۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
 گزارش آکسفام از رشد ۲ برابری ثروت ثروتمندترین ساکنان جهان در ۲ سال گذشته

 گزارش آکسفام از رشد ۲ برابری ثروت ثروتمندترین ساکنان جهان در ۲ سال گذشته

گزارش آکسفام درباره نابرابری های اقتصادی و این که یک درصد از ساکنان جهان در دو سال گذشته دو برابر بیش از دیگران ثروت کسب کرده اند، همزمان با آغاز نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است.

به گزارش بازار، بنابر گزارش سی‌ان‌ان، ثروتمندترین ساکنان جهان طی دو سال گذشته بسیار سریعتر از سایرین ثروتمندتر شده اند.

بر اساس گزارش سالانه نابرابری آکسفام، یک درصد از جمعیت جهان در همین دوره تقریباً دو برابرِ سایر بخش‌های جمعیت ثروت به دست آورده اند. ثروت آنها ۲۶ تریلیون دلار افزایش یافت در حالی که ۹۹ درصد باقیمانده از جمعیت، تنها شاهد افزایش ۱۶ تریلیون دلاری دارایی خالص خود بودند.

این گزارش که بر اساس داده های گردآوری شده توسط فوربز تهیه شده است، همزمان با آغاز نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، منتشر می شود. این نشست به محلی برای گردهمایی نخبگان و ثروتمندترین افراد و رهبران جهان تبدیل شده است.

در همین حال، بسیاری از افراد در مناطق مختلف جهان در حال پشت سر گذاشتن نبردی نابرابر هستند. حدود ۱.۷ میلیارد کارگر در کشورهایی زندگی می کنند که سرعت افزایش تورم در آنها از سرعت افزایش دستمزدها پیشی گرفته است. و کاهش فقر احتمالا در سال گذشته پس از صعود سرسام آور تعداد فقرای جهان در سال ۲۰۲۰ متوقف شد.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام اینترنشنال، در این خصوص گفت: «در حالی که مردم عادی روزانه در حال فداکاری برای موارد ضروری مانند غذا هستند، ابرثروتمندان حتی به دست‌نیافتنی‌ترین رویاهای خود نیز نزدیکتر شده اند.»

اگرچه ثروت افراد میلیاردر در سال گذشته تا حدودی کاهش یافت، آنها هنوز بسیار ثروتمندتر از آنچه در ابتدای آغاز همه گیری کووید-۱۹ بودند، هستند.

طبق گزارش آکسفام، دارایی خالص آنها ۱۱.۹ تریلیون دلار است. در حالی که این رقم نسبت به اواخر سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲ تریلیون دلار کاهش یافته است، اما هنوز بسیار بالاتر از رقم ۸.۶ تریلیون دلاری میلیاردرها در مارس ۲۰۲۰ است.

در نقطه مقابل، فقر جهانی در اوایل همه گیری کووید-۱۹ به شدت افزایش یافت. بر اساس داده‌های بانک جهانی که آکسفام به آنها استناد کرده است، اگرچه پیشرفت‌هایی در کاهش فقر از آن زمان حاصل شده است، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲، تا حدی به دلیل منازعه اوکراین که قیمت‌های بالای مواد غذایی و انرژی را به همراه داشت، روند فقرزدایی متوقف شده باشد.

کد خبر: ۲۰۰٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha