۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
بی‌انگیزگی رانندگان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده/ وضعیت اقتصادی خوب نیست
رئیس تاکسی‌رانی مشهد در گفتگو با بازار:

بی‌انگیزگی رانندگان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده/ وضعیت اقتصادی خوب نیست

مشهد- هشتم اردیبهشت‌ماه امسال لایحه ارائه تسهیلات تکمیلی نوسازی تاکسی‌های مشهد در شورای شهر به تصویب رسید و بار دیگر بر نوسازی خودروهای فرسوده تأکید شد اما بسیاری از رانندگان به دلیل نرخ بهره بانکی، نداشتن ضامن و... رغبت چندانی برای این امر ندارند.

بازار- گروه استان ها؛ ازآنجاکه سالانه افزون بر ۲۵ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می‌کنند لذا رفت‌وآمدهای درون‌شهری این گردشگران زیر بخشی مهم از حوزه حمل‌ونقل در حوزه صنعت گردشگری است که روزآمدی، سرویس بهنگام و مناسب آن تأثیر بسزایی در بهره‌گیری بهینه از زمان مسافرت و ایجاد احساس رضایت در گردشگران دارد.

بنا بر اعلام مسئولان شهرداری تعداد سه هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی در مشهد مقدس مشمول طرح نوسازی هستند که بر اساس مصوبه سال گذشته تاکنون ۸۲۹ دستگاه ثبت‌نام کردند تا از این مزایا استفاده کنند.

در همین رابطه پیرامون دلایل تأخیر در نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی و هم‌چنین موانع موجود و بر سر راه رانندگان گفت‌وگویی با احمد محبی رئیس سازمان تاکسی‌رانی مشهد داشتیم تا به بررسی ریشه‌های این سوژه بپردازیم.

خودرویی امسال تحویل نشده است
رئیس سازمان تاکسی‌رانی مشهد بابیان اینکه در سال جدید هنوز خودرویی تحویل تاکسیرانان نشده است به بازار می‌گوید: سال گذشته تعداد ۸۵۰ نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند اما ۳۲۱ نفر موفق به دریافت خودرو شدند.

ا

حمد محبی دلیل اینکه چرا فقط نیمی موفق به دریافت خودرو شدند اظهار می‌کند: عدم دریافت خودرو به دلیل عدم پیگیری متقاضیان بوده است.

رانندگان استقبال نکردند
محبی با اشاره به اینکه در سال گذشته باوجود مصوبه شورای شهر برای اجرای طرح‌های حمایتی و انگیزشی جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی، استقبالی از سوی رانندگان صورت نگرفت به ما می‌گوید: یکی از موانع بر سر راه رانندگان برای استقبال از این طرح  نداشتن ضامن معتبر جهت معرفی به بانک جهت دریافت وام بود.

وی یکی از اقدامات انگیزشی را پرداخت مبالغ در قالب کمک‌هزینه به تاکسی رانان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش قیمت تاکسی نسبت به ماشین‌های معمولی، این سازمان با رایزنی با اتحادیه تهران درخواست کرد تا مدتی قیمت تاکسی تغییر نکند تا افرادی که تمایل به تعویض و نوسازی دارند بتوانند باقیمت سال گذشته، تاکسی خود را نوسازی کنند اما با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود، امکان افزایش قیمت‌ها همچنان وجود دارد.

۶۰ خودرو آماده تحویل
رئیس اداره تاکسیرانی مشهد بابیان اینکه در سال جاری تلاش‌های زیادی در راستای نوسازی ناوگان‌ها صورت گرفته و در حال حاضر ۶۰ خودرو ۴۰۵ آماده تحویل به تاکسیرانی مشهد است یادآور می‌شود: تعداد نوسازی ناوگان‌های ما در سال گذشته ۳۲۱ دستگاه بوده، همچنین مبلغ وام درنظرگرفته شده برای این کار در سال جاری ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد برای خودرو پژو ۴۰۵ خواهد بود.

محبی اظهار می‌کند: حدود ۱۴ درصد از سود وام توسط سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی پرداخت خواهد شد و تنها چهار درصد آن توسط تاکسیرانان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهر مشهد در سال‌های گذشته رتبه نخست در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی را به خود اختصاص داده است، ابراز کرد: امیدواریم در سال جاری نیز با طرح‌های انگیزشی و حمایتی، عملیات نوسازی این ناوگان تداوم یابد.

حمایت از تاکسی رانان آسیب‌دیده ناشی از کرونا
رئیس اداره تاکسیرانی مشهد در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر اینکه از زمان شیوع کرونا چه حمایت‌هایی برای تاکسی رانان آسیب‌دیده در دستور کار قرار داشته است؟ ابراز می‌کند: علاوه بر تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، آبونمان تاکسی رانان از سوی این سازمان  به مدت چهار ماه به تعویق افتاده است.

محبی عنوان می‌کند: همچنین نامه‌نگاری با وزارت کار در خصوص اختصاص بیمه بیکاری به تاکسی رانان انجام‌شده که هنوز پاسخی از سوی دولت برای ما ارسال نشده است.

نامه‌نگاری با وزارت کار در خصوص اختصاص بیمه بیکاری به تاکسی رانان انجام‌ شده که هنوز پاسخی از سوی دولت برای ما ارسال نشده است

وی در خصوص بخشودگی آبونمان تاکسی رانان تصریح کرد: تا آخر خردادماه نیازی به تمدید پروانه و کد بهره‌برداری از سوی تاکسی رانان نیست و از تیرماه نیز ۵۰ درصد تخفیف آبونمان به این افراد داده خواهد شد.

محبی بابیان اینکه روزانه نسبت به توزیع بن بسته معیشتی در بین تاکسی رانان به ارزش هر بسته ۳۵۰هزار تومان اقدام شده است بیان می‌کند: در حد توان سعی شده تا حمایت‌های لازم از این قشر انجام شود.

طرح توسعه‌ای نداریم
رئیس سازمان تاکسی‌رانی مشهد در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه آیا این تعداد تاکسی موجود نیاز شهر مشهد را تأمین می‌کند یا خیر پاسخ می‌دهد: نمی‌توان آمار دقیقی در خصوص تعداد تاکسی‌های موردنیاز شهر مشهد ارائه کرد اما تلاش این مجموعه، افزایش کمی ناوگان است و این نیاز احساس می‌شود.

محبی عنوان می‌کند: خوشبختانه دسترسی به حمل‌ونقل عمومی در شهر مشهد در شرایط خوبی قرار دارد و باوجود اتوبوس، مترو و تاکسی‌های اینترنتی و خودروهای شخصی که به این امر کمک می‌کند، به‌طور دقیق نمی‌توانیم میزان نیاز  به تاکسی را اعلام کنیم اما در طرح توسعه به این موردتوجه شده است.

وی ادامه می‌دهد: سازمان تاکسی‌رانی مشهد فعلاً طرح توسعه نداشته اما امکان نوسازی خودرو فرسوده به نو را در دستور کار قرار دارد.

۲۳ درصد حمل‌ونقل عمومی بر دوش تاکسی‌رانی
رئیس تاکسی‌رانی مشهد رسیدگی به مبلمان شهری را از مهم‌ترین اهداف این سازمان دانسته و بیان می‌کند: تغییر تاکسی‌های فرسوده به‌منظور خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان از اولویت‌های اصلی ما به شمار می‌رود.

محبی با اشاره به اینکه عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ سال است و ما این میزان را به ۱۲ سال افزایش داده‌ایم، یادآور می‌شود: در صورت مشاهده ناوگان فرسوده در سطح شهر، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و تاکسی‌های بالای ۱۲ سال جهت اسقاط خودرو معرفی و از تردد آن‌ها ممانعت به عمل خواهد آمد.

 اگرچه رفت‌وآمد شهر به روال تقریباً عادی خود برگشته و مردم کم‌کم سعی می‌کنند به زندگی خود با همزیستی با کرونا ادامه دهند اما وضعیت تاکسی‌ها چندان مطلوب نیست

وی بابیان اینکه ۲۳ درصد از حمل‌ونقل عمومی شهر توسط تاکسی رانان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: روزانه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سطح شهر توسط تاکسی جابه‌جا می‌شوند لذا زائران و شهروندان به جهت قابل‌پیگیری بودن شکایات و نرخ مصوب ضرورت دارد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وضعیت اقتصادی تاکسی‌ها خوب نیست
رئیس تاکسی‌رانی مشهد بابیان اینکه شیوع کرونا به‌ویژه در فروردین‌ماه موجب بیکاری ۷۰ درصد تاکسی رانان شد، اظهار می‌کند: باوجود گذشت یک ماه اگرچه رفت‌وآمد شهر به روال تقریباً عادی خود برگشته و مردم کم‌کم سعی می‌کنند به زندگی خود با همزیستی با کرونا ادامه دهند اما وضعیت تاکسی‌ها چندان مطلوب نیست و مردم بیشتر به خودروهای شخصی روی آورده‌اند که به‌وضوح اثرات آن را می‌توان در خودروهای تک‌سرنشین سطح شهر و شلوغی و ترافیک معابر به‌خوبی دید.

کد خبر: ۲۰٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha