۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
نبود آموزش مانع توسعه باغداری گلستان است
باغدار گلستانی:

نبود آموزش مانع توسعه باغداری گلستان است

گرگان-آرخی، باغداری گلستانی گفت: نبود آموزش کافی و نگاه علمی در باغداری گلستان باعث عقب ماندگی این صنعت در استان شده است.

آتاجان آرخی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به منظور پیشرفت و تحول بخش کشاورزی در حوزه باغداری باید روش های علمی و نوین جایگزین روش های سنتی شود که برای این امر مهم به آموزش صحیح و متناسب با نیازهای این بخش احتیاج است.

این باغدار گلستانی اضافه کرد: یکی از حلقه های گمشده برای توسعه باغداری فقدان آموزش و علم بوده که باید در این حوزه برای باغداران کارگاه های آموزش تخصصی متناسب با چالش های پیش روی آنها برگزار شود .

به گفته وی، ترویج و آموزش سهم زیادی در افزایش دانش و ارتقای آگاهی بهره برداران و در نتیجه افزایش تولید و قطع وابستگی از واردات را دارد.

آرخی بهره اقتصادی بالا را حسن باغداری مدرن دانست و یادآورشد: دستیابی به این هدف مهم سرمایه گذاری اولیه بیشتری را می طلبد و برای حرکت از باغداری سنتی کم بازده به سوی باغداری نوین به الزاماتی نیاز داشته که کسب اطلاعات مناسب و برنامه ریزی از جمله این موارد است.

به گفته وی، باغدار در وهله اول باید توجیه شود از نظر اقتصادی باغداری نوین چه برتری نسبت به باغداری سنتی دارد.

آرخی با اشاره به اینکه باغبانی در گلستان پتانسیل های خوبی برای درآمدزایی دارد، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های فراوان این استان باید تلاش کرد تا با تدوین نقشه راه و برنامه ریزی ضمن تامین بخشی از نیاز داخل، سهم بیشتری از بازار کشورهای دیگر را به دست بیاوریم.

وی یادآورشد: بخش باغداری به عنوان یکی از مهمترین بخش های تولیدی در ایجاد موقعیت‌های شغلی و امنیت غذایی و از ارکان اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

به گفته این باغدار گلستانی، درآمد موثر حاصل تولیدات باغی حدود سه برابر محصولات زراعی است و توسعه باغ ها نقش زیادی در رونق معیشت خانوار روستایی خواهد گذاشت.

کد خبر: ۲۰۷٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha