واگذاری سبد انرژی به استان‌ها بهترین راه مدیریت مصرف است
در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان مطرح شد

واگذاری سبد انرژی به استان‌ها بهترین راه مدیریت مصرف است

در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان، اعلا شد: واگذاری سبد انرژی به استان‌ها، در ایجاد انگیزه برای مدیریت بهینه در مصرف و جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی حائز اهمیت است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مسعود گلشیرازی رئیس اتاق اصفهان با اشاره به قطعی اخیر گاز واحدهای تولیدی، گفت: با فرض اینکه نسبت بهای تمام‌شده دستمزد ۸ درصد و سود واحدهای تولیدی ۱۲ درصد باشد و با در نظر گرفتن تورم ۵۰ درصدی، پوشش هزینه‌های واحد تولیدی اعم از پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان فقط با رشد ۳۰ درصدی فروش قابل پشتیبانی است؛ اما فعالان اقتصادی با قطعی گاز در فصل سرما و قطعی برق در گرما مواجه شده‌اند و در شرایطی که به دلیل ضعف تقاضای داخلی، ملزم به حضور در بازارهای خارجی هستند، قطعی گاز به مانعی برای حضور آنها در بازارهای خارجی تبدیل شده است.

گلشیرازی، تأمین نشدن زیرساخت‌های لازم برای تولید را موجب ایجاد بحران‌های جدی برای کشورمان دانست و تصریح کرد: در شرایط تحریم باید مدیران دستگاه‌های دولتی بیش‌ازپیش حامی تولید باشند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تبریک ایام ماه رجب و روز گمرک، اداره کل گمرکات استان را یکی از دستگاه‌های اجرایی عملیاتی با عملکرد رضایت‌بخش از دیدگاه فعالان بخش خصوصی معرفی و از زحمات مدیرکل و کارکنان این دستگاه تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه نبض صادرات و واردات از مسیر گمرک می‌گذرد، افزود: عملکرد این اداره در عین قانون مداری، تأثیر مستقیمی بر کسب‌وکارها دارد.

مدیریت مصرف با واگذاری سبد انرژی به استان‌ها
استاندار اصفهان نیز با اشاره به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، گفت: بر اساس این ماده‌قانونی، قطع برق، گاز یا خدمات مخابرات واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی در زمان کمبود نباید در اولویت قرار گیرد و در صورت قطع برق، گاز و خدمات مخابرات باید وجه التزام و نحوه جبران خسارت به این شرکت‌ها در متن قراردادها پیش‌بینی شود.

سیدرضا مرتضوی در ادامه، خواستار برنامه‌ریزی مجموعه دستگاه‌های خدمات رسان برای اطلاع‌رسانی قطع گاز، برق و آب واحدهای تولیدی و صنعتی حداقل ۲۴ ساعت قبل شد و افزود: این امر از ایجاد خسارات تحمیلی جلوگیری کرده و خسارت‌ها را به حداقل خواهد رساند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان اظهار کرد: در ادامه بسیاری از کمبودهای کنونی کشور را ناشی از عدم سرمایه‌گذاری سال‌های گذشته در حوزه‌های زیرساختی دانست و تصریح کرد: اقداماتی برای رساندن تراز انرژی کشور به نقطه‌ای قابل‌اتکا در حال انجام است.

وی بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی نیز تأکید کرد و افزود: تا پیش از اصلاح قوانین و مقررات مربوطه، لازم است شوراهای مختلف استانی در حوزه‌های ساخت‌وساز مسکن، با مقررات محلی، مسائل را مدیریت کرده تا بتوان از انرژی، بیشتر در بخش تولید و صنعت استفاده کرد.

وی تأکید کرد: علیرغم اینکه هیچ صنعتگری خواستار متوقف شدن چرخه تولید خود نیست، قطع انرژی به‌صورت آگاهانه از بروز خسارات و هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهد کرد و باید الزام برنامه‌ریزی در این زمینه به ‌تمامی دستگاه‌های خدمات رسان ابلاغ شود.

لزوم اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر
مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: لازم است روش و سیر مصرف انرژی به‌درستی مدیریت و مهار شود که انجام مطالعات جدی در این زمینه بسیار مهم بوده و باید راه‌حل‌ها در سطح ملی پیشنهاد شود.

در ادامه نشست، امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، واگذاری مدیریت انرژی به استان‌ها را در مدیریت بهینه مصرف حائز اهمیت دانست و خواستار پیگیری این موضوع شد.

وی همچنین بر ضرورت پیگیری مجدانه اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مبنی بر اعطای مشوق به واحدهای کاهش‌دهنده مصرف انرژی تأکید کرد.

کسری تراز تولید و مصرف گاز ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز
در ادامه این نشست ابوالقاسم عسگری، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: به دلیل افزایش یک‌میلیونی مشترکین در سال گذشته، کشور با افزایش شدید مصرف گاز در بخش خانگی، اداری و تجاری مواجه شده و میزان کسری تراز تولید و مصرف در حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز بوده و مصرف از تولید پیشی گرفته است.

وی در ادامه بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف گاز تأکید کرد و پیشنهاد داد: با بهینه‌سازی و مصرف بهینه می‌توان مصرف انرژی را کاهش داد. که ارائه مجوز به واحدهای تولیدی، صنعتی و خانگی جدید با تجهیزات با راندمان بالا، جلوگیری از پِرت انرژی در صنایع کاشی، سرامیک و نسوز و کشاورزی و مصارف خانگی و اجرای طرح‌های انرژی تجدیدپذیر از راه‌های پیشگیری از قطع گاز واحدها است.

در این نشست پس از بحث و بررسی مقرر شد سازوکار اجرایی شدن ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب‌وکار و تضامین حقوقی مربوط به ترک فعل، تدوین و در سطح ملی پیگیری شود. همچنین تأکید شد به‌منظور صیانت از برند ساخت ایران و تقویت جایگاه قراردادهای صادراتی شرکت‌های ایرانی، واحدهای اقتصادی دارای قراردادهای ثبت شده با طرف خارجی خصوصاً با حوزه اوراسیا و شرکت‌های دارویی و غذایی در اولویت مستثنا شدن قطع جریان گاز، برق و آب قرار گیرند.

پیش‌بینی جبران خسارات ناشی از قطع گاز و برق توسط دستگاه‌های خدمات رسان نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.

در ادامه نیز با بیان اینکه پرداخت جرائم کسری سوخت، قبل از اثبات دلیل اصلی ایجاد کسری، مشکلات زیادی را برای جایگاه داران به وجود آورده است مقرر شد اخذ جرائم کسری از جایگاه داران تا زمان تعیین تکلیف در شورای گفت‌وگوی ملی تعلیق شود.

اخذ بیش از ۲ هزار فقره ضمانت‌نامه بانکی برای واحدهای تولیدی
رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک استان اصفهان نیز در ابتدای این نشست با اشاره به تأثیر گمرک در تأمین پایدار تولید گفت: شعار امسال روز جهانی گمرک پرورش نسل آینده با ترویج فرهنگ تبادل دانش و همچنین احساس افتخار از کار در گمرک بوده و بنده و همکارانم مفتخریم که در خدمت تولید و صنعت استان هستیم.

وی ارائه اولین بسته حمایت از تولید در ابتدای امسال و کوشا بودن در اجرای مفاد آن و اخذ بیش از ۲۱۰۰ فقره ضمانت‌نامه بانکی برای واحدهای تولیدی از ابتدای سال تاکنون به‌منظور کمک به تأمین نقدینگی این واحدها را بخشی از خدمات این اداره کل معرفی کرد.

در این نشست به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گمرک از مدیرکل گمرکات استان تقدیر شد.

کد خبر: ۲۰۳٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha