۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
تلاش مافیای دخانیات برای فرار از افزایش مالیات

تلاش مافیای دخانیات برای فرار از افزایش مالیات

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر مانند سال‌های گذشته منابع لازم به حوزه بهداشت و درمان تخصیص داده نشود،با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم بود.

به گزارش بازار، زهرا شیخی درباره افزایش بودجهمافیای دخانیات مانع از تصویب افزایش مالیات مواد دخانی شد نظام سلامت برای سال آینده گفت: در یک سال گذشته تلاش کردیم تا با دعوت از نمایندگان دولت شرایطی را فراهم کنیم که بودجه مشخص‌شده نظام سلامت به وزرات بهداشت پرداخت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره تصویب‌نشدن قانون افزایش مالیات مواد دخانی در سال گذشته، گفت: امیدوارم نمایندگان آگاهانه چنین تصمیمی نگرفته باشند اما شرایط به‌گونه‌ای بود که انگار منافع عده‌ای به خطر می‌افتاد.

شیخی در ادامه افزود: حوزه سلامت در اولویت است، اما اینکه دولت و مجلس به آن باور دارند یا خیر، جای سئوال است. در مجلس هم بعضا تصمیماتی گرفته می‌شود که انگار این حوزه در اولویت نیست. خوش‌بیانیه این است که بگویم، این تصمیم‌ها آگاهانه گرفته نمی‌شود و بحث تعارض منافع در میان نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه امسال شاهد تصویب افزایش مالیات مواد دخانی باشیم و اتفاق سال گذشته تکرار نشود، گفت: امیدوارم این مصوبه با رقم واقعی تصویب شود؛ سال گذشته به ما گفتند اگر درصد افزایش کاهش یابد، مشکل حل خواهد شد اما در نهایت مافیای دخانیات مانع شد.

او با بیان اینکه کمیسیون بهداشت در اعمال برخی از تصمیمات مهجور است، ادامه داد: در سال گذشته نماینده دولت که برای دفاع به مجلس آمده بود، گزینه مناسبی نبود و مسئولان وزرات بهداشت غایب بودند. شک نکنید که در سال جاری هم برای عدم تصویب افزایش مالیات مواد دخانی تلاش خواهند کرد اما نمایندگان هوشیارتر هستند. بودجه به ناچار تصویب می‌شود.

در ادامه برنامه کشیک سلامت، شیخی گفت: بودجه بهداشت و درمان مانند سال‌های قبل با واقعیت‌ها فاصله فاحش دارد. بودجه پیشنهادی که مشخص است، لایحه تقدیم مجلس شده و در نهایت به "ناچار" تصویب می‌شود. اما چقدر این بودجه، محقق و در عمل اجرایی می‌شود، مشخص نیست.

نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ردیف‌های بودجه نظام سلامت باید تغییر کند، ادامه داد: باید ببینیم که منابع چقدر پایدار است. در مورد طرح دارویار هم گفتم که زیرساخت‌ها مناسب و منابع پایدار نیست و موفق بودن این طرح مشخص نبود؛ و اکنون نیز قرار است منابع این طرح از محل یارانه‌ها تامین شود که قابل اتکا نیست.

او با اشاره به بودجه ۶۹ همتی برای سال آینده، تاکید کرد: طبق گزارش سازمان غذا و دارو سالانه سه‌ونیم میلیارد دلار برای تامین دارو نیاز است اما عملا نتوانسته‌اند منابع لازم را پوشش دهند. همیشه وزارت بهداشت طلب کلان از دولت دارد و اگر منابع به‌موقع تامین می‌شد، ما شاهد اتفاقات اخیر نبودیم. کشیک سلامت به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی کاری است از گروه سلامت اجتماعی که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حوالی ساعت ۱۸ از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha