۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹


اهمیت کارآفرینی اجتماعی در ایران

اهمیت کارآفرینی اجتماعی در ایران

کارآفرین اجتماعی فردی است که به بررسی و تشخیص مشکلات اجتماعی می پردازد.

به گزارش بازار، دکتر ماکان آریا پارسا مدیریت هولدینگ پارس پندار نهاد معتقد است که کارآفرینی اجتماعی با تشخیص، ارزیابی و انتخاب درست محصول مورد نظر در زمینه های گسترده ای که همگی شامل ایده های کارآفرینی اجتماعی است فعالیت خود را آغاز می‌کند. ارائه خدمات اجتماعی و یا تولید و ارائه یک محصول و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند سلول های خورشیدی از زمینه های فعالین این نوع کار آفرینی است.

کارآفرین اجتماعی فردی است که به بررسی و تشخیص مشکلات اجتماعی می پردازد. او با استفاده از دانش و مهارت های مورد نیاز، در حوزه مدیریت و بکارگیری درست سرمایه ها در زمینه های سازنده فعالیت می کند و همچنین در زمینه تغییرات مفید اجتماعی اقدام می‌کند.

کارآفرینان اجتماعی  با تاسیس سازمان ها و نهاد های غیر انتفاعی به حل مشکلات واقعی مردم در جامعه  کمک می کنند. باید توجه داشته باشیم که محصول مورد نظر در جامعه علاقه مندان و متقاضیانی داشته باشد که حاضر باشند برای آن هزینه ای را صرف کنند. به صورت کلی اگر بخواهید بدانید این نوع کارآفرینی چیست باید گفت این حرفه به دنبال ارائه خدمات و محصولاتی است که مردم جامعه واقعا به آن نیاز دارند.

چهار رکن اصلی کارآفرینی اجتماعی

  1. دوام اقتصادی پروژه

یک کارآفرین اجتماعی باید برای رسیدن به نتایج عالی از فعالیتش و همچنین تاثیرگذاری مفید بر سطح زندگی معیشتی و اجتماعی مردم تلاش کند. او باید اقدام به سرمایه گذاری در پروژه هایی کند که دارای سود و کسب درآمد حداکثری باشد. بر اساس این موضوع متوجه می‌شویم که تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص الزامی است.

  1. اهداف اجتماعی یا زیست محیطی در کارآفرینی اجتماعی چیست؟



اهمیت کارآفرینی اجتماعی در ایران



اهمیت کارآفرینی اجتماعی در ایران

آنچه مورد انتظار نهایی فرد کارآفرین در حوزه های مختلف است باید تصویری کاملا واضح  از هدف مورد نظر او باشد. زیرا روشن بودن ارزش اجتماعی و اهداف تجاری یا اقتصادی پروژه کاری برای یک تیم یا سازمان بسیار مهم و تاثیرگذار در روند رشد و پیشرفت آن خواهد بود.

  1. توزیع سود

توزیع سود حاصل از انجام هر پروژه کاری، باید به طور عادلانه بین تمامی اعضای تیم یا گروه تقسیم شود. زیرا تمام اعضای تیم در رسیدن به نتیجه، حضور فعال داشته اند. در صورت سست شدن یکی از اعضای تیم که حکم پایه برای ثابت نگه داشتن و رشد تیم را دارد، شکست خوردن پروژه کاری حتمی است.

  1. حکومت

«مشارکت با دولت» حلقه اصلی برای در کنار هم قرار دادن مدیران، کارمندان، مشتریان و کارفرمایان خواهد بود. در حوزه این نوع کارآفرینی، اهمیت مشارکت با دولت آنجای معلوم می شود که منافع جمعی موجب حصول منافع فردی ‌شود. بنابراین داشتن تیمی فعال و همکار در موفقیت های شغلی بسیار تاثیرگذار است.

دلایل نیاز روزافزون به کارآفرینی اجتماعی چیست؟

وجود بحران ها، نابسامانی ها و معضلات مربوط به و وضعیت اقتصادی نامطلوب در کشورهای جهان باعث به وجود آمدن کیفیت نامطلوب در سطح معیشت توده بزرگی از مردم در سطح جامعه شده است. همچنین مسکلات اجتماعی سبب افزایش سطح فقر و بیکاری در بین قشر جوان جامعه گردیده. این مسائل باعث شده تا گروه زیادی از مردم در سطح جهان از حداقل ها در وضعیت بهداشتی و آموزشی و تربیتی برخوردار نباشند. تلاش برای حذف فضاهای رقابتی و تنش زای سنگینی که در بین برخی از اقشار جامعه حاکم است، مثال برای کارآفرینی اجتماعی است. با توجه به این توضیحات، ما به اهمیت جایگاه این نوع کارآفرینی در جهان پی می بریم.

کارآفرینی های اجتماعی در ایران چگونه اند؟

کارآفرینی اجتماعی حرفه ای است که باید در آن از ظرفیت ها و دانش های تجاری، اجتماعی و به صورت کلی آنچه مربوط به جامعه است در کنار یکدیگر استفاده شود. یک کارآفرین موفق برای انتخاب و تصمیم گیری هایش فقط به دنبال سود و منفعت خود نیست. بلکه او باید تلاش کند تا از مهارت های شغلی و ایده کارآفرینی اجتماعی خود در زمینه بهبود سطح زندگی مردم جامعه استفاده کند. اگر شما هم دوست دارید در زمینه این نوع کارآفرینی فعالیت کنید و مهارت کسب کنید ما روش ها مناسبی را برای شما آورده ایم که شما را به اهداف خود نزدیک می‌کند.

ایده های کارآفرینی اجتماعی چیست؟

  1. برای ارزیابی و تشخیص آنچه دوست دارید تلاش کنید.

اگر شما به صورت داوطلبانه و خیرخواهانه تمایل به توزیع غذا برای نیازمندان دارید و یا علاقه مند به فعالیت در موسسات خیریه هستید، آن را در خود شناسایی کرده و تعریف کنید. اگر در طول روز برای خود فرصتی ایجاد کنید و با اینکار، یک کند و کاو درونی ساده داشته باشید، می‌توانید لیستی از علایق خود را تهیه کنید.

  1. فکر می کنید تا چه حد به علایق خود دور یا نزدیک هستید؟

زمانی که به لیست علاقه مندی های خود نگاه می‌کنید باید بررسی کنید که چگونه می‌توانید به اهداف خود نزدیک شوید. به عنوان مثال برای این نوع کارآفرینی، اگر علاقه مند به توزیع غذا در میان نیازمندان هستید اما محل مناسبی را برای نگهداری محصولات غذایی ندارید، باید به راهکار جایگزین آن فکر کنید. مثلا کارهایی که می‌توانید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید تا محصول مورد نظر، تازه و سالم به دست افراد برسد؛ تا نیازی به محلی برای نگهداری طولانی مدت از محصول نداشته باشید.



اهمیت کارآفرینی اجتماعی در ایران

  1. مهارت ها و نقاط قوت شما برای این نوع کارآفرینی چیست؟

این یک فرصت بسیار استثنائی است و می‌تواند یکی از مهمترین ایده های کارآفرینی اجتماعی برای شما باشد. لحظاتی را به جست و جوی درونی خود اختصاص دهید. مهارت ها و استعداد های خود را کشف کنید و جایی آنها را یادداشت کنید. ببینید چگونه می‌توانید از مهارت های خود برای رسیدن به اهداف تان استفاده بهینه کنید به طوری که برای شما سود و منفعت داشته باشد و برای جامعه و مردم نیز تاثیر گذار باشد.

  1. دوست دارید با استفاده از چه روش هایی کسب و کار خود را شروع کنید؟

یک کارآفرین اجتماعی با رسیدن به خودشناسی باید مانند یک فرد حرفه ای بداند چگونه با استفاده از ایده ها و توانمندی هایش کسب و کار خود را شروع کند؟ ساختار شغلی اش چگونه است؟ و از چه راه هایی می‌تواند در آن به درآمد برسد؟

هدف از کارآفرینی اجتماعی چیست؟

این نوع کارآفرینی در ایران اهداف زیادی دارد اما مهمترین آن تولید ثروت است.  شخص کارآفرین دانش خود را  وسیله ای برای رسیدن به مقاصد بزرگتر قرار می دهد. این اهداف بزرگتر، غالبا متوجه قشر ضعیف و نیازمند جامعه است. یک کارآفرین اجتماعی موفق فقط در فعالیت های سود آوری مشارکت می کند که به بهبود اجتماعی منجر شود. مهمترین هدف کارآفرینی اجتماعی توجه به یک انگیزه اجتماعی در زمینه کمک به بهبود و برقراری معیشت پایدار و بالا بردن سطح رفاه مردم جامعه با استفاده از روش های مختلف است.

او در نظر دارد تا با برقراری یک انسجام اجتماعی سالم از طریق بکارگیری ایده های کارآفرینی اجتماعی، به توانمندسازی جوامع محلی با استفاده و سازماندهی کمک های داوطلبانه مردمی بپردازد و به افراد نیازمند و موسسات خیریه کمک کند. مسئولیت یک کارآفرین اجتماعی، اصلاح شرایط اجتماعی نامطلوب با استفاده از روش هایی است که افراد و یا سازمان های دیگر موفق به استفاده از آن در حوزه توسعه اجتماعی و فردی نشده اند. او با بکارگیری روش هایی نوآورانه در مدل های گوناگون کسب و کار در جامعه، می‌تواند تا حد قابل توجهی به حل مشکلات اجتماعی بپردازد.



اهمیت کارآفرینی اجتماعی در ایران

انواع کارآفرینی.

انواع کارآفرینی اجتماعی در نحوه مدیریت:     

این حرفه در نحوه مدیریت و شکل گیری، انواع مختلفی دارد که با توجه به حوزه انتخابی کارآفرین تعیین می‌شود. بر اساس این توضیح به بررسی انواع ایده های کارآفرینی اجتماعی در نحوه مدیریت خواهیم پرداخت:

  1. کارآفرینی خصوصی:

مسئولیت کارآفرینی خصوصی راه اندازی و مدیریت سرمایه، توسط یک شخص یا یک تیم است که هدف مشترک در همه آنها کسب سود و درآمد در موسسات خصوصی است.

  1. کارآفرینی دولتی:

کارآفرینی دولتی آن بخش از انواع مشاغلی را در برمی گیرد که بر اساس سرمایه گذاری های دولت به وجود آمده اند. در این حرفه دولت در مشاغلی سرمایه گذاری می‌کند که باعث بهبود کیفیت زندگی جامعه شود.

  1. کارآفرینی مشارکتی:

در کارآفرینی مشارکتی، افراد مختلف برای ایجاد کسب و کار در یک ایده کارآفرینی، سرمایه گذاری می‌کنند.

  1. کارآفرینی اشتراکی:

برای رسیدن به نتیجه در برخی از ایده های کارآفرینی نیاز است تا همکاری بخش خصوصی و دولتی شکل بگیرد. به این همکاری کار آفرینی اشتراکی می‌گویند.

جمع بندی پاسخ به پرسش «کارآفرینی اجتماعی چیست؟»:

بازار این نوع کارآفرینی در دنیای امروز بسیار داغ است. افرادی که تمایل به فعالیت های داوطلبانه و خیرخواهانه برای کمک رسانی به افراد جامعه و  بهبود شرایط اجتماعی دارند، می ‌توانند وارد این حوزه کاری شوند. برای کسب درآمد و پیشرفت کاری در این حوزه لازم است تا در ابتدا شما به خودشناسی برسید. بعد از شناسایی علایق خود با تفکری خلاق تلاش کنید تا با بکارگیری ایده های کار آفرینی اجتماعی در زمینه علایق مورد نظرتان به فعالیتی که بر سطح کیفیت زندگی مردم اثرگذار است بپردازید.

جالب است بدانید تفاوت عمده این حرفه با سایر انواع کار آفرینی ها این است که انگیزه فرد، ثروتمند شدن نیست بلکه به دنبال بهبود سطح کیفیت جامعه و ارزش های اجتماعی است. انواع کارآفرینی اجتماعی بیشتر برای ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت و تاثیر گذار در جامعه ایجاد شده اند. اگر علاقه مند به تاثیرگذاری بر روی افراد اطرافتان هستید و پیشرفت جامعه برای شما مهم است، به این حرفه بپردازید؛ زیرا این ها ویژگی های کارآفرینان اجتماعی است. به این شغل بپردازید و از تاثیر خود بر دیگران لذت ببرید.

کد خبر: ۲۰۶٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha