۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
خصوصی بودن ۹۰ درصد اراضی کشاورزی همدان مانعی در مسیر اجرای الگوی کشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان عنوان کرد:

خصوصی بودن ۹۰ درصد اراضی کشاورزی همدان مانعی در مسیر اجرای الگوی کشت

همدان - بهراملو، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خصوصی بودن ۹۰ درصد اراضی کشاورزی را دلیل اجرا نشدن الگوی کشت تاکنون دانست و گفت: باید ضمن تعامل با بخش خصوصی الگوی کشت را به اجرا درآورد.

رضا بهراملو در گفتگو با خبرنگار بازار بااشاره به اینکه همدان یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۸۲۲ هزار هکتار آن منابع طبیعی و یک میلیون هکتار آن زراعی و باغی است؛ گفت: از یک میلیون هکتار اراضی استان همدان ۳۰۰ هزار هکتار آیش بوده و ۷۰۰ هزار هکتار زیر کشت می‌رود.

وی با بیان اینکه ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان آبی و ۴۴۰ هزار هکتار دیم است، افزود: ۸۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان همدان باغی و مابقی زراعی است و استان همدان با دارا بودن ۱.۲ درصد از مساحت کشور، چهار درصد از تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

بهراملو با یادآوری اینکه یک‌سوم اراضی استان همدان آبی و ۸۷ درصد از تولیدات کشاورزی استان در این اراضی انجام می شود، گفت: کشاورزی همدان به آب وابسته است.

وی با بیان اینکه سالانه ۴.۸ میلیون تُن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود، عنوان کرد: با توجه به وضعیت کم‌آبی حاکم بر کشور، در استان همدان اگر به دنبال امنیت غذایی هستیم، باید بهره‌وری آب را افزایش دهیم.

بهره‌وری آب در دنیا ۲.۵ کیلوگرم به‌ازای هر هکتار و در کشور ما ۱.۲ و در همدان ۱.۴ کیلوگرم به‌ازای هر هکتار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بهره‌وری آب در دنیا ۲.۵ کیلوگرم به‌ازای هر هکتار و در کشور ما ۱.۲ و در همدان ۱.۴ کیلوگرم به‌ازای هر هکتار است، عنوان کرد: الگوی کشت یک آرزوی ۵۰ ساله بود که بلاخره در دولت سیزدهم اجرا شد.

بهراملو خصوصی بودن ۹۰ درصد اراضی کشاورزی را دلیل اجرا نشدن الگوی کشت تاکنون دانست و مطرح کرد: نمی‌توانیم به بخش خصوصی دستور دهیم چه محصولاتی کشت کند، بلکه با تعامل می‌توان این مهم را عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه اجرای دقیق الگوی کشت تأثیر بسزایی بر کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی دارد، یادآور شد: با تعاملات بهینه توانستیم بعد از ۵۰ سال در استان همدان برای نخستین بار الگوی کشت را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه همدان آزمونه (پایلوت) اجرای الگوی کشت است، بیان کرد: با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سامانه‌ای طراحی شده است که کشاورزان می‌توانند برای بهره‌مندی از الگوی کشت در آن ثبت‌نام کنند، عنوان کرد: در این سامانه کشاورزان می‌توانند محصولات کم‌آب‌بر را جایگزین محصولات پُرآب‌بر خود کنند.

کد خبر: ۲۰۸٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha