۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
قیمت مواد اولیه در ایران گران تر از کشورهای همسایه| مهاجرت تولیدکنندگان و نیروی متخصص به افغانستان
رییس هییت مدیره انجمن پلیمر و پلاستیک تهران :

قیمت مواد اولیه در ایران گران تر از کشورهای همسایه| مهاجرت تولیدکنندگان و نیروی متخصص به افغانستان

رشیدی رییس هییت مدیره انجمن پلیمر و پلاستیک تهران گفت: بعضی از تولیدکنندگان این صنعت دنبال سرمایه گذاری در افغانستان و اقلیم کردستان هستند چرا که قیمت مواد اولیه در این کشورها ارزان تر از ایران است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نحوه عرضه و قیمت گذاری مواد پایه در بورس که مورد اعتراض بسیاری از فعالین صنعتی است، این بار صدای تولیدکنندگان pvc و لوله اتصالات را درآورده است. بر اساس آنچه علی اکبر رشیدی مهرآبادی رییس هییت میدیره انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران به بازار می گوید: قیمت مواد اولیه در بورس ایران در برخی موارد ۵۰ درصد بالاتر از قیمت همین محصولات در بازارهای صادراتی است. کار به جایی کشیده که تولیدکننده خواهان راه اندازی واحدهای تولیدی خود در کشورهایی همچون افغانستان و مهاجرت به کشورهای همسایه شده اند. حالا در سایه قیمت گذاری اشتباه نه تنها بازار صادراتی خود را از دست داده ایم، بلکه نیروهای متخصص و ماهرمان نیز در حال کوچ از ایران هستند.

تحریم های داخلی افزون بر تحریم های خارجی

رشیدی مهرآبادی رییس هییت میدیره انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران در بخش دیگری از گفتگوی خود با بازار با اشاره به دردسرهای تولید در شرایط تحریمی، می گوید: بیشتر اعضای ما را تولیدکنندگان لوله های pvc و upvc را تشکیل می دهند که ظرفیت بالایی برای صادرات دارند، اما متاسفانه فعالین این صنعت درست در شرایطی که در حال مقابله با تحریم های خارجی هستند، با مهری های متعددی در داخل کشور مواجه هستند.

او می گوید: به جای اینکه از تولیدکننده به خاطر کارآفرینی و اشتغال تشکر کنیم مجبور هستیم کفش های فولادی به پا کنیم و از این سازمان به آن سازمان برویم. خیلی دردناک است که ما به عنوان تولیدکننده دنبال اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان و متولی بخش خصوصی راه افتادیم که ما را به عنوان یکی از اعضای خود بپذیرد.

ارزان فروشی در خارج، گران فروشی در داخل

این فعال اقتصادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما با مازاد تولید در کشور مواجه هستیم، ادامه داد: مصرف pvc کشور چیزی حدود ۴۰۰ الی ۴۳۰ هزار تن است در حالیکه توان تولید ما ۲ تا ۳ برابر نیاز کشور است. البته مصرف لوله و و اتصالات کمتراز این مقدار است. با این وجود تولیدکنندگان متاسفانه برنامه ریزی چندانی برای صادرات ندارند.

او همچنین درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت هم گفت: پتروشیمی بدر امام، اروند، غدیر و خلیج فارس مهم ترین تولیدکنندگان مواد اولیه مصرفی در صنعت ما هستند. بنابر این مشکلی در حجم تولید مواد اولیه نداریم مشکلات ما مربوط به سیاست گذاری های موجود در زمینه قیمت گذاری و نحوه عرضه است.

محصولی که قیمت واقعی آن ۳۵ هزار تومان است، بالای ۴۵ هزار تومان فروخته می شود. این در حالی است که این محصول را به قیمت های خیلی پایین تر و قیمت پایه به بازار کشورهای همسایه صادر می کنیم

رشیدی مهرآبادی افزود: در زمان عرضه pvc در بورس سقف قیمتی را در نظر می گیرند. همین مساله موجب شده که محصولی که قیمت واقعی آن ۳۵ هزار تومان است، بالای ۴۵ هزار تومان فروخته می شود. این در حالی است که این محصول را به قیمت های خیلی پایین تر و قیمت پایه به بازار کشورهای همسایه صادر می کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سوال ما از دولت این است که آیا فعالان این صنف را به عنوان تولیدکننده قبول دارند، یا خیر، گفت: ما مواد اولیه مورد نیازمان را در داخل کشور خیلی بالاتر در قیمت های جهانی صادر می کنیم در کجای دنیا چنین رویه ای مرسوم است.

رشیدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا عرضه مواد اولیه در بورس به اندازه کافی صورت می گیرد، گفت: به دنبال مذاکرات انجام شده از حدود ۱۵ روز پیش هفته ای بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تن مواد اولیه در بورس عرضه می شود. این در حالی است که پیش از این در برخی از هفته ها تنها ۴ هزار تن عرضه در بورس اتفاق می افتاد.

او با اشاره به تصاحب بازار عراق توسط رقبای ترک، همچنین گفت: اگر قیمت گذاری مواد اولیه در بورس همانند قیمت صادراتی باشد، ما می توانیم بازار کشورهای همسایه را در اختیار گرفته و از چنگ ترکیه درآوریم.

کوچ سرمایه گذار و نیروی متخصص به افغانستان

رییس هییت مدیره انجمن پلیمر و پلاستیک استان تهران سهم ایران از بازار pvc و لوله و اتصالات کشورهای همسایه را ناچیز دانست و گفت: کار به جایی رسیده که کشور افغانستان هم به تولید کننده ای در این حوزه تبدیل شده اند. این در حالی است که در گذشته نه چندان دور این کشور کالای ساخته شده کامل را از ایران وارد می کرد.

بعضی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران این صنعت به دنبال سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی در افغانستان و اقلیم کردستان هستند. چرا که قیمت مواد اولیه در این کشورها ارزان تر از ایران بوده و خبری از تحریم های خارجی نیست

به گفته او، با سیاست گذاری های اشتباه در تعیین قیمت مواد اولیه نه تنها بازار صادراتی افغانستان را از دست داده ایم. بلکه این کشور در حال جذب متخصصان و نیروی انسانی ماهر ایرانی در این صنعت است.

به گفته رشیدی مهرآبادی بعضی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران این صنعت حتی حاضر به سرمایه گذاری در افغانستان و اقلیم کردستان شده اند. چرا که قیمت مواد اولیه در این کشورها ارزان تر از ایران بوده و خبری از تحریم های خارجی نیست.

کد خبر: ۲۰۰٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دوست محمد IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      3 2
      خوب باشه چی فرق داره اگردرافغانستان ارزان پیدامیشه انجابسازه بیاره ایران افغانستان تحریم نیست اما برای تجار سرمایه گذاران جای خوبی نیست امنیت نداره
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 0
      مهم اینه که ارزون باشه