۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
معرفی دنیای متاورس، از رویا تا واقعیت دنیای مجازی آینده

معرفی دنیای متاورس، از رویا تا واقعیت دنیای مجازی آینده

با حرکت گسترده ارزهای دیجیتال در بازار صعودی (Bull-Run) طی سال ۲۰۲۰ تا اوایل ۲۰۲۲، به یکباره وضعیت برای توکن های حوزه دنیای مجازی یا متاورس تغییر کرد.

به گزارش بازار، از صرف نگاه سرمایه گذاری و سودآوری، پروژه های فعلی با فعالیت های بازاریابی و رویدادهایی که برگزار کرده اند و همچنین، شوق جهشی که در پی این تکنولوژی ایجاد شد به طور حتم به من و خیلی دیگر از سرمایه گذاران اولیه این پروژه ها در بازار سودهای شیرینی رسانده اند که نمیتوان آن را نادیده گرفت، اما! از دیدگاه بنیادی متاسفانه بایستی تمام این پروژه ها رو در دسته بندی بازی ها و سرگرمی قرارداد و شاید در نگاه واقعیتی که متاورس نهایی به دنبال پیاده سازی آن هست این پروژه ها از پیش شکست خورده باشند!

با حرکت گسترده ارزهای دیجیتال در بازار صعودی (Bull-Run) طی سال ۲۰۲۰ تا اوایل ۲۰۲۲، به یکباره وضعیت برای توکن های حوزه دنیای مجازی یا متاورس تغییر کرد و بعضا شاهد رشدهای چند هزار درصدی در ارزهای اصلی این دسته بندی نظیر مانا (Decentraland)، سندباکس (SandBox) و .. بودیم. در صورت تمایل شما میتوانید آینده مسیر حرکتی این توکن ها را در بخش تحلیل ارز دیجیتال مطالعه کنید.

این رشد چشمگیر در قیمت ارزها، موج گسترده ای از سرمایه گذاران، فعالین فضای مجازی و حتی دوره های آموزشی مرتبط با این حوزه را به همراه داشت که فارغ از نوع فعالیتشان، در جایگاه خود هرکدام از این فعالیت ها قابل احترام است، زیرا به هر حال منجر به افزایش سطح دانش عمومی در خصوص موضوعی خاص شده است.

اما در این مقاله سعی داریم تا نگاه شما را بیشتر به واقعیت پشت پرده و آینده ای که در قالب متاورس به دنبال آن هستیم بپردازیم. در این راه از نظرات متخصصین این حوزه نیز استفاده کرده ایم، پس با ما در ادامه همراه باشید. لازم به ذکر است در صورتی که مایل به سرمایه گذاری یا فعالیت در این حوزه هستید میبایستی حتما با افزایش مطالعه خود شروع به فعالیت کنید که برای این منظور میتوانید ویدیوهای رایگان آموزش ارز دیجیتال را از این بخش مشاهده نمایید.

متاورس چیست؟!

با گسترش ارتباطات و تعاملات در فضای مجازی به واسطه پیدایش اینترنت، روز به روز شاهد بیشتر شدن فعالیت هایی هستیم که در پس این دنیای مجازی در حال شکل گرفتن هست و شاید بتوان گفت آخرین پله ای که به دنبال کشف آن هستیم این است که بتوانیم دقیقا یک دنیای مجازی کامل، مشابه با دنیای واقعی که در آن زندگی میکنیم برای خود ایجاد کنیم.

این هدف را شاید بعضا با بازی هایی که سال های دورتر نظیر بازی "زندگی دوم" یا همان (Second-Life) در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد، تشبیه کنند که تقریبا نیز درست است. اما اهدافی که با پیشرفت تکنولوژی امروز به دنبال آن هستیم خیلی بیشتر از ایجاد یک کاراکتر مجازی و گشت و گذار و صحبت کردن با افراد دیگر می باشد!

"ما در دنیای متاورس آینده، به دنبال پیاده سازی تمامی فعالیت های روزانه خود هستیم به نحوی که مرزهای جغرافیایی در آن براحتی قابل حذف باشد و دیگر فرآیندی نباشد که به واسطه بعد فاصله جغرافیایی اجرایی نگردد." این شاید بهترین تفسیری باشد که من میتوانم از دنیای متاورس داشته باشم که مشابه با جمله ای که یکی از کاربران فعال حوزه تکنولوژی در خصوص ذهنیت خود از تعریف متاورس داشته است نیز همخوانی دارد.

اما سوال اصلی به عنوان یک مبنا برای سرمایه گذاری در فضای ارزهای دیجیتال بر روی گروه توکن های متاورسی پیش روی ما هست، این سوال است که : چه میزان رویکرد این پروژه ها با هدف نهایی متاورس یکسان است و میتوان به آن ها نگاه سرمایه گذاری درست داشت ؟

سرمایه گذاری سود آور کدام است ؟

این سوال را از یکی از فعالین بازار ارزهای دیجیتال که محقق در حوزه بلاکچین نیز هستند، پرسیده ایم. "دکتر ساسان سیفی" از مجموعه فیبوتک به ما بدین صورت پاسخ داده اند:

"از صرف نگاه سرمایه گذاری و سودآوری، پروژه های فعلی با فعالیت های بازاریابی و رویدادهایی که برگزار کرده اند و همچنین، شوق جهشی که در پی این تکنولوژی ایجاد شد به طور حتم به من و خیلی دیگر از سرمایه گذاران اولیه این پروژه ها در بازار سودهای شیرینی رسانده اند که نمیتوان آن را نادیده گرفت، اما! از دیدگاه بنیادی متاسفانه بایستی تمام این پروژه ها رو در دسته بندی بازی ها و سرگرمی قرارداد و شاید در نگاه واقعیتی که متاورس نهایی به دنبال پیاده سازی آن هست این پروژه ها از پیش شکست خورده باشند!"

دکتر ساسان سیفی - محقق و تحلیل گر بازارهای مالی و بلاکچین

دکتر ساسان سیفی که در این حوزه وبینارهای متعددی نیز برگزار کرده است اینطور ادامه میدهد:

"نگاه به متاورس یعنی نگاه به پیاده سازی تکنولوژی هایی که بتواند مرزهای فعلی را درهم بشکند و درهای جدیدی برای ارتباط و تعامل برای ما باز کند که به طور حتم در این جایگاه دیگر بحث پروژه هایی نظیر مانا و سند نیست، بلکه بحث غول های سیلیکون ولی (Silicon-Valley) است، نظیر شرکت فیس بوک سابق (متا فعلی)، نظیر شرکت مایکروسافت، آمازون و ... که مطمئننا در حال تمرکز و فعالیت روی این حوزه بوده و هستند و در نهایت با راه اندازی متاورسی که جدای از بازی و سرگرمی کاربردهای واقعی دنیای فعلی را در خود جای دهد، پروژه های فعلی دیگر جایگاهی نخواهند داشت! "


 

دیدگاه بنیادی از نگاه بنیان گذاران

در فضای سرمایه گذاری، داشتن نگاه بنیادی در کنار نگاه تکنیکالی، الخصوص در تصمیم گیری هایی که برای سرمایه گذاری بلند مدتی میباشد میتواند تاثیر بسیار بالایی در موفقیت و رشد سرمایه داشته باشد. این نگاه که یک پروژه یا شرکت در رویکرد و اهداف بلند مدت خود چه دست آوردهایی را لحاظ کرده و یا از نظر بازار و رقبا چه تهدیدهایی آن را در بر گرفته است میتواند یکی از اصلی ترین سوالاتی باشد که در نگاه فاندامنتالی برای سرمایه گذاری باید به آن بپردازید.

این دیدگاه و رویکرد حتی اخیر توسط خالق شبکه اتریوم "ویتالیک بوترین" نیز مجددا تایید شده است که تاجایی این جریان پیش رفته که ایشان اخیرا در توییتر خود متنی به صورت زیر منتشر کرده است :

آینده سرمایه گذاری در متاورس در سال 2023 از زبان خالق اتریوم

ویتالیک در این پیام خود این طور نوشته است که " متاورس اتفاق می افتد اما من تصور نمیکنم که هیچکدام از پروژه های فعلی در آینده آن جایگاهی داشته باشند ! "

این صحبت خالق شبکه اتریوم در خصوص این گروه از توکن ها، که شاید یکی از اصلی ترین محرک های شلوغی شبکه و افزایش کارمزد و در نهایت درآمد گردانندگان شبکه اتریوم در سال گذشته را شامل می شده است، به طور واضح نشان میدهد که چقدر تاثیر تکنولوژی و شرکت ها و بازیگران اصلی آن در آینده این صنعت میتواند تاثیرگذار باشد و در موضوع سرمایه گذاری روی این پروژه ها میبایستی با دقت بیشتری عمل کرد.

در انتها اما پروژه های ارز دیجیتال هرکدام رویکرد خاصی برای خود دارند و به طور حتم میتواند این رویکرد و از آن مهم تر پیگیری تا رسیدن به نتیجه توسط بنیانگذاران و گردانندگان نقش مهمی در آینده توکن یا کوین ایفا کند. به عنوان مثال ارز دیجیتال رز (Oasis Network) که یکی از پروژه های مطرح نیز میباشد در طی ماه های گذشته صرفا اعلام خبر همکاری خود با مجموعه متا ( همان فیس بوک سابق ) توانست به بیش از ۱۰۰% بازدهی برسد! که به خودی خود میتواند یک محرک اصلی برای حرکت این ارز در سال های آتی با توجه به اینکه جایگاه رسمی و معتبری در آینده متاورسی دنیا برای خود احتمالا دست و پا کرده است داشته باشد.

البته لازم به ذکر است، این مقاله یک توصیه سرمایه گذاری نیست و صرفا یک اعلام نظر شخصی است و هر فردی میبایست متناسب با مطالعات و تحقیقات خود نسبت به تصمیم گیری فردی اقدام نماید!

کد خبر: ۲۰۱٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha