۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
رسالت مراکز علمی در شکل‌دهی مشاغل نوظهور عصر پسا کرونا

رسالت مراکز علمی در شکل‌دهی مشاغل نوظهور عصر پسا کرونا

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: مشاغل نوظهور پسا کرونا در هفت خوشه داده ها و هوش مصنوعی، اقتصاد مراقبت، اقتصاد سبز، مهندسی و رایانش ابری، مردم و فرهنگ، توسعه محصول و فروش، بازاریابی و محتوی طبقه بندی شده اند.

دکتر عباس علوی راد_ بحران کرونا ویروس در حال تغییر دادن ماهیت بسیاری از مشاغل کنونی در عرصه فعالیت های اقتصادی است. از سوی دیگر بسیار از مشاغل نوظهور به سرعت در حال اضافه شدن هستند.

البته مشاغل نوظهور قبل از بحران کرونا در دنیا نیز در قالب مطالعات آینده پژوهی مطرح بوده اند. نتایج برخی از این مطالعات از طرف مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

مشاغل نو ظهور در هفت خوشه اصلی طبقه بندی شدهاند. این هفت خوشه شامل دادهها و هوش مصنوعی، اقتصاد مراقبت، اقتصاد سبز، مهندسی و رایانش ابری، مردم و فرهنگ، توسعه محصول و فروش، بازاریابی و محتوی می باشند.

در حوزه های هفتگانه ۹۳ شغل نوظهور پیش بینی شده که ۷۰ مهارت برتر ذیل آنها تعریف شده است. طبق مطالعات آینده پژوهی گزارش شده در مجمع جهانی اقتصاد، مجموعاً قرار است طی سه سال آینده ۶/۱  میلیون فرصت شغلی جدید در این حرفه های نوظهور در جهان ایجاد شود.

بحران کرونا ویروس در دنیا نشان داد مشاغل نوظهور و مهارت های مرتبط با آنها به لحاظ کمی و کیفی با سرعتی فراتر از مطالعات آینده پژوهی سال ۲۰۱۹ در جهان گسترش خواهند یافت.

البته بحران کرونا ویروس در دنیا نشان داد مشاغل نوظهور و مهارت های مرتبط با آنها به لحاظ کمی و کیفی با سرعتی فراتر از مطالعات آینده پژوهی سال ۲۰۱۹ در جهان گسترش خواهند یافت.

به نظر می رسد دانشگاه های کشور در شکل دهی مشاغل نوظهور در عصر پسا کرونا ویروس دو رسالت تاریخی بر عهده دارند. ارتقاء مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های موجود و استقرار سریع سازه های آموزشی و پژوهشی مشاغل نوظهور در کشور این دو رسالت تاریخی هستند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد (۲۰۱۹) از وضعیت رقابت پذیری اقتصاد های دنیا نشان داد رتبه ایران در مولفه مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در میان ۱۴۱ کشور تحت بررسی ۱۳۳ می باشد. بنابراین گام اول دانشگاه های کشور جبران این ضعف بزرگ است.

از سوی دیگر با توجه به محتمل بودن  میل به درون گرایی بیشتر اقتصادهای دنیا در عصر پسا کرونا ویروس، واقعیتها و ضرورت های شکل گیری مشاغل نوظهور، لازم است دانشگاه های کشور در کوتاه ترین زمان ممکن نقش با اهمیت خود در این زمینه را ایفا نمایند.

زیر نظام های آموزش عالی کشور به لحاظ سخت افزار و انسان افزار شرایط مناسبی دارند. به نظر می رسد اصلاح و به روز رسانی نرم افزارها در کنار ارتقاء سازمان افزار امکان انجام دو رسالت تاریخی دانشگاه ها در عصر پسا کرونا ویروس را فراهم خواهد نمود.

کد خبر: ۲۰٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha