۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
بررسی روند بازار آهن و فولاد

بررسی روند بازار آهن و فولاد

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد از ادامه روند افزایشی قیمت روز آهن آلات در نخستین روز کاری هفته حکایت دارد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد از ادامه روند افزایشی قیمت روز آهن آلات در نخستین روز کاری هفته حکایت دارد به طوری که در اغلب زیرمجموعه‌های بازار بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان رشد قیمت مشاهده شد.

بازار ارز اما با کمی اصلاح مواجه بود و قیمت دلار کاهش جزئی داشت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود ۴۴ هزار و ۷۹۰ تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد هیجان ناشی از جلوگیری آمریکا از انتقال دلار از بانک‌ها و صرافی‌های عراق به ایران کاهش یافته و عرضه اسکناس در سلیمانیه عراق پالس کاهشی به دلار داده است.

تحلیل روزانه نوسانات بازار آهن
گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است که قیمت روز میلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت اگرچه در برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها تغییری نداشت. محدوده قیمت‌های پیشنهادی مبادی فروش میلگرد آجدار عمدتا در کف قیمتی ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان و سقف قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در اکثر مبادی فروش بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش داشت و چند کارخانه از جمله کارخانه نستا و آونگان بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت تیرآهن نیز همسو با سایر مقاطع فولادی روندی افزایشی داشت و هر شاخه تیرآهن بین ۱۰ الی ۱۵۰ هزار تومان با افزایش قیمت همراه بود. قیمت روز قوطی پروفیل در غالب مبادی فروش ثابت بود اما در برخی کارخانه افزایش و کاهش قیمت هم مشاهده شد؛ همچنین قیمت روز لوله داربستی، صنعتی، اسپیرال و سایر لوله‌ها در غالب کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند؛ به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند. قیمت ورق سیاه نیز در اکثر شرکت‌ها ثبات داشت اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که ۲۳ درصد از ۴۵ هزار و ۱۵۰ تن شمش بلوم معامله شد که معادل ۱۰ هزار و ۷۵۰ تن است. نرخ پایه این محصول ۱۹ هزار و ۵۳۷ تومان تعیین شده که گویای افزایش ۳/۴ درصدی نرخ این محصول است.

همچنین حدود ۶۲۴ تن میلگرد کلاف عرضه شد قیمت میلگرد کلاف عرضه شده ۲۱ هزار و ۳۳۱ تومان اعلام شد که حاکی از رشد ۴/۵ درصدی نرخ میلگرد کلاف است. گفتنی است از ۳۸ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده، کل محصول با قیمت نهایی ۱۲ هزار و ۳۳۷ تومان به فروش رسید بیانگر افزایش ۲۵ درصدی نرخ پایه این محصول است.

در معاملات آهن اسفنجی روز گذشته عرضه سلف ۲ هزار تنی فولاد شادگان برای تحویل ۳۰ بهمن، حدود ۲ هزار تومان ارزان‌تر از میانگین نرخ نقدی سایر عرضه‌ها معامله شد که به نظر می‌رسد این امر به معنی انتظار متقاضی برای پایان محدودیت‌های گازی تا پایان ماه جاری و کاهش نرخ محصولات فولادی است.

گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نیز بیانگر افزایش نرخ محصولات فولادی است، به این صورت که اسلب صادراتی ایران در هر تن ۵۳۰ دلار اعلام شد و بیلت صادراتی نیز حدود ۵۴۳ دلار در هر تن به فروش می‌رسد.

همچنین اسلب صادراتی منطقه CIS در هر تن ۶۲۰ دلار اعلام می‌شود که بیانگر ثبات نرخ این محصول است و قیمت بیلت صادراتی این منطقه نیز با افزایش ۲ دلاری، در هر تن ۵۵۶ دلار به فروش رسید.

کد خبر: ۲۰۴٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha