۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
قیمت آجیل «دو آتیشه» شد| تلخند پسته‌های خندان به خریداران گریان
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت آجیل «دو آتیشه» شد| تلخند پسته‌های خندان به خریداران گریان

مشهد- پسته‌های خندان که قیمت آن به مرز یک‌میلیون تومان رسیده است در آستانه شب عید اشک فروشندگان و خریداران را به‌واسطه گرانی درآورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه دولتمردان تا سال گذشته بر این باور بودند که با آزادسازی یارانه‌ها تنها قیمت ۴ کالای اساسی تغییر پیدا خواهد کرد اما این روزها دامنه این اصلاح و آزادسازی قیمت تا خرید آجیل شب عید نیز کشیده شده و دامن خشکبار را نیز گرفته است.

افزایش قیمت خشکبار و رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی برخی محصولات کشاورزی و از طرفی لجام‌گسیختگی قیمت ارز موجب آشفتگی و دو آتیشه شدن قیمت آجیل در آستانه شب عید شده است.

قیمت آجیل هم‌زمان با افزایش قیمت ارز در طی چند روز گذشته با جهش ناگهانی قیمت روبرو شد به‌گونه‌ای که قیمت یک کیلو پسته اکبری ممتاز به ۸۶۰ هزار رسید.

به گزارش خبرنگار بازار تخمه آفتابگردان مدل کانادایی که تا هفته گذشته درزمره ارزان‌ترین آجیل‌های موجود در بازار مورد استقبال بسیاری از خریداران بود از کیلویی ۹۰ هزار تومان به‌یک‌باره به ۱۴۰ هزار تومان در برخی از آجیل‌فروشی‌ها تغییر قیمت داد.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح بازار نشان می‌دهد برخی از محصولات خشک‌شده کشاورزی مانند انبه که تا هفته گذشته قیمت آن به ازای هر کیلو ۸۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود حالا با فزایش قیمت از مرز یک‌میلیون تومان گذشته است.

در بازار خشکبار در حال حاضر توت خشک نیز به ازای هر کیلو ۸۰۰ هزار تومان و انجیر خشک ممتاز نیز به ازای هر کیلو ۶۵۰ هزار تومان جولان می‌دهد، قیمت‌هایی که بنا بر گفته بسیاری از شهروندان حتی با مشاهده اتیکت آن‌ها لرزه بر اندام خریداران می‌افتد!

بلاتکلیفی فروشنده و خریدار

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد بابیان اینکه افزایش سرسام‌آور محصولات کشاورزی برای خریدار و برای فروشنده ناراحت‌کننده است اظهار می‌کند: با افزایش قیمت‌ها استقبال برای خرید هم در بین مردم کاهش پیدا می‌کند و یا خریداران نسبت به خریداری وزن کمتری اقدام می‌کنند که این موضوع به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست.

قیمت آجیل «دو آتیشه» شد| تلخند پسته‌های خندان به خریداران گریان

علیرضا ارزانی ممقانی بابیان اینکه فروشگاه‌های فروشنده و عرضه‌کننده آجیل تصرفی در قیمت‌ها و افزایش نرخ‌ها ندارند به بازار می‌گوید: واقعیت این است که نه‌تنها تولید برخی محصولات نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است بلکه کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیز رغبت چندانی برای عرضه محصولات خود به بازار ندارند.

وی بابیان اینکه افزایش لحظه‌ای و ساعتی قیمت‌ها خود به آشفتگی بازار دامن می‌زند می‌افزاید: موج گرانی موجب شده تا برخی از کشاورزان از فروش محصولات خودداری کنند زیرا معتقدند حتی فروش محصولات یک هفته دیرتر به نفع آن‌ها خواهد بود و می‌توانند محصول خود را باقیمت بیشتری به فروش برسانند.

موج گرانی موجب شده تا برخی از کشاورزان از فروش محصولات خودداری کنند زیرا معتقدند حتی فروش محصولات یک هفته دیرتر به نفع آن‌ها خواهد بود و می‌توانند محصول خود را باقیمت بیشتری به فروش برسانند

وی بابیان اینکه در حال حاضر بازار پسته در همین وضعیت آشفته قرار دارد ابراز می‌کند: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که برخی کشاورزان و باغداران حاضر نیستند پسته خود را به عمده‌فروش‌ها عرضه کنند

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد بابیان اینکه یکی از دلایل گرانی پسته و رسیدن به نرخ‌های نجومی همین موضوع است ادامه می‌دهد: وضعیت بی‌ثبات در بازار آجیل و خشکبار موجب بلاتکلیفی بسیاری از فروشندگان و خریداران شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر خریداران و مصرف‌کنندگان به امید این هستند که شاید قیمت خشکبار ارزان شود و از طرفی تولیدکنندگان و فروشندگان در این انتظار به سر می‌برند که شاید قیمت‌ها به یک ثبات نسبی برسد که برای خرید و یا فروش بتوانند تصمیم بگیرند.

وی اضافه می‌کند: در گذشته کشاورز محصول را تولید می‌کرد و آن را در اختیار تاجر قرار می‌داد تا برایش بفروشد و در این میان بازار و بحث عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کرد اما امروز خود باغدار است که قیمت را تعیین می‌کند و نرخ‌گذاری را انجام می‌دهد چراکه با پیشرفت فنّاوری و گسترش فناوری‌های اینترنتی و موبایلی به سراسر جهان دسترسی دارد و می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

ارزانی ممقانی با اشاره به تأثیر نرخ ارز بر قیمت خشکبار نیز اذعان می‌کند: پسته قیمت جهانی دارد لذا در حال حاضر قیمت پسته نوع متوسط در بازار جهانی ۱۰ دلار است؛ بنابراین قیمت این کالا به دلار بستگی دارد. در وضعیت کنونی خرید پسته برای صادرکننده توجیه اقتصادی دارد چراکه رقبایی مانند آمریکا و ترکیه نیز در بازار جهانی به رقابت با ما می‌پردازند.

پسته قیمت جهانی دارد لذا در حال حاضر قیمت پسته نوع متوسط در بازار جهانی ۱۰ دلار است؛ بنابراین قیمت این کالا به دلار بستگی دارد

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان مشهد تصریح کرد: تنها راهکار حل این معضل تثبیت نرخ ارز است. باید شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند حساب ارزی برای خود باز کنند. در این صورت سرمایه‌های خود را در بانک‌ها ذخیره خواهند کرد که این ذخایر می‌تواند وارد اقتصاد کشور شود.

مردم پسته ریزتر بخورند

در همین حال رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته پیرامون گران شدن قیمت پسته گفت: ۹۰ درصد پسته ایران صادر می‌شود و قیمت این محصول به دلار وابسته است.

قیمت آجیل «دو آتیشه» شد| تلخند پسته‌های خندان به خریداران گریان

محمد صالحی در خصوص اینکه پسته محصولی داخلی است، چرا باید نرخ آن با دلار محاسبه شود، اذعان کرده است: به این دلیل که بیشتر تولید پسته کشور صادراتی است. کشاورز محصول خود را که با مشکلات فراوان تولید می‌کند به کسی که باقیمت بیشتر خریداری می‌کند، می‌فروشد. کشاورزان باقیمت مشخص به تجار و فروشنده داخلی جنس خود را ‌می‌فروشد. بازار تجارت، بازار آزاد است و ما به کشاورز برای کنترل قیمت نمی‌توانیم بگوییم به چه کسی چه جنس خود را بفروشد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پسته افزود: کشاورز ۴۰ درصد زیر قیمت بازار به خریدار جنس را می‌فروشد و گرانی پسته که اخیراً در اخبار و شبکه‌های مجازی اعلام می‌شود توسط فروشنده‌ها صورت می‌گیرد.

صالحی اظهار داشت: پنج درصد محصول کشاورزان به‌صورت دست‌چین و یکدست است، محصولات ارزان‌تر هم در بازار وجود دارد که از کشاورز ارزان‌تر خریداری‌شده است. قیمت‌های یک‌میلیونی که اعلام می‌شود برای آن ۵ درصد پسته صادراتی و دست‌چین شده است؛ کشاورز باقیمت ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان به خرده‌فروشان پسته خود را می‌فروشند که اگر قیمت‌های اعلام‌شده واقعی باشد یعنی خریداران حداقل ۱۶۰ درصد به روی قیمت خریداری‌شده سود می‌برند.

کشاورز ۴۰ درصد زیر قیمت بازار به خریدار جنس را می‌فروشد و گرانی پسته که اخیراً در اخبار و شبکه‌های مجازی اعلام می‌شود توسط فروشنده‌ها صورت می‌گیرد

وی در رابطه با پسته‌های قیمت مناسب در بازار ادامه داد: تفاوت پسته مرغوب در درشت بودن و ریز بودن آن است و در کیفیت آن فرقی باهم ندارد. این‌طور نیست که پسته ریز نامرغوب باشد. افرادی که می‌خواهند پسته درشت و مرغوب داشته باشند هزینه بیشتری هم پرداخت می‌کنند. در بازار خشکبار، پسته ۴۰۰ هزارتومانی هم وجود دارد اما سایز آن کمی ریزتر است. حتی خودمان هم بیشتر از پسته‌های ریز استفاده می‌کنیم.

صالحی در ادامه گفت: در بازار پسته قیمت‌ها متفاوت است. افراد با هر بودجه‌ای که دارند، می‌توانند پسته خریداری کنند. همان‌طور که در ابتدا گفتم تفاوت تنها در اندازه آن‌ها است نه کیفیت! مردم برای خرید حق انتخاب دارند.

قیمت پسته تغییر نمی‌کند

این مقام مسئول هم‌چنین آب پاکی بر روی دستان افرادی ریخته است که منتظر مانده‌اند تا این محصول ارزان شود و لذا گفته است: توان خرید در میان مردم کاهش‌یافته است به همین دلیل تقاضا داخلی کاهش‌یافته است و بازار شب عید مانند سال‌های گذشته نیست. نسبت به ۴،۵ سال گذشته وضعیت بازار بسیار اسفناک شده است. قیمت‌های موجود در بازار قیمت شب عید است و به نظر نمی‌رسد تغییری داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۷٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha