۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
ارز به واردات کود کشاورزی اختصاص نمی یابد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛ 

ارز به واردات کود کشاورزی اختصاص نمی یابد

اشرفی اصفهانی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: ارز به واردات کود کشاورزی اختصاص نمی یابد و این امر منجر به افزایش قیمت ها خواهد شد.

عطااله اشرفی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تخصیص نیافتن ارز به این محصولات باعث اخلال در عملکرد کشاورزان، افزایش قیمت ها و به خطر افتادن امنیت غذایی در بازار داخل خواهد شد بیان کرد: تخصیص گذشته ارز نیمایی بدون اطلاع باطل شده است به عنوان مثال ارز اختصاص یافته برای کالایی در گمرک ثبت سفارش و منتظر ترخیص شدن بوده و حتی ۳۰ درصد از هزینه هم پرداخت شده به ناگهان حدف می شود که این امر سبب سردرگمی خواهد شد.

وی با بیان اینکه رایزنی هایی با انجمن وارد کنندگان کود و سم انجام شده و وعده حل مشکل داده شده است اما تعداد بالایی از شرکت ها در بلاتکلیفی به سر می برند، افزود: ۱۴۰ شرکت غیر از بلاتکلیفی، هزینه های بالای دموراژ و خسارت های ناشی از عدم تحویل به موقع را نیز متحمل شده اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بیان کرد: ما در دوران تحریم به سر می بریم و شرکت های بخش خصوصی برای انجام معاملات از اعتبار خود استفاده می کنند و این قبیل قوانین مختلف که ناگهان وضع و اجرا می شود اعتبار آن ها را در بازار های بین المللی خدشه دار خواهد کرد.

اشرفی اصفهانی با بیان اینکه وضع این قانون برای وارد کنندگان مشکل ایجاد کرده اما در آینده ای نزدیک به سراغ کشاورزان می رود و آنگاه است که عمق آن درجامعه نمود پیدا خواهد کرد، تاکید داشت: خرید کود در پایان بهمن ماه آغاز می شود و عدم تخصیص ارز به واردات کود باعث بی نظمی در بازار خواهد شد.

وی یادآور شد که بانک مرکزی وعده داده بود که ارز واردات کالاهای اساسی از محل سامانه نیما و به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود، اما چنین موضوعی برای واردات کود صورت نگرفته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دلار کود به کشور وارد می شود و تولید داخل برای مصرف کشاورزان کافی نیست، تاکید کرد: دانش تولید کود ارتقا می یابد لذا شرکت های دانش بنیان باید در این زمینه نیز فعالیت داشته باشند تا بتوانیم از این نظر نیز به سطح تولیدات بین المللی برسیم.

کد خبر: ۲۰۶٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha