر داد که صرفه جویی ۳۰ درصدی سوخت و ۱۰ درصدی برنج را به همراه دارد.

سید حسین حسینیان مدیر عامل شرکت پدیده ماشین سازی غرب با برند تیام در گفتگو با خبرنگار بازار در باره تولیدات این کارخانه می گوید: ما تجهیزات آشپزخانه صنعتی تولید می کنیم و اولین تولید کننده تجهیزات صنعتی آشپزخانه هستیم. ۱۸ سال پیش ثبت اختراع کردیم سپس همکاران دیگر هم وارد این عرصه شدند و در آشپزی و صنعت غذا تحول اساسی ایجاد کردیم. در واقع پخت سنتی را به پخت صنعتی تبدیل کردیم که شامل مزایای بسیاری است. استیل ۳۰۴ ال، در حال حاضر بهترین استیل در دنیا جهت پخت غذا معرفی شده یعنی در هر جا برای ظروف آشپزی از این استیل استفاده شده و ما استیل ۳۰۴L را جایگزین ظروف مسی و روحی کردیم. این آلیاژ صددرصد بهداشتی است، حدود ۱۵ درصد صرفه جویی برنج داریم زیرا در این ظروف ته دیگ نداریم و در پخت صنعتی هم ته دیگ ها قابل مصرف نیست و دور ریخته می‌شوند و اصلا روغن مصرف نمی شود. این ظروف دوجداره هستند و عایق حرارتی دارند با ایجاد این عایق توانستیم انرژی را ذخیره کنیم و حدود ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشتیم. از انتقال درجه حرارت به داخل آشپزخانه جلوگیری می‌شود و تمام تلاش ما این بوده که گرمای تولید شده در جهت پخت غذا استفاده شود.

*برای تهیه فلزات کورد نیاز خود مشکلی ندارید؟

مسلما مشکل وجود دارد، از بورس هم نتوانستیم خرید کنیم. یکی از مشکلاتی که در این بحث داریم قیمتش است که ثبات ندارد و هر روز با قیمت جدید مواجه می شویم. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد ثابت نبودن قیمت ها است و ما هر روز با قیمت جدیدی مواجه می شویم. ما معمولا با ارگان ها کار می کنیم و پروژه هایی هستند که قرارداد می‌بندیم و پروژه روند خاص خود را دارد. ابتدا باید در مناقصه شرکت کنیم و ۱۰ درصد را ابتدا بگیریم در نتیجه قراردادی که ما امروز می‌بندیم جنسی که ساخته می شود یک الی دو ماه دیگر تحویل می‌دهیم شاهد افزایش قیمت آنچنانی هستیم که برای ما یک مشکل محسوب می شود. یعنی تا جایی ما را پیش برده که برخی مواقع احساس می کنیم باید کارمان را جمع بکنیم چون متضرر می‌شویم و نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که فردا چه اتفاقاتی می‌افتد. البته اگر بتوانیم به منابعی دسترسی پیدا کنیم که استیل را با قیمت مناسب تهیه کنیم مسلما می توانیم بهتر کار کنیم و عرضه بهتری داشته باشیم.

*قیمت مواد اولیه روی قیمت فروش چه مقدار تاثیر داشته؟

مسلما تاثیر گذار است، در واقع دو زاویه داریم فروش و هزینه در فروش تعدادی حذف می شوند زیرا امکان خرید برایشان موجود نیست ارگان ها و موسسات مشتریان ما هستند
به دلیل افزایش قیمت ها هزینه ها سود ما را می خورند که این موضوع قابل پیش بینی نیست. ما اگر شرکتی بودیم که صبح تولید می کردیم و عصر می فروختیم خوب بود و مشکلی نداشتیم اما امروز تولید می کنیم و یکماه بعد پولش را دریافت می کنیم گاهی اوقات هم ضرر های کلانی می کنیم.

*زمانی که تغییر قیمت در مواد اولیه رخ می دهد شما هم در محصول خود تغییر ایجاد می کنید یا ملاحظه مشتری را دارید؟

ما اگر بتوانیم طوری بفروشیم که به نقطه سر به سر مان برسیم ما استفاده نمی‌خواهیم حداقل حسنش این است که چراغ این شرکت را روشن نگه داریم تا زندگی تعدادی کارگر مشغول در کارخانه و دفتر بچرخد و بنده چیز دیگری نمی خواهم. گاهی اوقات با روند افزایش قیمت ما هم مجبور می شویم افزایش قیمت داشته باشیم چاره ای نداریم حداقل باید بتوانیم سر به سر نگه داریم و در این صورت خوشحالیم.
بنده مهندس هواپیمایی و بازنشسته هستم و در حال حاضر با حقوق بازنشستگی خود زندگی می کنم چون در این سن نیازی به پول ندارم و خوشحالی ام به روشن ماندن چراغ این شرکت است و سفره ۶۰_۵۰ نفر باز باشد و سر این سفره غذا بخورند.

با افزایش قیمت ها سرمایه در گردش کوچک می شود و این موضوع یکی از چالش های تولیدکنندگان است، تابحال توانستید از وام های بانکی استفاده کنید؟

به دلیل اعتباری که داریم از تسهیلات بانکی استفاده می کنیم اما کافی نیست. طرف دیگر قضیه با یک ارگان دولتی در سال ۹۸ یک قرارداد بزرگ با دلار ۱۱ هزار تومانی بستیم و هنوز هم بخشی از پول ما مانده است با وجود اینکه دلار ۴۰ هزار تومان شده ‌است. اینطور مواقع نمی‌توانیم چون بحث قدرت نقدینگی و گردش پول است زمانی که ما این قدر اختلاف پیدا می کنیم دیگر چیزی در دست نداریم. برای خرید استیل همان زمان پول نقد کرده و خریدیم اما هنوز بخشی از پولمان مانده است ولی خوشبختانه علاقمند هستیم ادامه می‌دهیم و خوشحال هم هستیم چون خدمت کردیم و این برای ما کافی است.

*چه مقدار اشتغال زایی دارید و چقدر امکان افزایش این مقدار را دارید؟

خوشبختانه فعلا با تمام ظرفیت مان تولید انجام می دهیم اما نمی‌توانیم توسعه دهیم ما در یک مقطعی مجبور بودیم تعدادی از افراد را کم کنیم و با همان تعدادی که در حال حاضر در اختیار داریم می توانیم با کل ظرفیت کار کنیم. امیدواریم انتهای این ماجرا به گونه ای باشد که بتوانیم کارگران را راضی نگه داریم.

بازاریابی خارجی هم داشتید؟

اکثر بازاریابی ما یعنی حدود ۹۵ درصد داخلی است اما در خارج از ایران نظیر عراق هم کار کردیم از جمله یکی از پروژه ها هتل بغداد است و ارگان های دیگری هم در عراق و در سطح بالا کار کردیم. البته گاه گاهی دو دیگ، ماشین کباب پز، مولد آب جوش، گرمخوانه به سوئد، مرکز اسلامی هامبورگ و دبی ارسال کردیم. ما تلاش می کنیم تمام تجهیزاتی که یک آشپزخانه به آنها نیاز دارد را خودمان تولید کنیم ولی بخشی را مانند چرخ گوشت از بازار می گیریم.

شرکت ما دانش بنیان نشده اما ثبت اختراع داریم دیگ ها و کباب پز را به ثبت رساندیم. بخش عمده ای از این محصولات ابداع خودمان است و بخش دیگری به عنوان مثال از کارخانه ای که در آلمان دیگ تولید می‌کرده گرفته ایم اما آن دیگ به منزله دیگری بوده است. فرهنگ غذایی ما محصول خودمان بوده و مجبور بودیم تغییراتی انجام دهیم که بتوانیم استفاده کنیم و با فرهنگ، مزه و رژیم غذایی ما سازگاری داشته باشد در نتیجه تغییرات عمده ای دادیم.

کد خبر: ۲۰۸٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha