۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
مستربچ کربنات کلسیم چیست؟

مستربچ کربنات کلسیم چیست؟

مستربچ کربنات کلسیم به محصول جامد و سفیدی گفته می شود که از ماده حامل یا رزین حامل که با مواد پلاستیکی در حین مذاب شدن سازگار است، ساخته می شود.

به گزارش بازار، مستربچ کربنات کلسیم به محصول جامد و سفیدی گفته می شود که از ماده حامل یا رزین حامل که با مواد پلاستیکی در حین مذاب شدن سازگار است، ساخته می شود. این مستربچ حاوی افزودنی های کربنات کلسیم با غلظت بالا یا همان ذرات ریز می باشد

مستربچ کربنات کلسیم به محصول جامد و سفیدی گفته می شود که از ماده حامل یا رزین حامل که با مواد پلاستیکی در حین مذاب شدن سازگار است، ساخته می شود. این مستربچ حاوی افزودنی های کربنات کلسیم با غلظت بالا یا همان ذرات ریز می باشد. در واقع می توان این گونه گفت که مستربچ کربنات کلسیم نوعی مخلوط با غلظت بالاست که در آن ذرات کربنات کلسیم وجود دارد. بدین گونه که با یک حامل ترکیب شده و به شکل دانه دانه بریده می شود. اگر در حوزه تولیدات پلاستیک فعالیت می کنید، می توانید جهت خرید بدون واسطه مستربچ سفید به وب سایت هامون بسپار مراجعه کنید.

مستربچ کربنات کلسیم

این مستربچ به محصول شما رنگ سفید می دهد و با روش های مختلف آن را بهبود می بخشد. اندازه گرانول کربنات کلسیم این مستربچ حدود ۵ میکرومتر است. همانطور که در مطلب بالا اشاره شد، رنگ مستربچ کربنات کلسیم سفید ( بیش از ۹۸ درصد سفیدی) است و بسته به محصول و مصرف کننده در نسبت های مختلف ( ۱۰ تا بیش از ۳۰درصد) می توان آن را با مواد اولیه ترکیب کرد.

مستربچ کربنات کلسیم از پرطرفدارترین مستربچ های پر کننده پلاستیک است. این نوع مستربچ در صنعت پلاستیک نیمی از کل پرکننده‌های مورد استفاده را تشکیل می دهد. لذا می‌توان گفت که قیمت نهایی کربنات کلسیم نسبت به رزین پایه بسیار ارزان تر می باشد. قیمت مستربچ را می توانید روزانه از سایت های معتبر استعلام کنید.

دلایل محبوبیت استفاده از مستربچ کربنات کلسیم

دلایل محبوبیت استفاده از مستربچ کربنات کلسیم

  • مستربچ کربنات کلسیم به دو دلیل محبوب است دلیل اول اینکه کربنات کلسیم موجب کاهش هزینه محصول نهایی می شود و دلیل دوم این است که با اضافه کردن خواص مفیدی مانند افزایش مدول کشش و بهبود استحکام به محصول نهایی، موجب بالا رفتن کیفیت محصول نهایی خواهد شد.

  • مستربچ کربنات کلسیم که به عنوان یک افزودنی در ترکیبات پلاستیکی به کار می رود، موجب می‌شود که انرژی سطحی کاهش پیدا کرده و کدورت و براقیت سطح ایجاد گردد. به صورت کلی مستربچ کربنات کلسیم کیفیت محصولات را بهبود می بخشد.

  • کربنات کلسیم که یک نوع ماده معدنی است، در حدود ۵ درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد و جزو مواد معدنی پرمصرف بشر محسوب می شود. این ماده در سراسر جهان یافت می شود.

چند نمونه از اشکال طبیعی شناخته شده این ماده معدنی، گچ، مرمر و سنگ آهک می باشد. این ماده معدنی در مواد مختلفی مثل پوسته تخم مرغ، گچ تخته سیاه، مروارید و صدف دریایی که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد، وجود دارد.

برای اینکه بتوان کربنات کلسیم را در صنعت مورد استفاده قرار داد، باید این ماده را از معادن استخراج کرد. کربنات کلسیم با وارد کردن دی اکسید کربن در محلول هیدروکسید کلسیم، همچنین از سنگ مرمر به دست می آید.

انواع مستربچ کربنات کلسیم 

دو نوع اصلی کربنات کلسیم صنعتی که شکل و اندازه ریز و پودری دارند، محصولات GCC و PCC می باشند. این محصولات استفاده دارویی و صنعتی دارند. این ماده معدنی در صنایع پلاستیک، کاغذ، رنگ و پوشش به طور گسترده به کار برده می شود. مستربچ کربنات کلسیم به لحاظ روشنایی، ارزان بودن و ویژگی های پراکندگی نور یک پرکننده منحصر به فرد محسوب می شود.

در کاربردهای پلیمری کربنات کلسیم یکی از مستربچ های پر کننده اصلی به شمار می رود؛ به طوری که بیشتر از ده میلیون تن از آن به صورت سالانه در جهان توسط شرکت های تولیدکننده مستربچ در جهان نظیر هامون بسپار، تولید می شود. طبق تحقیقات انجام شده این ماده معدنی که به صورت پر کننده پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد، موجب عملکرد و پایداری بهتر و با کیفیت تر و همچنین بهبود ویژگی های پردازش پلیمر خواهد شد. علاوه بر این از تاثیرات این نوع مستربچ می توانیم به بهبود کیفیت چاپ، استحکام، انتقال حرارت و ... اشاره کنیم. البته ناگفته نماند که نتایج بیشتری در غلظت های بالاتر به دست می آید. با استفاده از این پرکننده می توان به بهتر و سریع تر خنک شدن و گرم شدن پلاستیک کمک کرد که منظور همان هدایت حرارتی بهتر می باشد و در نهایت با این ویژگی در انرژی صرفه جویی خواهد شد. به علاوه با سریع تر سرد شدن پلاستیک، انقباض سطح کم شده و تغییر شکل صورت نمی گیرد.

انواع مستربچ کربنات کلسیم 

کاربرد کربنات کلسیم

استفاده از کربنات کلسیم که ماده بی خطری برای بدن به شمار می رود محدود به صنعت و حوزه خاصی نیست بلکه در صنایع مختلفی می توان از آن استفاده کرد؛ با این تفاوت که کاربرد کربنات کلسیم در برخی صنایع بیشتر و در برخی کمتر است. با توجه به این نکته که استخوان های انسان از کلسیم ساخته شده و این ماده برای بدن انسان بی خطر است، طبیعتاً در صنایع دارویی و غذایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

از صنایع دیگری که مصرف کربنات کلسیم در آن بسیار بالا است، می توان به صنعت ساخت و ساز اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از پرکاربردترین حوزه ها برای کربنات کلسیم صنعت پلاستیک می باشد که این ماده در این صنعت به عنوان فیلر یا پرکننده مورد استفاده قرار می گیرد. شکل های گرانولی، پودری و حالت مستربچ و کامپاند این ماده در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

مستربچ کربنات کلسیم به شکل گرانول

شکل گرانول کربنات کلسیم از پرکاربردترین گونه های این ماده برای مصرف می باشد. مستربچ کربنات کلسیم به چند دلیل عمده نظر تولید کنندگان را به خود جلب کرده است. یکی از دلایلی که موجب محبوبیت شکل گرانولی این ماده می شود، حمل و نقل آسان آن می باشد. دردسر ها و مشکلات انتقال در شکل گرانولی این ماده نسبت به شکل پودری آن وجود ندارد. در ضمن قابلیت فرایند پذیری گرانول کربنات کلسیم نسبت به اشکال دیگر آسان تر است. زمانی که شکل پودری این محصول مورد استفاده قرار می گیرد، ماده اولیه اتلاف شده همچنین در فضا پخش می شود؛ به همین دلیل بیشتر تولید کنندگان در صنعت پلاستیک از شکل گرانولی کربنات کلسیم استفاده می کنند.

کاربرد کربنات کلسیم

مزایای استفاده از مستربچ کربنات کلسیم

با توجه به مطالب بالا دانستیم که مستربچ کربنات کلسیم به محصول جامد سفید رنگ می گویند که ساخته شده از ذرات فوق ریز و مواد حامل می باشد و جزو محبوبترین محصولات نیز به شمار می رود.

مستربچ کربنات کلسیم هزینه‌های تولید و ساخت پلاستیک را کاهش داده و در این مورد منجر به صرفه جویی خواهد شد. البته کیفیت محصولات با این محصول افزایش پیدا کرده و شرایط تولید نیز بهتر خواهد شد در چنین شرایطی خروجی هم افزایش پیدا خواهد کرد. به صورت کلی این مستربچ تاثیر مثبتی روی خواص فیزیکی و شیمیایی محصولات پلاستیکی نهایی خواهد گذاشت.

مزایای مختلف استفاده از مستربچ کلسیم کربنات عبارتند از:

کاهش نیاز به مستربچ رنگ سفید

با توجه به سفید بودن مستربچ کربنات کلسیم استفاده از این ماده موجب کاهش نیاز به مستربچ رنگ سفید شده و در نتیجه منجر به صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد.

صرفه اقتصادی

به کاربردن مستربچ کربنات کلسیم منجر به کاهش هزینه مصرف انرژی و مواد اولیه خواهد شد. با استفاده از این نوع مستربچ هدایت حرارتی بهبود پیدا کرده و خروجی محصول بالاتر و نرخ تبدیل بالاتر عملکرد کارآمدی را رقم خواهد زد و صد در صد تاثیر مثبتی بر هزینه ها خواهد داشت.

استحکام بخشیدن به محصول نهایی

استفاده از مستربچ کربنات کلسیم باعث می‌شود که محصولات نهایی استحکام، سفتی و پایداری بهتری داشته باشند.

بهبود هدایت حرارتی

استفاده از مستربچ کربنات کلسیم موجب بهبود هدایت حرارتی مخلوط می شود لذا این امر منجر به سرعت بیشتر فرایند گرمایش و سرمایش خواهد شد؛ در ضمن بهتر بودن کیفیت هدایت حرارتی موجب صرفه جویی در انرژی نیز می شود. به علاوه سریعتر سرد شدن پلاستیک موجب کاهش انقباض سطح شده و بدین ترتیب تغییر شکل صورت نمی گیرد.

داشتن ثبات در اندازه با مستربچ کربنات کلسیم

سایز محصول با استفاده از این مستربچ به دلیل کاهش انقباض و تغییر شکل محصول پایدار می ماند. با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد بهبود هدایت حرارتی منجر به کاهش انقباض نهایی محصول می شود.

بهبود خاصیت ضد لغزش و ضد اصطکاک

با بکارگیری مستربچ کربنات کلسیم می توان خاصیت ضد اصطکاک و ضد لغزش پلاستیک را بهبود بخشید.

بهبود پردازش و بهره وری تولید

با استفاده از مستربچ کربنات کلسیم توانایی فرایند مخلوط بهبود پیدا کرده لذا این امر موجب افزایش راندمان عملکرد خواهد شد. استفاده از این نوع مستربچ موجب بهبود خواص مکانیکی مخلوط نیز می شود.

سازگاری مستربچ کلسیم کربنات با محیط زیست

استفاده از مستربچ کربنات کلسیم موجب سازگار تر شدن محصولات پلاستیکی با محیط زیست شده و در نتیجه منجر به کاهش آلودگی می شود.

مزایای استفاده از مستربچ کربنات کلسیم

استفاده عمومی از مستربچ

به صورت کلی مستربچ های مورد استفاده در صنعت محصولات پلاستیکی به دو صورت جامد یا مایع هستند. برخی از مستربچ ها جهت رنگ آمیزی پلاستیک با اضافه کردن برخی خواص خاص به عنوان مستربچ افزودنی به کار برده می شوند که به آنها مستربچ رنگی می گویند. پردازشگر های پلاستیکی رنگ آمیزی و پردازش عمده مواد خام را با استفاده از مستربچ به صورت اقتصادی و ارزان انجام می دهند. مواد مرکب امکان رنگ آمیزی کمتری نسبت به مواد اولیه دارند همچنین گرانتر هستند. با توجه به این نکته که مستربچ ها از قبل ترکیب می شوند و هنگام استفاده از آن ها افزودنی کاملاً در رزین حامل توزیع می گردد، پس دیگر در پلیمر نهایی مشکل پراکندگی ناقص و کم رنگ و ماده افزودنی وجود نخواهد داشت.

با ترکیب مستربچ های سفید، مشکی و رنگی موجود می توان به رنگ های دلخواه رسید. در واقع تولیدکنندگان با اضافه کردن مستربچ به محصولات می ‌توانند جذابیت مورد نظر و عملکرد های لازم و بهتر را به محصولات خود بدهند. افزودنی ها قادر به افزایش توانایی پردازش بافت پلاستیک ها و تاثیر بسیار بر آن ها هستند. برخی از آن ها خاصیت رسانای الکتریکی و برخی مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را دارند. استفاده از افزودنی ها نسبت به مواد پلاستیکی پایه موجب کاهش هزینه ها می ‌شوند. غلظت بسیار بالای مستربچ ها سبب شده است که فقط چند کیلو از آن در یک تن پلیمر طبیعی و مواد خام استفاده شود. همچنین به دلیل شکل دانه ای مستربچ ها، هنگام استفاده از آن ها مشکل گرد و غبار بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا به صفر خواهد رسید. استفاده از مستربچ ها موجب ماندگاری طولانی تر محصول به دلیل فاقد حلال بودن آن ها می شود. در صورت وجود حلال مشکل تبخیر وجود خواهد داشت در نتیجه ماندگاری نیز کمتر خواهد بود.

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد در واقع مستر بچ ها ترکیبی از مواد افزودنی و رنگ دانه ها می باشند. مخلوط آن ها با مواد حامل موجب داشتن تقریباً ۴۰ تا ۶۵ و یا حتی تا ۸۰ درصد از افزودنی می شود. لازم به ذکر است که گاه حامل مستربچ بر پایه موم یا نوعی پلیمر خاص است. فقط باید به سازگاری حامل با مواد خام ترکیبی توجه داشت. با توجه به عمومی و جهانی بودن حامل های موم در صورت متفاوت بودن حامل با پلاستیک پایه، خواص محصول دچار تغییر خواهد شد. تولیدکنندگان در این زمینه لازم است که دقت کافی در انتخاب مستربچ و رزین حامل را داشته باشند. در یک فرایند گرمایشی افزودنی ها و رنگدانه ها با حامل ترکیب شده و پس از اینکه خنک شدند به صورت دانه دانه برش می خورند.

امکان استفاده از چندین مستربچ برای یک پلیمر به صورت همزمان وجود دارد؛ یعنی به طور همزمان می توان چند مستربچ افزودنی و مستربچ رنگی را به کار برد.

مستربچ ها قابلیت این را دارند که در ابتدای کار با پلیمر میزبان به دستگاه اضافه شوند یا بعداً این کار صورت گیرد.

نکات مهم در خرید کامپاند کربنات کلسیم

در وهله اول نکته بسیار مهم برای مصرف کنندگان کلسیم کربنات این است که قصد استفاده از کدام نوع از کامپاند کلسیم کربنات را دارند. عموما این محصول به صورت مستربچ ( کامپاند) کربنات کلسیم و پودر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. پس هر کسی بسته به کسب و کار و اهداف خود باید شکل مصرفی این ماده را تعیین کند.

درباره پودر باید بگوییم که اندازه ذرات پودر و خلوص آن از عوامل تعیین کننده و موثر در این مورد می باشد. کربنات کلسیم به کار رفته، پایه و کیفیت مواد به کار رفته همچنین روش تولید در شکل مستربچ این ماده مهم و تاثیرگذار است.

مواد افزودنی و حامل مورد استفاده در شرکت ما کیفیت و عملکرد بالایی دارند. شما می‌توانید با استفاده از مستربچ های اقتصادی و مقرون به صرفه ما به نتایج مطلوب و پایداری برسید. عملکرد و کارایی هزینه با استفاده از محصولات باکیفیت شرکت ما بهترین گزینه برای پردازشگر های صنعت پلاستیک خواهد بود.

نکات مهم در خرید کامپاند کربنات کلسیم

سخن آخر:

به عنوان تولید کننده لوازم پلاستیک، لوله و اتصالات لوله، لوازم خانگی یا هر صنعت دیگری که با مستربچ رنگی، سفید، مشکی و انواع محصولات مستربچ پرکننده و افزودنی، سر و کار دارید، جهت کاهش قیمت تمام شده کالای نهایی خود، توصیه می شود بهترین مستربچ ایران را از تولیدکننده های برتر و باسابقه همچون هامون بسپار تهیه نمایید.

کد خبر: ۲۰۲٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha