۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
دیپلماسی حمل و نقل ریلی یکی از اولویت های دولت جدید
مدیرعامل شرکت راه‌آهن مطرح کرد

دیپلماسی حمل و نقل ریلی یکی از اولویت های دولت جدید

صالحی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی حمل و نقل ریلی را یکی از اولویتهای دولت جدید دانست.

به گزارش بازار، سید میعاد صالحی در حاشیه اجلاس بین المللی شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های حمل و نقل ریلی گفت: در یکسال اخیر با توجه به تفاهم نامه هایی که با کشورهای مختلف مانند ترکمنستان، قزاقستان و روسیه داشتیم سعی کردیم ظرفیت های عملیات ریلی ج. ا.ا را هم بشناسانیم و هم در عمل در حوزه ترانزیت، صادرات و واردات از مرزهای ریلی گامهای مثبتی را با موفقیت برداریم.

وی افزود: نمونه بارز این موفقیت در سال ۱۴۰۰ شکستن رکورد حمل و نقل ترانزیت ریلی با یک میلیون ۹۱۳ هزار تن است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هدف از برگزاری این اجلاس را اطلاع کشورها از ظرفیت های بالفعل ج. ا.ا، مشارکت های جدید با فورواردرها برای حمل کالا از مسیر ریلی ایران و تغییر کریدورهایی که بطور سنتی درحوزه اورآسیا و cis وجود داشت، بیان کرد.

وی گفت : کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و بلاروس در اجلاس حضور دارند و راه آهن های این کشورها و فورواردرها هم که نقش مهمی در حمل کالا در حوزه ترانزیت، واردات و صادرات ریلی دارند نیز در اجلاس شرکت کردند.

صالحی با اشاره به نتایج برگزاری این اجلاس ها افزود : توانستیم بخشی از کریدورها را به سمت ایران تغییر مسیر دهیم مثلا باری که قبلا از شرق روسیه به سمت غرب این کشور می رفت و می بایست از مسیر دریای سیاه، دریای سرخ و نهایتا از مسیر اقیانوس هند با مدت زمان ۴۵ روز به هند می رسید در حال حاضر از شرق روسیه مستقیم از مسیر ریلی با گذر از قزاقستان و ترکمنستان و گذر از مسیر سرخس تا مرز ریلی بندر عباس که حدود هزار و ۶۱۰ کیلومتر است در مدت زمان ۱۶ روز یعنی تقریبا یک سوم مسیر سنتی قبلی طی می کند.

وی تصریح کرد : در سه ماه اخیر ۶۰ هزار تن یک نوع کالا را در مسیر ریلی برای نخستین بار از روسیه تا بندر عباس جابجا کردیم و این گام جدیدی است که شاهد ورود به فعالیت کشورهای دیگر همچون قزاقستان و ترکمنستان و چین باشیم.

صالحی خاطر نشان کرد: با افزایش حمل و نقل ریلی بین المللی می توانیم با گامهای بلند اقتصادی به سیادت سیاسی و امنیتی هم برسیم.

کد خبر: ۲۰۴٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha