۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
سوگ باغداران گلستانی از محصول پرثمر و کم فروش | دولت پشت کشاورز را خالی کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

سوگ باغداران گلستانی از محصول پرثمر و کم فروش | دولت پشت کشاورز را خالی کرد

گرگان- ثمره باغ مرکبات گلستان امسال پربار بود اما این به جای خرسندی، مایه تکدر خاطر باغداران شد چراکه دولت خلف وعده کرده و میوه شب عید را نخرید و به این ترتیب محصول روی دست کشاورز ماند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: هر ساله نزدیک عید یکی از دغدغه ایرانیان تامین میوه با کیفیت و قیمت مناسب است. این مساله باعث شده طی سال های گذشته دولت با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود میوه، محصولات باغداران را در زمستان خرید کند تا در روزهای پایانی اسفند ماه و نوروز در بازار عرضه شود.

این سیاست برای امسال که باغ مرکبات گلستان پرمحصول و قیمت خرید آن به کمترین میزان رسیده بود بهترین فرصت برای فروش محصول به دولت آن هم به نرخ منطقی بود. اعلام خبر رئیس جهاد کشاورزی گلستان مبنی بر خرید میوه شب عید، بارقه امیدی در دل باغداران آورد و به این ترتیب آنها حاصل یکسال زحمتشان را نگه داشتند تا دولت نسبت به خرید آن اقدام کند.

برخلاف آنچه پیش از این گفته شده، ظاهرا مدیران استان تمایلی به خرید محصول باغداران ندارند.این اتفاق این روزها باعث نگرانی باغداران شده تاجاییکه برخی از آنها سرمایه خود را بر باد رفته می دانند. یک باغدار گلستانی در این باره به خبرنگار بازار، می گوید: با توجه به اعلام دولت برای خرید میوه تنظیم بازار، کشاورزان روستای ول افرا دو هزار تن مرکبات در سردخانه قراردادند اما مدیران گلستانی اکنون تمایلی به خرید ندارند در سال جاری تولید مرکبات در باغات استان مناسب بوده اما قیمت پایئن خرید این محصولات باغداران را متضرر کرده است.

اعلام خبر رئیس جهاد کشاورزی گلستان مبنی بر خرید میوه شب عید، بارقه امیدی در دل باغداران آورد

روح الله رایجی با بیان اینکه هیچ گونه خرید تضمینی از باغدار انجام نشده، به همین خاطر باغدار رغبتی برای جمع آوری محصول خود ندارد زیرا میوه سر باغ با قیمت کمتر از چهارهزار تومان به فروش می رسد، اضافه می کند: اگر خرید تضمینی با قیمت مناسب از باغدار انجام نشود زیان جبران ناپذیری گریبان تولیدکننده را می گیرد.

امید واهی دولت به کشاورز

مهدی خاری باغدار دیگری است که خسارت امسالش را حاصل بد عهدی سازمان جهاد کشاورزی می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: دولت با اعلام خرید میوه نوروز، امید واهی به کشاورز داد. با توجه به قیمت پائین مرکبات و عدم صرفه اقتصادی فروش آن برای کشاورز، بسیاری از باغداران میوه ها را برای خرید میوه شب عید از سوی دولت، روی درخت یا در انبارها نگه داشتند.

وی ضمن تاکید بر این نکته که حضور دولت در بخش کشاورزی فقط آسیب زاست، اضافه می کند: در حال حاضر تنها راه برون رفت از بحران مرکبات دپو شده در انبارها صادرات است که آن هم دولت با تصمیمات خلق الساعه به نوعی مانع تراشی می کند.

صالح آهنگر دیگر باغدار گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: اگر دولت میوه شب عید را از باغداران خرید نکند آنها مجبور به فروش محصول به دلال آن هم با قیمت پائین می شوند از سوی دیگر به ایجاد اتحادیه باغداران در استان تاکید داریم زیرا وجود اتحادیه باغداران باعث می شود قیمت مرکبات به درستی محاسبه و تعیین شود و از سوی دیگر دلالان نمی توانند بازار را به دست بگیرند.

سوگ باغداران گلستانی از محصول پرثمر و کم فروش | دولت پشت کشاورز را خالی کرد

خسارت حاصل رنج باغدار

گذشته از خلف وعده دولت در خرید میوه شب عید، تاخت و تاز دلالان در بازار از دیگر مواردی است که همواره باع تحمیل خسارت به باغداران شده است. تا جاییکه به اعتقاد برخی از آنها تعیین نرخ میوه را واسطه ها انجام می دهند حسن اعتمادی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت پرتقال در بازار چندین برابر مبلغی است که از باغدار خریده می شود، می افزاید: این نشان می دهد که سود حاصل از فروش مرکبات عاید دلال و خسارت نصیب باغدار می شود نبود اتحادیه، باعث جولان دلالان در بازار میوه شده و به این ترتیب باغداران به ناچار قیمت پیشنهادی واسطه ها را می پذیرند.

با وجود نارضایتی کشاورزان از بدقولی دولت، محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار وعده خرید میوه شب عید به باغداران را می دهد و می گوید: خرید میوه شب عید از باغداران استان انجام می شود. همچنین ۱۰۰ تن مرکبات در استان تولید شد و شاید بخشی از مرکبات تا اواخر اسفند ماه برای شب عید از تولید کننده خریداری شود.

هیچ گونه خرید تضمینی از باغدار انجام نشد

وی با بیان این نکته که هر ساله گلستان صادرات قابل توجهی در حوزه مرکبات داشته ادامه می دهد: در سال جاری تولید به یکباره افزایش پیدا کرد و این امر موجب شد تا در یافتن بازار فروش این‌ محصولات با چالش روبرو شویم.

خرید به میزان مشخص انجام شد

یکی از دغدغه های جدی کشاورزان همیشه ناهماهنگی مدیران دستگاه های دولتی با یکدیگر است. اینبار آنچه از سوی رئیس رئیس جهاد کشاورزی مبنی بر خرید میوه شب عید اعلام شده را یک مدیر دیگر رد می کند. مدیر تعاون روستایی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: تامین میوه شب عید به صورت خرید توافقی از باغداران به میزان مشخص صورت گرفته و در سردخانه های استان نگه داری می شود.

حجت اله صالح المومنین خرید میوه شب عید سال گذشته را ۲۵۰ تن سیب درختی و پرتقال اعلام می کند و می گوید: امسال به دلیل تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان، میزان خرید میوه تنظیم بازار در مقایسه با سال قبل، کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ابلاغی مبنی بر خرید تضمینی مرکبات ارسال نشده، می افزاید: در صورت ابلاغ از سوی دولت، محصولات به دو صورت توافقی و تضمینی از تولیدکننده خریداری می شود اما تاکنون چیزی اعلام نشده است.

بی میلی دولت نسبت به خرید میوه شب درحالیکه مرکبات امسال بیش از گذشته تولید داشته و با حداقل قیمت خرید و فروش می شود خلاف آنچه در سیاست های کلان دولت مبنی بر به حمایت از تولیدکننده مطرح شده، است. در سال جاری بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان حوزه کشاورزی آسیب دیدند و امیدواریم با حمایت دولت از باغداران دست کم این حوزه کمترین خسارت تحمل کند.

کد خبر: ۲۰۷٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      28 2
      همیشه کشاورز بیچاره متضرر میشه .کی به فکر کشاورزه.اینجوری میشه که اکثرشون مجبور میشن زمینهاشونو بفروشن یا قطعه بندی کنند .وقتی پول سم وکودش هم در نمیاد وهیچ نهاد حمایتی هم هوای کشاورزو نداره.هنوز هزاران تن مرکبات رو درخت مونده?
    • رضا IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      26 4
      هرسال این موقع پرتغال مثل امثال سه برابر قیمت میشه دولت مفت از کشاورز میخره وشب عید چند برابر قیمت خرید به مردم میفروشه
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      1 2
      دولت هرکاری کند درست است
    • محمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      2 4
      صادرات!؟محصول شب عیدرونمیخرین میخواین صادرکنید،خوددولت وشماباعث گرانی ها درمملکت هستین
    • هادی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      3 2
      چرا تا الان که پرتقال جنوب را به قیمت مفت هم نمیخریدن کسی چیزی نمی‌گفت الان که پرتقال شمال وارد بازار شد دغدغه کشاورز شده کشاورز جنوب همیشه مظلوم واقع شده
    • عبداله IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      1 0
      باسلام وعرض ادب درود برشرفتان