۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
صرفه جویی ۳۵۰ میلیون دلاری با بومی سازی تجهیزات پزشکی
مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت اعلام کرد

صرفه جویی ۳۵۰ میلیون دلاری با بومی سازی تجهیزات پزشکی

آزادبخت، مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت گفت: با بومی سازی و تولید داخلی تجهیزات پزشکی ۳۵۰ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت.

به گزارش بازار، عبدالناصر آزادبخت افزود: نیازهای کشور در حوزه تجهیزات پزشکی در وزارت صمت احصا و براساس آن ۳۰ اولویت متناسب با توان تولید داخل شناسایی شده است که تولید و بومی سازی آن‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش ارزبری برای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه با همکاری وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، نقشه راهی برای تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور تهیه و تدوین شده است، گفت: هدف گذاری اولیه برای بومی سازی و تولید در این حوزه طرح‌های فناورانه‌ای بوده که بالای ۲۰ میلیون دلار ارزبری برای کشور داشته اند و با شناسایی واحدهای پیشگام فناوری که توانمندی فنی و مالی را برای ورود به عرصه تولید دارند، سازوکارهای حمایتی چه در بحث فناوری و چه در بحث تولید در نظر گرفته شده تا تولیدکنندگان با جدیت به تولید و بومی سازی محصولات بپردازند.

آزادبخت افزود: به طور مثال، هالوفایبر دیالیز از جمله تجهیزاتی است که سالانه حدود ۳۵ میلیون یورو واردات دارد و میزان مصرف کشور ۱۸ و نیم میلیون کیلومتر در سال برآورد می‌شود و با توجه به آنکه زیرساخت فنی و شبکه دانش بنیانی تولید این محصول در کشور وجود دارد، تولید و تجاری سازی این محصول متناسب با نیاز کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولید و صادرات تجهیزات پزشکی در کشور افزود: مجموع بازار تجهیزات پزشکی در کشور حدود ۲.۷ میلیارد دلار است که از این میزان ۱.۵ میلیارد دلار مربوط به واردات تجهیزات است و ۱.۲ میلیارد دلار نیز توسط واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان، تولید و در بازار عرضه می‌شود.

آزادبخت ادامه داد: صادرات در این حوزه نیز در مقایسه با میزان تولید بسیار ناچیز و در سال گذشته حدود ۳۰ میلیون دلار بوده و وزارت صمت در تلاش است برای افزایش میزان صادرات در این حوزه تولیدکنندگان را به سمت دریافت تاییدیه‌های بین المللی و ایجاد زیرساخت‌های جدید هدایت کند.

مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت با اشاره به رشد ۲۰ درصدی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در یک سال اخیر نیز گفت: تعداد شرکت‌های تولیدی دارای مجوز در حوزه تجهیزات پزشکی سال گذشته ۱۲۰۰ واحد بوده که امسال به ۱۵۰۰ واحد تولیدی افزایش یافته است و از این تعداد، ۳۱۵ واحد تولیدی نیز موفق به دریافت تاییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند.

کد خبر: ۲۰۶٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha