۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
استفاده از هوش مصنوعی در رستوان‌داری و ارزیابی بازار هدف
دبیر آکادمی رستوبان با بازار مطرح کرد

استفاده از هوش مصنوعی در رستوان‌داری و ارزیابی بازار هدف

استفاده از هوش مصنوعی و فضای مجازی در امر رستوران داری کمک شایانی به شناخت بازار هدف و نوع تولید می کند و در این زمینه دبیر آکادمی رستوبان توضیحاتی را داد.

مازیار عصام مدیر روابط عمومی اتحادیه رستوران داران شهر تهران و موسس و دبیر آکادمی رستوبان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره استفاده از هوش مصنوعی و اپلیکیشن های
 سفارش غذا می گوید: ما با یک شخصی که نرم افزار رستورانی می‌ساخت صحبت کردیم، این نرم افزار های رستورانی که الان صندوق فروشگاهی و سفارش گیری هایشان هست یک سری گزارشات می‌دهند، شاید بیشتر از  ۸۰ یا ۹۰ درصد رستورانها در سه تا چهار سال گذشته از این نرم افزار استفاده نمی‌کردند.

وی افزود: ما این برنامه را با کارشناسان مورد ارزیابی قرار دادیم متوجه شدیم رستورانی هست که چهار نوع از غذاهایش پنج سال است که به رستوران ضرر می دهد اگر آنها را حذف کند تازه سود خواهد کرد. این سیستم های گزارش گیری، آشنا بودن با IT و بهره وری از کارشناسان و هوش مصنوعی که در این صنعت کار می‌کنند

عصام با اشاره به برخی اپلیکیشن های سفارش گیری غذا تصریح کرد: فرض کنید من یک اپلیکیشن فروش غذا داشته باشم و تمام رستورانها را هم وارد این برنامه می کنم و مردم هم داخل این برنامه به من سفارش می‌دهند در نهایت برنامه من خدمات خوبی ارائه می دهد غذا را از رستورانها می گیرد و به مشتریان تحویل می‌دهد. اما در این میان من دارای یک دیتای بسیار بزرگ در سطح تهران خواهم بود که به عنوان مثال در خیابان انقلاب حد فاصل میدان فلسطین تا خیابان وصال، ۲۰۰ نفر از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۰۰ در حال سفارش دادن هستند.به عنوان مثال ۸۰_۷۰ نفر کوبیده و سایر افراد پیتزا، پاستا یا سالاد سفارش می‌دهند.

دیتای ارزشمند است در باره خواستگاه مشتری باید در اختیار رستوران ها قرار گیرد

وی ادامه داد: این سیستم ۸۰_۷۰ یا ۱۰۰ نفر را مورد ارزیابی قرار می دهد که از چه رِنج تا چه رِنجی سفارش می‌دهند چه اوزانی و از چه کسانی خریداری می کنند و سپس به یک فرمول می رسد، با این سیستم متوجه می شویم پولی که این ۱۰۰ نفر پرداخت می‌کنند از پرسی ۷۵ تا ۹۵ هزار تومان است. پس این دیتا ارزشمند است  و باید در اختیار رستوران ها قرار گیرد و بگوید این موضوع خواستگاه مشتری است.

مدیر روابط عمومی اتحادیه رستوران داران شهر تهران بیان داشت: حالا این دیتا را در اختیار آنها قرار نمی دهم و خودم با فرد دیگری شریک می شوم و به او می گویم یک رستوران در آن منطقه تاسیس کند و قیمت را از ۷۵ تومان با همان کیفیت ۸۰ تومان بکند. آن را در سایت خود تاپرایت می کنم و بالا می‌آورم تمام کسانی که سفارش می‌دهند و من رفتار آنها را شناسایی کردم می روند به آن شخص سفارش می‌دهند به این مورد بهره وری از هوش مصنوعی می‌گویند و این باید در اختیار بدنه اصناف و رستورانها قرار بگیرد تا بتوانند با هم رقابت کنند چون پس از داستان کرونا بسیاری از فروش های ما برمبنای بیرون بر اتفاق می‌افتاد با وجود اینکه خدمات رستورانها بیرون بر نیست.

تا بستر آموزش را نداشته باشیم نمی‌توانیم از اطلاعات استفاده درست کنیم

وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه پیگیر در اختیار گرفتن این سیستم بوده است، گفت: اتحادیه لایف استایل دیگری دارد، آکادمی است که آموزش می دهد و برای همه افراد جذاب است یعنی بنده معتقدم آکادمی جدا از تمام آیتم ها به اتحادیه ها هم آموزش می‌دهد من معتقدم تا بستر آموزش را نداشته باشیم نمی‌توانیم استفاده کنیم.

عصام تصریح کرد: من به شما یک مرسدس بنز بدهم اگر شما بلد نباشید آن را چگونه روشن کنید به چه درد شما می‌خورد فقط یک کلید دارید. این دقیقا اتفاقی است که برای سیستم ما می‌افتد ما اگر نتوانیم ساختار ها را درست کنیم و نتوانیم آموزش های لازم را ارائه دهیم یا شهروند بگوید اگر این رستوران جایزه بهترین دکور را گرفته به این دلیل که شاید مثلا طراح دکوراسیون این رستوران جایزه بین‌المللی برده است حداقل یک چیزی یاد می گیرد یا اگر سرآشپزی که آنجا کار می کند بر اساس پارامتر های گروه سرآشپزان آکادمی انتخاب شود حداقل پنج سرآشپز خوب وی را نقد می کنند و برتر انتخاب می شود، این سرآشپز حرف برای گفتن دارد. حالا من به دلیل اینکه به کار خودم شک دارم سمت آکادمی نمی روم و این مشکل من است.

وی درباره گرایش مردم به غذا های سلامت محور نیز گفت: مردم خوب چند سالی هست که به سمت سیستم غذاهای سلامت محور می روند. سالاد و غذاهای کم روغن و بیشتر از گوشت ها یا جوجه های گریل استفاده می کنند اینها اتفاقات خوبی است که می‌افتد و خود مردم می‌خواهند و سعی می کنند سلامتی را به دست آورند.
ما باید به سلامت غذا توجه کنیم.ممکن است یک نفر در یک جایی ساندویچی را پر از روغن بکند و یک نفر متقاضی باشد و میل کند این دیگر دست ما نیست ما سلامت را نشان می دهیم همه می دانند روی پاکت سیگار نوشتن شده که سرطان زا است ولی مردم استعمال می‌کنند.برای اینکه از سیگار استفاده نشود باید فرهنگ سازی انجام شود دائم در خصوص مضرات آن  و مشکلاتی که برای سلامتی به وجود می‌آورد صحبت کنند تا فرد به نقطه ای برسد که دیگر سیگار مصرف نکند. ما در آکادمی رستوبان برای این موضوع تلاش می کنیم تا پارامتر ها و شاخص های درست و اصولی که در یک رستوران یک نفر می گوید بهترین است وارد آکادمی شود و خود را نمایان کند.

کد خبر: ۲۰۶٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha