۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
ارز نیمایی در بازار برای قطعه سازی یافت نمی شود| ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبه به رغم عرضه خودرو در بورس
یک قطعه ساز در گفت و گو با بازار

ارز نیمایی در بازار برای قطعه سازی یافت نمی شود| ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبه به رغم عرضه خودرو در بورس

چنگی، مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن به بازار گفت: بانک مرکزی عرضه ارز را با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، ولی در مقام عمل تامین ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسیار سخت است.

بازار؛ گروه خودرو: افزایش نرخ ارز، چالش تامین انرژی و افزایش مواد اولیه به مثلث فشار صنعت خودرو کشور تبدیل شده است. این مساله شاید در کوتاه مدت اثرات خود را در واحدهای خودروساز نشان دهد، اما به سرعت قطعه سازان را به چالش می کشد. قطعه سازی طی پنج سال گذشته به دلیل جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور، مشکلات عدیده حجم نقدینگی در قطعه سازی را به شدت کاهش داده است. از سوی تصمیمات خلق الساعه دولت در خصوص چگونگی رفتار و سیاستگذاری صنعتی با تولیدکنندگان قطعات خودرو چالش ها را بیشتر از گذشته می کند. کشورهای صاحب خودروسازی، ابتدا بخش قطعه سازی توانمندی ایجاد و با فراهم سازی زیرساخت مناسب جهت توسعه و رشد آن ها به تکنولوژی لازم برای خودروسازی دست یافتند. متاسفانه این مورد در کشور خارج از برنامه های وزیر صمت به عنوان سیاست گذار صنعتی است. برای بررسی چالش های که اخیرا درپی کمبود انرژی در کشور ایجاد شد، با علی چنگی، مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن به گفت و گو پرداختیم:

* باتوجه به اینکه در زمستان سال جاری کمبود انرژی و نوسان نرخ ارز به دو چالش اصلی برای تولیدکنندگان تبدیل شد، وضعیت شما به عنوان قطعه ساز خودرو در زمان مواجه با این موضوع چگونه است؟

در حال حاضر متاثر از شرایط فعلی انرژی و اقتصادی و رفتارهای نادرست هستیم، بانک مرکزی عرضه ارز را با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، ولی در مقام عمل تامین ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسیار سخت است. همچنین چالش پرداخت مطالبات و عدم تعیین قیمت مناسب از سوی خودروسازان برای قطعات کماکان وجود دارد.

* به بحث کمبود انرژی اشاره کردید، این کمبود در برنامه تولید شما چه مشکلی ایجاد کرد؟ آیا تیراژ تولید محصولات شما با کاهش مواجه شد؟ آیا این موضوع در خطوط تولید خودروسازان نیز مشکل ایجاد کرده است؟

قطع انرژی در زمستان سال جاری حداقل ۲۰ درصد بهره وری مجموعه ما را کاهش داده است، هرچند که این موضوع تاثیر چندانی در خطوط تولید خودروسازان ندارد. چرا که خودروسازان با تعریف شرایط سخت قرار دادی به هر شیوه ای از قطعه سازان محصول دریافت می کنند.

به عنوان یک قطعه ساز در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان داریم

* پرداخت مطالبات یکی از درخواست های اصلی قطعه سازان از خودروسازان است، باتوجه به عرضه خودرو در بورس روند پرداخت مطالبات در زنجیره تامین خودروسازان بهبود داشته است؟

در شرایط فعلی بهبود پرداخت وجود ندارد و خودروسازان مطالبات قطعه سازان را چهارماهه یا بیشتر پرداخت می کنند. به عنوان یک قطعه ساز در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان داریم.

ارز نیمایی در بازار برای قطعه سازی یافت نمی شود| ۷۰۰ میلیارد تومان مطالبه به رغم عرضه خودرو در بورس

* برخی از فعالین صنعت خودرو معتقد هستند که صنایع بالادستی به ویژه پتروشیمی و فولادسازان تعامل مناسبی برای قطعه سازان ندارد، مراودات شما با صنایع بالادستی چگونه است؟

رفتارها بسته به سبک مدیریتی هر سازمان و سیستمی مفتاوت است، در صنعت پتروشیمی برخی از فعالین این حوزه تعامل مناسبی با قطعه سازان دارند، برخی نیز رفتار مناسبی ندارند. در اینجا باید اشاره داشت که قیمت برخی از مواداولیه مانند ورق های فولادی نسبت به نرخ های جهانی حداقل ۲۰ درصد گران تر است.

گرانی انرژی بیشتر از ۲ درصد به قطعه سازان زیان وارد نمی کند، اگر قیمت ها در کشور حقیقی شود به تبع آن نیز درآمدها واقعی می شود

* شنیده ها حاکی از آن بود قیمت انرژی برای واحدهای صنعتی افزایش می یابد، این افزایش قیمت چه تاثیری در برنامه تولید قطعه سازان دارند؟

گرانی انرژی بیشتر از ۲ درصد به قطعه سازان زیان وارد نمی کند، اگر قیمت ها در کشور حقیقی شود به تبع آن نیز درآمدها واقعی می شود. چرا که اگر قیمت ها حقیقی شود دیگر فشاری به دولت جهت تامین یارانه پنهان وارد نمی شود. یارانه سبب افزایش مصرف می شود، ارزانی حامل های انرژی یا هر محصول یا خدماتی در کشور کار درستی نیست، چرا که محرک افزایش مصرف است.

* وزارت صمت از ابتدا سال جاری برنامه ای برای ردیابی و شناسایی قطعات تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی کشور ایجاد کرد، این طرح چالشی برای قطعه سازان ایجاد کرده است؟

وزارت صمت از اجبار انجام بخشنامه های در مورد ردیابی، قیمت گذاری و نصب برچسب روی محصول قطعه سازان دست بردارد. شاهد هستیم که در بازار لوازم یدکی قطعات قاچاق وجود دارد و این مورد نشان از ورود این کالاها به کشور است که توجه کافی به آن ها نمی شود. اما قطعات ساخت داخل که در بازار به وفور یافت می شود و تمام تولیدکنندگان درحال رقابت برای عرضه محصول هستند، مجبور به نصب برچسب ردیابی، شناسه کالا و درج قیمت مصرف کننده هستند. این مورد سبب شده مجموعه ما با ۱۵ خط تولید، ۱۵ نفر نیرو انسانی را جهت نصب برچسب روی بسته بندی قطعات استخدام و هزینه های فراوانی را تحمل کنیم.

* بخشی از تولید قطعات شما به بازار افتر مارکت نیز عرضه می شود، به عنوان یک فعال قطعه سازی طرح شناسایی کالا در بازار منجربه کاهش تقلب شده است؟

قطعه سازان داخلی با تقلب ارتباط ندارند، به عنوان یک تولیدکننده که استانداردهای جهانی و ملی را برای عرضه محصولات به بازار اخذ کردم، تقلبی در تولید وجود ندارد. هرچند که سودجویان از محصولات ما تقلب می کنند. این طرح تاکنون جز افزایش هزینه هیچ تاثیر مثبت دیگری در ادامه فعالیت قطعه سازان نداشته و نمی تواند بازار را کنترل کند، ظرفیت سازی تولید قطعه در کشور طی ۲۰ سال اخیر به حدی افزایش یافته که نگرانی در خصوص کمبود قطعه وجود ندارد. در راستای تایید این موضوع می توان به این مورد اشاره داشت که هیچ خودرو تولید داخل در تعمیرگاه به دلیل کمبود قطعه زمین گیر نمی شود.

* به عنوان پرسش پایانی، از ابتدا سال جاری تاکنون آیا افزایش قیمت قطعات براساس میزان تورم رشد نرخ داشته است؟

قطعه سازان از درون درحال خالی شدند، تورم رسمی را ۵۰ درصد اعلام می کنند در صورتی که بیشتر از رقم اعلامی است. سال گذشته اجازه افزایش ۱۲ درصدی قطعات به تولیدکنندگان داده شد، اما از ابتدا سال جاری تا امروز موضوع افزایش نرخ قطعات در هاله ای از ابهام قرار دارد. دولت باید از کارخانه های که فعال هستند و پویایی را در دستور کار خود قرار داده و سهم قابل توجهی از تولید ناخالض ملی دارند، باید حمایت کنند. بسیاری از واحدهای صنعتی در کشور علاوه بر اشتغالزایی منجربه رفع نیازهای جامعه نیز شدند، لذا با درک و دیدن درست این صنعتگران باید از آن ها حمایت شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha