۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴
موتور و پلت فرم برقی، دهمین محصول سال جاری|اتحاد استراتژی سایپا و ایران خودرو
بازار از ایران خودرو گزارش می دهد

موتور و پلت فرم برقی، دهمین محصول سال جاری|اتحاد استراتژی سایپا و ایران خودرو

خطیبی با اشاره به وعده خود در ابتدا سال جاری، گفت: قرار بود هر ماه شاهد یک محصول جدید باشیم که این ماه نیز شاهد دهمین محصول این واحد خودروساز که موتور ای اف پی با فناوری است، هستید.

بازار؛ گروه خودرو: امروز ظهر در شرکت ساپکو، گروه صنعتی ایران خودرو از موتور جدید خود یعنی ای اف پی و پلت فرم بومی برق و الکترونیک رونمایی کرد. این رونمایی با حضور مهدی خطیبی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، محمدعلی تیموری مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا، نماینده سازمان ایدرو، علی اکبر کریمی نماینده مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه برگزار شد.

کاهش مصرف سوخت

مهدی رجبعلی مدیر عامل شرکت ایپکو به عنوان نخستین سخنران با اشاره به تولید موتور جدید گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: در حوزه قوای محرکه آلاینده های صوتی، آلایندگی و بهینه سازی انرژی اهمیت بالایی دارد. از دید بنگاه اقتصادی هزینه محصول اهمیت بالایی دارد. در چین خودروهای برقی و در ژاپن محصولات هیبرید بسیار اهمیت دارد.

اکثر خودروسازان از سه روش؛ بهینه سازی، سوخت جایگزین و برقی سازی به دنبال کنترل و کاهش آلایندگی هستند

رجبعلی در خصوص تولید موتور در کشور، اظهار داشت: اکثر خودروسازان از سه روش؛ بهینه سازی، سوخت جایگزین و برقی سازی به دنبال کنترل و کاهش آلایندگی هستند. در گروه صنعتی ایران خودرو با در نظر گرفتن زیرساخت ها در کشور نقشه راه برای تعیین شد.

وی، افزود: براساس این موضوع در راهبرد کوتاه مدت موتورهای گذشته با تیراژ کم و پیشرانه های جدید افزایش تیراژ خواهند داشت. در میان مدت نیز به دنبال توسعه پیشرانه هیبرید و جدید برای سال آینده هستیم. راهبرد بلند مدت نیز تولید قوای محرکه الکتریکی است. این موتور کاهش مصرف سوخت یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، دارای سطح استاندارد یورو۵ و قابل ارتقا به یورو۶ و افزایش قدرت است. در این موتور برای نخستین بار سیستم هواگیری خودکار نیز تعبیه شده است.

مدیرعامل ایپکو با اشاره به بحث قدرت موتور بالای این محصول توضیح داد: گشتاور موتور ای اف پی نسبت به موتورملی توربو شارژر فعلی افزایش یافته است، این مورد منجربه بهبود گشتاور در دور پایین نیز شده است. همچنین باید ذکر کرد که قطعات مشترک بین موتور ملی و موتور ای اف پی وجود ندارد.

رجبعلی با اشاره به اینکه موتور ای اف پی دارای سیستم وی وی تی برای هر دو میل سوپاپ است، اظهار داشت: در این موتور از توربو شارژر برقی در طراحی و تولید آن استفاده شده است. این موتور برای خودروهای ریرا، دنا، سورن و رانا نصب خواهد شد.

موتور و پلت فرم برقی، دهمین محصول سال جاری|اتحاد استراتژی سایپا و ایران خودرو

پلت فرم الکتریکی بومی

محمد قاسمی مدیر پروژه پلت فرم برق و الکترونیک گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان سخنران دوم این همایش، گفت: نتیجه سه سال تلاش گروه صنعتی ایران خودرو منجربه تولید این شبکه برق در کنار طراحی و تولید سخت افزار و نرم افزار به همراه صحه گذاری آن شده است.

وی، افزود: استانداردهای جدید استفاده کردیم، از استاندارد پیاده سازی یکپارچه نرم افزار در این پلت فرم استفاده شده است. طراحی مبتنی بر مدل بیس بوده است. در حوزه ایمنی استاندارد ۲۶۲۶ برای نخستین بار در این گروه صنعتی انجام شده است.

قاسمی در خصوص پلت فرم برقی جدید ایران خودرو با اشاره به بحث توانمندی برقی توضیح داد: این پلتفرم منجربه افزایش اختیار ایران خودرو در الکترونیک و شبکه خودرو است، در ایران خودرو اکنون شرایطی فراهم شده است که در مدت زمان کوتاه می توان تغییرات را اعمال کرد. کاهش قیمت و افزایش کیفیت و رفع انحصار در کنار تسهیل تولید از آثار و نتایج این پلتفرم است. این مورد نقطه شروع برای گروه صنعتی ایران خودرو است، بیشتر از ۴۵ درصد تغییرات در خودروهای جدید دنیا فقط مربوط به حوزه های الکترونیک است.

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو در دنیا فقط قطعات و سیستم الکترونیکی است، در ایران خودرو این مورد حدود ۲۶ درصد است

وی، افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو در دنیا فقط قطعات و سیستم الکترونیکی است، در ایران خودرو این مورد حدود ۲۶ درصد است.

قاسمی در خصوص دنا جدید گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: در خودرو دنا پلاس جدید از کی لس با پلت فرم الکترونیکی جدید ایران خودرو استفاده شده است. شبکه برقی جدید ایران خودرو امکان استفاده از آن برای هر محصولی را فراهم کرده است. طی ۵ تا ۱۰ سال آینده پلت بومی برق و الکترونیک می تواند صنعت خودرو را متحول می کند.

موتور و پلت فرم برقی، دهمین محصول سال جاری|اتحاد استراتژی سایپا و ایران خودرو

دنا و تارا با موتور جدید

مهدی خطیبی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان سومین سخنران با اشاره به رونمایی از تولید موتور جدید گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: ابتدا سال جاری وعده دادیم که هر ماه شاهد یک رونمایی باشیم، امروز نیز دهمین محصول جدید این واحد صنعتی رونمایی شد. موتور فعلی ارتقا یافته و متفاوت از موتور ملی است.

خطیبی با اشاره به اینکه در گروه صنعتی ایران خودرو سه خانواده ای اف، تی یو، ایکس یو وجود دارد، بیان کرد: ۲۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۵ اسب بخار قدرت این پیشرانه نسبت به موتور ملی افزایش یافته است. این موتور ابتدا در دنا سپس ابتدا سال آینده در تارا و مراد سال آتی روی ریرا نصب خواهد شد.

وی، افزود: آنچه که امسال شاهد بودیم، افزایش تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو نسبت به سال گذشته و به همین میزان افزایش تحویل و فاکتور در گروه صنعتی ایران خودرو است.

ظاهرا حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی ۵ سال گذشته به عده ای خاص رسیده است. مطابق قانون دولت مکلف به جبران زیان بنگاه های اقتصادی به دلیل قیمت گذاری دستوری است

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به بحث قیمت گذاری دستوری بیان کرد: موضوع روز صنعت خودرو بحث بورس است، معتقدم صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری با عنوان انحصار دچار آسیب شده است. باید بازنگری کلی براساس سهم بازار سایر خودروسازان انجام شود که برچسب انحصار مشخص شود. باید مشخص شود که رانت توزیعی ناشی از فروش خودرو با قیمت گذاری دستوری به سود چه کسانی بوده است. ظاهرا حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی ۵ سال گذشته به عده ای خاص رسیده است. مطابق قانون دولت مکلف به جبران زیان بنگاه های اقتصادی به دلیل قیمت گذاری دستوری است.

خطیبی در خصوص توسعه در گروه صنعتی ایران خودرو، اظهار داشت: در سال جاری حدود یک میلیارد دلار بودجه برای توسعه محصول و تحقیق تعریف کردیم، این بودجه از کجا باید تامین شود؟ ایران خودرو و سایپا اگر سود آور شود به نفع کشور است.

موتور و پلت فرم برقی، دهمین محصول سال جاری|اتحاد استراتژی سایپا و ایران خودرو

از خودروهای اقتصادی حمایت نمی شود

محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به عنوان آخرین سخنران این همایش با اشاره به حرف های نماینده ایدرو، گفت: پژو وقتی میخواست موتور ای بی را توسعه دهد، ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. رونمایی از پیشرانه جدید گروه صنعتی ایران خودرو نشان از بالندگی و توسعه محصول در این خودروسازی را دارد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به بحث قیمت گذاری دستوری، اظهار داشت: شاید خیلی ها از شکست این دو خودروساز لذت ببرند، بنابراین برچسب انحصار را به این خودروسازان می زنند. تنها کشوری در دنیا هستیم که برای محصول اقتصادی قیمت گذاری دستوری داریم.

تیموری با اشاره به بحث عرضه خودرو در بورس و روند اشتباه قرعه کشی، بیان کرد: بسیاری از کشورها در دنیا از خودروهای کار حمایت می کنند، اما در کشور نظام لاتاری در حال توسعه است که به تورم دامن می زند. در دنیا گردش مالی را به سمت چرخه تولید به جای چرخه انحصار هدایت می کنند. اما زنجیره تامین در تابستان برق و در زمستان گاز ندارد، با این حال چرا قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان دولتی وجود دارد اما برای خودروسازان خصوصی که مونتاژ کار هستند، وجود ندارد؟ جامعه اکنون به جای محصول مونتاژی به محصول اقتصادی نیاز دارد که سرمایه گذاری برای تولید خودروهای اقتصادی ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

موتور و پلت فرم برقی، دهمین محصول سال جاری|اتحاد استراتژی سایپا و ایران خودرو

وی، افزود: هرچقدر از نظر مالی ایران خودرو و سایپا دچار ضعف شوند، به همان مقدار نیز کیفیت کاهش خواهد یافت. به دلیل عدم سرمایه گذاری ماشین آلات جدید نداریم، خطوط ماشین کاری ما در زنجیره تامین فرسوده است. مورد مذکور عامل زیان انباشت است و بنابراین ریل سیاستگذاری باید تغییر کند.

همکاری ایران خودرو و سایپا منجربه بهبود صنعت خودرو می شود. موتور تی یو۵ پلاس را روی شاهین پلاس نصب می کنیم و در اردیبهشت ماه سال آینده این خودرو به بازار می آید

مدیرعامل سایپا با اشاره به بحث اقدامات مشترک میان دو خودروساز بزرگ و اتحاد استراتژی این خودروسازان، گفت: همکاری ایران خودرو و سایپا منجربه بهبود صنعت خودرو می شود. موتور تی یو۵ پلاس را روی شاهین پلاس نصب می کنیم و در اردیبهشت ماه سال آینده این خودرو به بازار می آید.

کد خبر: ۲۰۰٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha