۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
مس به اندازه کافی در جهان وجود ندارد| ادامه بحران کمبود تا سال ۲۰۳۰
بازار گزارش می دهد

مس به اندازه کافی در جهان وجود ندارد| ادامه بحران کمبود تا سال ۲۰۳۰

کمبود مس از سال ۲۰۲۳ آغاز و تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت، این کمبود به دلیل کاهش عرضه و تولید از سوی کشور پرو و افزایش تقاضا از سوی چینی ها، تمام صنایع را در دنیا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بازار؛ گروه صنعت: کسری مس در بازارهای جهانی طی سال میلادی جاری تمام صنایع را تحت شعاع قرار می دهد که عرضه این فلز گرانبها با چالش و تقاضا با افزایش مواجه خواهد شد. مس به عنوان یک فلز گران در ضامن توسعه اقتصاد در تمام کشورها است، کمبود این فلز قرمز می تواند منجر به ایجاد تورم جهانی جدید شود. تورمی که بانک ها را مجبور به تعیین سیاست های جدید برای جنگ اقتصادی جدید خواهد کرد. براساس آنچه که تحلیلگران اعلام کردند، کسری مس در بازارهای جهانی از سال ۲۰۲۳ آغاز و تا یک دهه ادامه خواهد داشت. در حال حاضر بازارهای جهانی با کمبود مس مواجه شدند که ناشی از جریان های چالش برانگیز افزایش تقاضا در آمریکای جنوبی است.

چرا مس ضامن اقتصاد است؟

مس به دلیل مصرف در صنایع الکتریکی، خودروسازی و ماشین آلات صنعتی به عنوان ضامن اقتصاد شناخته می شود. بحران کمبود مس نه تنها منجر به تورم در بازارهای جهانی می شود، بلکه بانک ها را مجبور به تغییر سیاست های تجاری و مالی خود جهت پیشگیری از زیان می کند. کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که استدلال های قوی برای افزایش نرخ مس در سال میلادی جاری در بازارهای جهانی به ویژه آمریکا وجود دارد.

ما در حال پیش‌ بینی کسری عمده مس تا سال ۲۰۳۰ هستیم؛ این امر به دلیل کاهش عرصه مس توسط کشور پرو و بالا رفتن تقاضا در آمریکا ایجاد شده که تاثیر منفی در صنعت انرژی خواهد داشت

رابین گریفین، معاون فلزات و معدن موسسه وود مکنزی، گفت: «ما در حال پیش‌ بینی کسری عمده مس تا سال ۲۰۳۰ هستیم. این امر به دلیل کاهش عرصه مس توسط کشور پرو و بالا رفتن تقاضا در آمریکا ایجاد شده که تاثیر منفی در صنعت انرژی خواهد داشت.» پرو اخیرا با ناآرامی سیاسی در کشورش مواجه شده است که تداوم این مساله می تواند منجر به تعطیل شدن معادن مس این کشور و ایجاد بحران جدید شود.

در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ پدرو کاستیو رئیس جمهور پرو برکنار و استیضاح شد، پس از این مساله این کشور با ناآرامی های سیاسی فراوانی مواجه شد. گفتنی است که پرو سهم ۱۰ درصدی از عرضه مس به بازارهای جهانی دارد، در صورت بروز هر مشکلی در راستای عرضه مس توسط این کشور، تورم قابل توجهی در بازارهای جهانی ایجاد خواهد شد.

شرکت گلنکور(شرکت چند ملیتی فعال در معادن و تجارت) بیستم ژانویه سال میلادی جاری اعلام کرد که پس از غارت و آتش گرفتن یکی از معادن مس خود در پرو توسط معترضان، فعالیت های معدنی خود در این کشور تعلیق خواهد کرد.

علاوه بر این مساله، شیلی به عنوان بزرگترین تولید کننده مس در دنیا که سهم ۲۷ درصدی از بازارهای جهانی را دارد، در نوامبر سال میلادی گذشته کاهش ۷ درصدی تولید سالانه را ثبت کرده است. در این میان بازارهای نوظهور مورد توجه فراوان قرار گرفته اند، مورگان استنلی به دنبال خرید سهام معادن مس نوظهور در سراسر دنیا است.

مس به اندازه کافی در جهان وجود ندارد| ادامه بحران کمبود تا سال ۲۰۳۰

افزایش معادن مس در سال ۲۰۲۳

گلدمن ساکس بزرگترین بانک سرمایه گذاری جهان به تازگی در بیانه ای، اعلام کرده است: «به طور کلی، معتقدیم شیلی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ مس کمتری تولید خواهد کرد.» با این حال کارشناسان صنعتی و اقتصادی به طور پیوسته هشدار کمبود نظارت دادند.

تیمنا تانرز، مدیر عامل ولف ریسرچ، که پیش‌ بینی افزایش چند معدن جدید در سال ۲۰۲۳ را داشته است، گفت: «معمولاً شاهد کمبود و اختلال عرضه مس هستیم و فکر نمی‌ کنم لزوماً چیزی بیش از حد معمول شاهد باشیم.»

بر اساس داده های بورس کالای شیکاگو، معاملات آتی مس در روز دوشنبه به ۴.۰۳۵ دلار در هر پوند رسید. این فلز به پایین ترین سطح قیمت خود یعنی ۳.۹۹۳۰ دلار رسیده است، بنابراین می توان گفت مس از روز ۱۰ ژانویه با نرخ ۳.۹۸۷۵ دلار معامله خواهد شد.

مقابله با مصرف مس

در دوران پسا کرونا و فعالیت مجدد صنایع خودرو سازی چین همزمان با رشد مصرف انرژی، تقاضا برای خرید مس در بازارهای جهانی بیشتر از گذشته شده است. تینا تنگ تحلیلگر شرکت خدمات مالی بریتانیا در خصوص بازار مس در دنیا، گفت: «فعالیت مجدد صنایع چین تأثیر عمده‌ ای بر قیمت مس داشت، زیرا این امر چشم‌ انداز تقاضا را بهبود و قیمت مس را به دلیل کمبود عرضه حتی بالاتر می‌ برد. رشد چینی ها در مصرف مس برای حمل و نقل همزمان با توسعه انرژی در این کشور استخراج مس را با چالش همراه می سازد.»

در سال ۲۰۱۷ کشور پرو با افزایش ظرفیت تولید و رشد فناوری در صنایع مسی توانست افزایش صادرات مازاد تجاری خود را تجربه کند. این مساله سبب شد پرو طی پنج سال گذشته به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان قبل از شیلی و چین تبدیل شود

در سال ۲۰۱۷ کشور پرو با افزایش ظرفیت تولید و رشد فناوری در صنایع مسی توانست افزایش صادرات مازاد تجاری خود را تجربه کند. این مساله سبب شد پرو طی پنج سال گذشته به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان قبل از شیلی و چین تبدیل شود. افزایش سهم تجارت پرو در صنایع مس منجر به بهبود اقتصاد این کشور نیز شد، اکنون شیلی و چین نیز در تلاش برای کسب سهم بیشتر بازار مس هستند.

انتظار می رود که پکن پس از سیاست های سختگیرانه «کرونا صفر» بهبود اقتصادی برپایه افزایش عرضه مس به بازار داخلی جهت سرکوب تقاضا ایجاد کند. دولت چین در دسامبر سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که قصد دارد برخی از قوانین «کرونا صفر» را لغو و آزادی بیشتری به صنایع بدهد، این مساله تاثیر بسزایی در رشد قیمت ها خواهد داشت.

تینا تنگ تحلیلگر شرکت خدمات مالی بریتانیا با پیش‌ بینی مبتنی بر قوانین جدید چین، ممکن است قیمت مس دو برابر شود، افزود: «کسری ممکن است تا یک رکود اقتصادی بالقوه جهانی ناشی از سیاست های جدید چین تا سال‌ های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ ادامه یابد.»

وی، افزود: با این حال انتظار جهش عظیم فعالیت صنایع و رشد مصرف مس در چین وجود دارد، این مورد نگرانی شدیدی برای تامین کنندگان مس ایجاد کرده است.

این تحلیلگر شرکت خدمات مالی بریتانیا، توضیح داد: «مصرف مس به‌ ویژه در سال ۲۰۲۲ واقعاً کاهش پیدا نکرد. کارخانه‌ ها همچنان در حال کار بودند، محرک‌ های دولتی و زیر ساخت‌ ها همچنان در حال توسعه بودند.»

مس به اندازه کافی در جهان وجود ندارد| ادامه بحران کمبود تا سال ۲۰۳۰

رشد خودروهای الکتریکی در چین

بحران انرژی در اروپا همزمان با سیاست های جدید دولت چین برای توسعه خودروهای الکتریکی مصرف مس را نسبت به گذشته بیشتر از دو برابر کرده است. این مساله سبب شد که متولیان انرژی در چین زیرساخت های توسعه ایستگاه های شارژ را در پیش بگیرند. بنابراین تقاضا مس در صنایع خودروسازی و تولید انرژی از سال ۲۰۲۳ نسبت به پنج سال گذشته بیشتر خواهد شد.

فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد و تعداد کل خودروهای الکتریکی در جهان را به حدود ۱۶.۵ میلیون دستگاه رسیده است

بیشتر اجزای ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی از مس ساخته می شود، البته کشور چین توسعه ایستگاه های شارژ را معطوف به بازار خود نکرده و در سراسر دنیا نیز این مورد را در پیش گرفته است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد و تعداد کل خودروهای الکتریکی در جهان را به حدود ۱۶.۵ میلیون دستگاه رسیده است. این بدان معناست که اکوسیستم شارژ EV افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

کد خبر: ۲۰۵٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha