۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
ایران فعالیت‌های غنی سازی را تعطیل نمی‌کند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران فعالیت‌های غنی سازی را تعطیل نمی‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آژانس، آمریکا و طرف‌های غربی می‌خواهند ایران در مقابل هیچ، همه فعالیت‌های اتمی خود را تعطیل و غنی سازی را متوقف کند که این کار اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی، در خصوص اظهارات مدیر کل آژانس انرژی اتمی مبنی بر به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای و پیشرفت فعالیت های غنی سازی جمهوری اسلامی ایران و با اشاره به رفتارهای دو گانه و متناقض آژانس در برابر ایران، گفت: ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی نسبت به افزایش غنی سازی و نصب سانترفیوژهای نسل جدید و همچنین توقف فعالیت دوربین های نظارتی اقدام کرد زیرا با بی تعهدی طرف امریکایی و غربی در برجام روبه رو شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس گزارش‌های نادرست رژیم صهیونیستی و دستگاه جاسوسی آمریکا که قصد ایجاد اشکال در پرونده پادمانی ایران دارند، اظهارنظر می کند. این مداخلات سبب شده تا مذاکرات برجام به نتیجه نرسد.

وی در ادامه یادآور شد: اینکه آژانس بر اساس این گزارش ها هرچند وقت یکبار بگوید در چند نقطه خاک ایران آثاری پیدا کرده و قصد بازدید سرزده دارد را نه تنها ما بلکه هیچ کشوری این رفتارها را نمی‌پذیرد. آژانس در چارچوب مقررات خود بر فعالیت کشورهای در حال توسعه و برای کمک به فناوری های اتمی می‌تواند نظارت داشته باشد و این نظارت ها هم چارچوب دارد.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: آژانس به وظایف خود عمل نمی‌کند و می‌خواهد خارج از مقررات ان‌پی‌تی و به صورتی آنی نظارت کند اما نسبت به بی‌تعهدی غربی‌ها در برجام و عدم رعایت حقوق ایران واکنش نمی‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: همکاری ایران و آژانس تاکنون برقرار بوده و طبق گزارش‌های مختلف آژانس در پرونده اتمی ما ابهامی وجود ندارد جز موارد نادرست و خارج از چارچوبی که آژانس بر اساس گزارش‌های رژیم صهیونیستی یا آمریکایی‌ها مطرح کرده است.

وی اظهار کرد: گفتگوهای هسته‌ای ایران با طرف‌های غربی هم جز پیام هایی که از طریق واسطه‌ها می‌آید یا پیام‌های غیر مستقیم، موضوعی وجود ندارد و مذاکرات مستقیم متوقف شده است و دلیل آن هم ندادن تضامین لازم از طرف امریکایی‌ها برای بستن پرونده هسته‌ای است البته امریکایی ها حاضر نیستند که تضمین لازم برای سرمایه گذاری های اقتصادی به ایران دهند. در واقع ما در مقابل هیچ باید همه فعالیت های اتمی خود را تعطیل و غنی سازی را متوقف کنیم که این کار اتفاق نخواهد افتاد.

رحیمی جهان آبادی افزود: یکی از دلایل توقف مذاکرات هم مباحث خارج از چارچوب آژانس است. ایران در قالب عضویت در ان‌پی‌تی و مقررات آن و در قالب پروتکل الحاقی و پادمانی و حتی نظارت‌های فراپادمانی حداکثر همکاری را با طرف غربی انجام داده است و توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی هم در واکنش به خروج امریکا از برجام و بی تعهدی غربی‌ها و طبق قانون اقدام راهبردی انجام گرفته است که این پاسخ منطقی و مناسب جمهوری اسلامی ایران بوده است.

کد خبر: ۲۰۰٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قلی۵ IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      10 1
      تعطیل نکنید با قدرت و قوت ادامه بدید.
    • محمد جاسم IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
      2 0
      امریکامیخادکاری که بالیبی کشورهای دیگه کردباایران بکنه امانمیدونن ایران 8سال جنگیدبادست خالی باکل دنیانترسیدحالاکه دیگه دستش پره
    • سلام IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 0
      ایران مقتدر است اگر قبلا دشمن بهانه داشت الان دیگر هیچ بهانه ای ندارد ودست ایران باز است وهم قدرت بازدارندگی بسیارشدیدی دارد