۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
بسته بندی؛ پاشنه آشیل کلیه محصولات باغی| برگشت سرمایه باغداران هر روز کمتر از قبل می شود
فعال بخش باغبانی در گفتگو با بازار؛

بسته بندی؛ پاشنه آشیل کلیه محصولات باغی| برگشت سرمایه باغداران هر روز کمتر از قبل می شود

بابایی فعال بخش باغبانی معتقد است عرضه میوه با بسته بندی توسط خود تولید کننده به بازار، نقش موثری بر داشتن فروش بالا و سودمندی کسب و کار دارد اما طراحی و بسته بندی هنوز در این بخش جا نیفتاده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث تولید میوه و سبزیجات در کشور اصولا با تولید دیگر محصولات کشاورزی کمی متفاوت است چون فساد پذیری در این حوزه بسیار بالاتر از دیگر بخش ها است. این در شرایطی است که در بخش سورتینگ و بسته بندی نیز کشور ضعف دارد و همین امر موجب متضرر شدن بیشتر تولید کنندگان این حوزه می شود. با این وجود برخی تولید کننده ها برای سودآوری بیشتر در بخش های مختلف سرمایه گذاری کرده اند و محصولات خود را مستقیما به دست مصرف کننده نهایی می رسانند. لیلا بابایی یکی از تولید کننده های تخصصی در حوزه میوه سیب است که توانسته ایت با ارائه محصول خود در بسته بندی ها متمایز سهم بیشتری از بازار برای خود داشته باشد و معتقد است یکی از راهکارهای خروج از کشاورزی سنتی و معیشتی دست زدن به کارهای نوآورانه در این حوزه است.

گفتگوی بازار با این تولید کننده میوه را در ادامه می خوانید.

*شما بر خلاف دیگر همکاران در این حوزه توانسته اید یکسری بازارسازی های جدید انجام بدهید. از چه طریقی این مسیر را طی کرده اید؟

مجموعه ما در واقع یک گروه بازرگانی است که از مجموعه های مختلف تشکیل شده و ضمن تولید میوه سیب در منطقه دماوند، سردخانه ای هم در همان محل داریم. از سوی دیگر با توجه به مسائل و مشکلاتی که در رابطه با رساندن مستقیم میوه به بازار و مصرف کننده ها وجود داشت، در صدد برآمدیم که یک بسته بندی متفاوتی انجام دهیم و با بازارسازی جدیدی محصولات را با شکل و شمایل جدیدتر و به طور مستقیم به دست مصرف کننده نهایی برسانیم. در حقیقت با توجه به سایزهای مختلف میوه بسته بندی های خاصی را تهیه کردیم و در حال حاضر محصول خود را با چنین بسته بندی هایی و نه به صورت فله ای، به بازار عرضه می کنیم.

*تفاوت بسته بندی های شما با دیگر بسته بندی های رایج در این بخش چیست که توانسته اید از این طریق بازارسازی های جدیدی انجام بدهید؟

همانطور که گفتم ما بسته بندی میوه را بر اساس سایز انجام داده ایم؛ یعنی در چهار سایز مختلف میوه را بسته بندی کرده ایم که کاملا بسته بندی برای مشتری قابل رویت است و غالبا در سایزهای مورد تقاضای مشتریان است.

بابایی، باغدار دماوندی: در حالی که عرضه محصولات باغی با بسته بندی و برند مخصوص کشاورز می تواند بر داشتن فروش بالاتر موثر باشد اما غالبا باغداران از این امر اجتناب می کنند و ترجیح می دهند محصول خود را از طریق واسطه و به صورت فله ای روانه بازار کنند

از سوی دیگر تاریخ بسته بندی دارد و اینکه در کجا تولید و بسته بندی شده توسط مشتری قابل پیگیری است که معمولا در حوزه میوه این امکان وجود ندارد.

*به طور کلی چرا در کشور در بحث بسته بندی میوه و سبزیجات به صورت خاص ضعف وجود دارد؟

اصولا باغداری و کشاورزی در ایران به صورت سنتی انجام می شود و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند هنوز آشنایی با بسته بندی و تاثیر بسته بندی روی فروش و دیگر مسائل ندارند. در حالی که اگر هر باغداری بداند که می تواند محصول را با نام و برند خود وارد بازار کند قطعا بتدریج به این سمت می رویم که همه با بسته بندی محصولات را به بازار عرضه کنند و در پی آن صنعت طراحی و بسته بندی کشور هم رشد می کند. مساله بعدی که کشاورزان از ارائه محصول با بسته بندی اجتناب می کنند هزینه بر بودن این مقوله است. بسته بندی میوه و سبزیجات اصولا بسیار هزینه بر است و چون کسانی که باغداری انجام می دهد غالبا سن و سال بالایی دارند و این هزینه کردن ها برای آنها بی معنا است. به همین دلیل است که ترجیح می دهند به افراد واسطه محصول را تحویل بدهند و آنها وارد بازار کنند.

*در حوزه میوه و سبزیجات بحث باقی مانده سموم جدی است شما به عنوان تولید کننده از چه راهکاری استفاده می کنند که محصول عاری از باقی مانده سموم تولید کنید؟

به دلیل شرایط موجود اینکه بگوییم محصولی صد درصد ارگانیک و بدون استفاده از سموم است ادعایی بیش نیست و در کشور کسی نمی تواند مدعی چنین چیزی باشد. با این وجود برخی مناطق هستند که آفت های کمتری نسبت به برخی از مناطق دارند یعنی برخی مناطق باغی هستند که باغ های همسایه کمتر درگیر آفات هستند به همین دلیل مقدار کمی سموم نیاز است استفاده شود. اما در برخی مناطق چون عمدتا آفت های مختلف وجود دارد باغدار و کشاورزان مجبور هستند از سموم بیشتری استفاده کنند. خوشبختانه میزان آفات در منطقه دماوند نسبت به باغات دیگر بسیار کمتر است و لذا به تبع ما نیز از سموم کمتری استفاده می کنیم.

به دلیل تحریم ها، در بازارهای صادراتی نمی توانیم به صورت مستقیم حضور داشته باشیم و به ناچار از طریق واسطه محصولات را راهی کشورهای دیگر از جمله کشورهای اوراسیا می کنیم

با این جود در رابطه با باقی مانده سموم چندان اقدامی نمی شود کرد چون سموم برای تولید ضروری است هرچند این سموم غالبا یک دوره پایداری دو تا سه روز دارد و بعد از آن به واسطه آفتاب که به میوه می خورد رفع می شود.

*با توجه به اینکه بحث حذف ارز نهاده ها به طور کلی مطرح است و احتمال گرانتر شدن قیمت این کالاها وجود دارد، الان چند درصد هزینه های شما مربوط به تامین نهاده هایی همچون بذر، کود و سموم کشاورزی است؟

تقریبا ۶۰ درصد هزینه های ما مربوط به تامین نهاده هایی از این قبیل است و پس از آن هم نیروی انسانی است. به همین دلیل عمده باغات در صدد تغییر کاربری برآمده اند و باغات را تبدیل به زمین هایی برای ساخت و ساز می کنند آن هم عمدتا به دلیل برگشت سرمایه ای است که متاسفانه هر روز کوچک و کوچکتر می شود.

*با توجه به اینکه محصول صادراتی هم دارید از اصلی ترین چالش های پیش روی شما در فرایند صادرات کدام موارد است؟

بخش زیادی از چالشهای ما در حوزه ارسال محصول به بازارهای خارجی، به تحریم ها برمی گردد که به این واسطه ما به طور مستقیم توانایی کار کردن با بازارهای خارجی هدف را نداریم. با این وجود ما غالبا با واسطه با کشورهای اوراسیا و تا حدودی هم با کشورهای اروپایی در حوزه صادر کردن میوه سیب کار می کنیم.

کد خبر: ۲۰۸٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha