۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
بندر نوشهر در بن بست؛ پیچ و خم های راه دسترسی
بازار گزارش می دهد؛

بندر نوشهر در بن بست؛ پیچ و خم های راه دسترسی

نوشهر- قدیمی‌ترین بندر مازندران با گذشت سال‌ها همچنان در محاصره دریا و خشکی قرار دارد و دولت‌های مختلف نتوانستند گره کور راه دسترسی آن را باز کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قدیمی‌ترین بندر مازندران از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط شرکت‌های بلژیکی و هلندی احداث شد و سال ۱۳۱۹ اولین کشتی که حامل ماشین‌آلات ذوب‌آهن کرج بود در آن پهلو گرفت.

حدود ۸۰ سال از فعالیت قدیمی‌ترین بندر در شهر کرانه خزری نوشهر می‌گذرد اما سال‌هاست که توسعه این بندر در پس‌کرانه لنگ راه دسترسی باقی‌مانده و همچنان این گره و کلاف سردرگم توسعه بندر باز نشده است.

بندر نوشهر با آنکه نزدیک‌ترین بندر به مرکز کشور و خطوط هوایی و جاده ترانزیتی است اما عدم راه دسترسی مناسب، توسعه این بندر که به‌عنوان یکی از لکه‌های منطقه آزاد مازندران تعیین‌شده است را با مانع روبرو کرده است. این بندر ۸۰ هکتار و ۱۱ پست اسکله دارد و از سال ۱۳۹۰ به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی تبدیل‌شده است.

سیدنبی سید پور مدیرعامل سابق بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه اتصال و دسترسی بندر به کمربندی از جمله طرح‌های توسعه‌ای بود که از سال‌ها قبل مطرح بوده است، به خبرنگار بازار می‌گوید: قرار بر این بود ۱۵۰ هکتار از اراضی ملی در پس‌کرانه واقع در کمربندی تملک و مسئله راه دسترسی حل شود.

ایجاد راه دسترسی از مصوبات دولتهای قبل است
وی با بیان اینکه نداشتن راه دسترسی مناسب مانع مهم فرا روی توسعه بندر به شمار می‌رود، پیشینه مطالعاتی ایجاد راه دسترسی را مربوط به دولت هشتم دانست و گفت: ایجاد راه دسترسی بعدها در دولت نهم و دهم جزو مصوبه کابینه قرار گرد.

سید پور با اظهار اینکه مسئله راه دسترسی فقط مربوط به بندر نیست بلکه برای شهر گردشگر پذیری چون نوشهر حائز اهمیت است، ادامه داد: قرار بود در قسمت جنوبی کمربندی نوشهر، پس‌کرانه برای ایجاد بندر خشک محقق شود و تحقق این هدف نیازمند داشتن راه دسترسی مناسب است.

بندر نوشهر به دلیل داشتن راه مواصلاتی به دریا، واقع‌شدن در مسیر آزادراه تهران شمال، فاصله نزدیک با فرودگاه، داشتن انبارهای اختصاصی و ترانزیت و اتصال به مخازن نفتی و محوریت منطقه آزاد نقش اثرگذاری در توسعه مازندران دارد اما این بندر کلیدی همچنان درگیر دسترسی به راه مناسب است.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به قدمت ۹۰ ساله بندر نوشهر گفت: این بندر در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری دریایی، اقتصادی و غیره کاربرد دارد و باید برای احداث بندر خشک و توسعه آن برنامه‌ریزی کرد.

وی با عنوان اینکه درگذشته دولت هزار میلیارد ریال برای ایجاد ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی اعتبار تخصیص داده بود، افزود: با ایجاد بندر خشک در حاشیه کمربندی در فرایند تخلیه و بارگیری کالا شتاب می‌گیرد اما به دلیل مسائل زیست‌محیطی این طرح تاکنون اجرانشده است.

با ایجاد بندر خشک در حاشیه کمربندی فرآیند تخلیه و بارگیری کالا شتاب می‌گیرد اما به دلیل مسائل زیست‌محیطی این طرح تاکنون اجرانشده است

وی ادامه داد: ایجاد راه دسترسی همچنان به‌عنوان دغدغه اساسی است و باید موانع فرا روی ساخت راه دو کیلومتری از بندر به کمربندی برطرف شود.

مدیران بنادر و دریانوردی مازندران در سال‌های اخیر بر اساس طرح تهیه‌شده اقدام به تملک املاک واقع‌شده در محدوده طرح کردند که اجرای این طرح با نارضایتی برخی مالکان نیز همراه بوده است.

تملک املاک به سبک بندر
یک شهروند نوشهری که خانه پدرش در محدوده اجرای طرح توسعه بندر نوشهر واقع‌شده است، می‌گوید: اخیراً نامه‌ای از طرف بندر ارسال‌شده که در آن درج‌شده مالک محترم رقبه واقع در طرح تملک راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی نسبت به معرفی کارشناس منتخب خود برای ارزیابی ملک خود اقدام کنید در غیر این صورت برابر مقررات اقدامات قانونی مربوط به تملک موردنظر اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: پدر من یک کارگر بوده و با قیمت پیشنهادی بندر نمی‌تواند در این اوضاع اقتصادی و تورم صاحب‌خانه شود و خانه‌ای خریداری کند.

احداث راه دسترسی طرح ملی است
اما محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران می‌گوید: طرح احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی به‌عنوان طرح ملی بوده و پس از طی تمامی مراحل قانونی و تصویب در سطح استانی و ملی در قالب لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت توسط اداره کل در دست اجراست.

وی افزود: این اداره کل در راستای قانون مذکور، اجرای تملک اراضی واقع در مسیر راه را از طریق انتشار آگهی در روزنامه اطلاع‌رسانی کرده و در پی آن استقبال خوبی از سوی مالکان املاک واقع در طرح صورت گرفته است و ابلاغ‌نامه به مالکان اقدام مضاعفی برای حفظ و رعایت بیش‌ازپیش حقوق مالکان بوده است.

وی ادامه داد: این اداره کل راسا هیچ مداخله‌ای در تعیین بهای املاک نداشته و در ارزیابی املاک از سوی کارشناسان، امتیازاتی نظیر دارا بودن سبد رسمی، موقعیت و فاصله ملک نسبت به شارع عام، مسکونی یا تجاری و غیره مدنظر خواهد گرفت.

انزان پور یادآور شد: با تصویب و اجرای طرح توسعه، ضمن توسعه و عمرانی زیرساخت‌های اساسی مواصلاتی شهر و بندر و ساماندهی نقاط بحرانی رودخانه ماشلک، خواسته به‌حق مردم شهر و پیگیری چندین ساله مسئولان برای رفع معضل ترافیک شهری و جلوگیری از تداخل عبور وسایل نقلیه سنگین با وسایل نقلیه سبک به ثمر خواهد نشست و اجرای سریع‌تر این طرح در رونق اقتصادی و توسعه شهر حائز اهمیت است.

نوشهر از شهرهای بندری شمال کشور به شمار می‌رود و ساخت راه دسترسی قدیمی‌ترین بندر استان را از بن‌بست توسعه نجات خواهد داد.

کد خبر: ۲۰٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha