۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
تازیانه سرما بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی| خسارت ۹۴۷ میلیارد تومانی
بازار گزارش می‌دهد؛

تازیانه سرما بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی| خسارت ۹۴۷ میلیارد تومانی

بیرجند- سرما با وجود اینکه از خراسان جنوبی خارج شده اما بحران خود را بر جای گذاشته و فعالان بخش‌ کشاورزی از پروسه طولانی حمایتی نگران خسارات باقی مانده هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بلایا و حوادث طبیعی یک موضوع همیشگی برای خراسان جنوبی است که در طول سال چندین بار حوزه کشاورزی استان با حوادث طبیعی از قبیل سیل، طوفان و سرما مواجه می‌شوند و هر سال نبود مدیریت درست در این موضوع دیده شده است.

کشاورزی خراسان جنوبی به دلیل اینکه در برخی از نقاط مرزی تنها محل درآمد محسوب می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است تا نه تنها در بخش تغذیه پایدار کمک کنند بلکه در حفظ امنیت و ثبات جمعیت نیز یاریگر کشور باشند؛ اما هر ساله با وجود این خسارت‌ها و از آن سوی کمبود آب و افزایش هزینه‌ها مسیر سخت‌تر از قبل می‌شود و مسئولان نیاز است که راهکارهای حمایتی سریعی را در نظر بگیرند.

یخ زدگی محصولات گلخانه‌ها

محمود آیروم از گلخانه‌داران شهرستان فردوس در خراسان جنوبی به خبرنگار بازار گفت: محصول خیار ما به طور کامل از بین رفت.

وی درباره سوخت جایگزین بیان کرد: با مشکلاتی پیش آمده در برهه هایی که موج سرما وارد استان شد با رایزنی توانستیم گازوئیل بگیریم ولی با این وجود به دلیل سردی بیش از حد هوا باز هم سرمازدگی داشته‌ایم.

به گفته وی سه ساعت قبل از قطع شدن گاز اطلاع دادند که بازه زمانی مناسبی برای گرم کردن گلخانه با مشعل نبود و برای بازدید خسارت آمده‌اند که هنوز اطلاعی از چگونگی حمایت نداده‌اند.

محمد ناظمی از دیگر گلخانه‌داران خراسان جنوبی در شهرستان طبس هم در این باره عنوان کرد: ۱۵۰۰ متر زیرکشت خیار داشته که همه آنها یخ زده است.

وی با بیان اینکه مجهز به سوخت جایگزین هم بوده‌اند، اظهار کرد: در چنین هوای سرد و ماندگاری باز هم یخ زدگی وجود دارد.

به گفته وی برای خسارت فقط از آنها عکس خواسته‌اند و کارشناسی هنوز بازدید حضوری نداشته است، اما هنوز خسارت‌های سال‌های قبل هم به آنها پرداخت نشده و امیدی به این موضوع هم ندارند.

تازیانه سرما بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی| خسارت ۹۴۷ میلیارد تومانی

تغییر سیستم گرمایشی و خسارت به مرغ‌داران

علیرضا خشک‌دل از مرغ‌داران شهرستان درمیان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: خوشبختانه سیستم آنها مجهز به تجهیزات سوخت گازوئیل بوده است و چندان خسارت چشم گیری نداشته‌اند.

وی بیان کرد: مشکل در مدت زمان طولانی استفاده از این نوع سوخت بود که جابه‌جایی‌ها به هر حال با مسائلی همراه بوده است.

علی عسکری از دیگر مرغ‌داران خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه به بازار گفت: مدیریت در شهرستان ما به خوبی انجام شد تا تبعات آن را به حداقل برسانند که همین گونه هم بود.

به گفته وی برای سوخت جایگزین نیاز بود که تجهیزات گرمایشی ما تغییر پیدا کند که خود هزینه‌هایی برای ما داشته است.

وی تصریح کرد: خسارت و تلفات مرغ هم داشتیم چرا که تغییر سیستم گرما و هواگیری خود باعث شوک شده و تلفات ایجاد می‌‎کند.

عسکری تأکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی حتی کوچک‌ترین خسارت به این بخش هم می‌تواند آنها را به نابودی نزدیک‌تر کند چرا که اکنون هزینه‌ها با قیمت فروش شاید فقط برابر باشد و سودی حاصل نمی‌شود.

این مرغ‌دار خراسان جنوبی اظهار کرد: در همین راستا نیاز است که مسئولان و مدیریت بحران برای بازپرداخت هزینه‌ها و خسارت‌ها تأمین اعتباری سریعی داشته باشند.

خسارت بالا به بخش زراعی و باغی

غلام‌حسین تقی‌زاده از کشاورزان شهرستان بشرویه خراسان جنوبی نیز درباره خسارت‌های موج سرما به این بخش به بازار گفت: سرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردیم و از آنجایی که برخی محصولات باغی در حال جوانه زدن بودند از بین رفتند و خسارت اصلی در زمان گل‌دهی و محصولات مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی بازدید داشته و ما ۴۰ هکتار سطح زیر کشت پسته داشته‌ایم که باتوجه به شواهد ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده‌ایم.

به گفته وی محصولات بیمه هم بوده‌اند ولی بیمه چندان خسارتی پرداخت نمی‌کند و شاید حتی یک سوم زیان هم داده نشود.

علیرضا اسفندیاری از کشاورزان خراسان جنوبی در شهرستان قاین هم در گفتگو با بازار بیان کرد: گندمی که برای آخر سال در مساحت ۵۷ هکتار کشت کرده بودیم به طور کامل از بین رفته است.

وی درباره راهکارهای ارائه شده برای جلوگیری از سرما گفت: آتش روشن کردن در اطراف شاید برای مساحت بسیار کوچک یا باغ‌هایی با دیوار برای یک مدت کوتاه پاسخ‌گو باشد ولی برای چنین مساحتی در فضای باز امکان پذیر نیست.

محمدرضا ایوبی از زعفران کاران استان خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار اعلام کرد: چهار هزار متر زمین سطح زیر کشت بوده که گل‌های این محصول از بین رفته است.

به گفته وی پیاز زعفران که یخ زده باشد دیگر برای سال بعد محصولی وجود نخواهد داشت و در سال آینده این مشکل خود را نشان می‌دهد.

تازیانه سرما بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی| خسارت ۹۴۷ میلیارد تومانی

خسارت ۹۴۷ میلیارد تومانی به بخش‌های کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در پاسخ به این مشکلات و حجم خسارت‌های سرما و یخبندان در بهمن ماه به خبرنگار بازار گفت: تا تاریخ ۲۴ بهمن ماه مجموع خسارت ۹۴۷ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان‌های خراسان جنوبی بود.

محمد حسین اکبری تصریح کرد: به بخش زراعی ۱۵ هزار و ۹۰۳ هکتار که گندم و جو بیشترین محصول بود ۲۹۵ میلیارد تومان خسارت زده شد و بخش باغبانی ۱۹ هزار و ۹۲۱ هکتار با مبلغ ۶۴۶ میلیارد تومان خسارت دیدند که گلخانه و زعفران بیشترین آسیب را دیدند.

وی بیان کرد: در بخش‌های دیگر نیز خسارت سرمازدگی داشته‌ایم که اندک بوده و از جمله آنها می‌توان به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در زنبورداری اشاره کرد.

به گفته وی به حوزه مرغ‌داری نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خسارت وارد شده، همچنین استخرهای ذخیره آب ترک خوردگی داشتند که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آسیب دیدند و ۶۰۰ میلیون تومان به کانال‌های لوله خسارت وارد شده است.

اکبری تأکید کرد: موضوع دیگر در حوزه کاهش تولید گوشت قرمز است که با افزایش سرما سقط جنین و کاهش تولید گوشت و شیر داریم که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آسیب دیدند.

درخواست گسترش و تسهیل بیمه کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه پرداخت این خسارت‌ها به حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: وظیفه ما برآورد خسارات در سطح شهرستان با تأیید فرمانداری است که برای جهاد کشاورزی استان ارسال می‌شود.

اکبری ادامه داد: بعد از بررسی ما و تأیید، به معاونت عمرانی و مدیرکل بحران استانداری می‌دهیم و آنها از یک سو به وزارت کشور ارسال می‌کنند و ما هم به وزارت خانه مربوطه خود ارسال می‌کنیم.

وی اعلام کرد: این پروسه شکل گرفته برای برآورد خسارت و تأمین اعتبار دولت برای بخش‌هایی خسارت دیده‌ کمی طولانی است.

به گفته وی یک راه دیگر نیز برای بخش‌هایی که به هر صورتی خسارت دیدند چرا که خراسان جنوبی خسارت‌های طبیعی زیادی دارد، امهال تسهیلات آنها است.

اکبری از دولت درخواست کرد: در بخش بیمه کشاورزی حمایت کند تا شرایط تسهیل شود و گسترش پیدا کند چرا که بودجه دولت محدود و با تأخیر است.

این مقام مسئول ادامه داد: بهترین گزینه برای حمایت و آرامش روانی کشاورزان گسترش و تسهیل بیمه کشاورزی مانند دیگر بیمه‌های خودرو و آتش سوزی است، تا فقط از حوزه یک بانک خارج شود و تمام بانک‌ها و افراد بتوانند این کار را انجام دهند.

تازیانه سرما بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی| خسارت ۹۴۷ میلیارد تومانی

راه‌های مختلف جبران خسارت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با بازار گفت: سرمای امسال شاید در دهه اخیر به لحاظ شدت، مدت ماندگاری، وسعت و فراگیری موج سرما در گستره جغرافیایی بی سابقه بود، به همین دلیل مهم‌ترین مسئله در این سرما، تأمین گاز بود.

علیرضا عباس‌زاده با بیان اینکه برای حفظ گاز خانگی به عنوان اولویت اول، مجبور شدیم بخش‌هایی از مصرف گاز در بخش غیر خانگی را تعلیق کنیم، اظهار کرد: هر چه جلوتر رفتیم، شدت و ماندگاری سرما افزایش یافت بنابراین محدودیت‌ها را به اجبار حفظ کردیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه مردم، بخش صنایع و کشاورزی در اعمال محدودیت‌ها همکاری لازم را داشتند، اما به دلیل ناترازی گاز، چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌ها نداشتیم.

به گفته وی متأسفانه بخش‌هایی از تولید دچار خسارت شدند، این خسارت‌ها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و به ویژه جهاد کشاورزی در دست بررسی و ارائه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: خسارت‌ها باید جمع بندی و به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام شود تا بر اساس قوانین برای این افراد تدابیری اندیشیده شود.

عباس‌زاده بیان کرد: این جمع بندی‌ها به دلیل این است که بخشی از کمک‌ها باید بلاعوض باشد، بخشی در قالب تسهیلات و بخشی هم در قالب کمک‌های فنی و اعتباری خواهد بود.

وی با بیان اینکه تا جایی که ضوابط قانونی برای جبران خسارت اجازه دهد، پیگیری می‌شود، عنوان کرد: بخشی از خسارت‌ها باید توسط بیمه تأمین شود و راه برای جبران خسارت وجود دارد.

و اما...

خراسان جنوبی در بخش کشاورزی همواره به دلیل بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان، گرد و غبار و سرما دچار مشکلاتی شده است. پس از تمام این موارد، انتظاری که از مسئولان می‌رود رسیدگی به موقع و پیش‌بینی از قبل برای کاهش خسارت و چگونگی حمایت در همان زمان است، چرا که با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها پرداخت حمایتی پس از چند سال، شاید دیگر حتی یک دهم مشکلات آنها را هم برطرف نکند.

کد خبر: ۲۰۷٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha