۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
نوسان نرخ ارز تولید را دستخوش تغییر می کند
مدیر شرکت سفید زربال:

نوسان نرخ ارز تولید را دستخوش تغییر می کند

گرگان- اسدی، مدیر شرکت سفید زربال گفت: نرخ ارز و نوسانات آن از عوامل مهم و تعیین کننده هزینه های تمام شده بخش تولید است.

ایوب اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: از آنجاییکه نرخ ارز و نوسانات آن از عوامل مهم و تعیین کننده هزینه های تمام شده بخش تولید است تنش زیاد در نرخ ارز اثرات منفی بر بدنه اقتصاد و تولید کشور وارد کرده است.

مدیر شرکت سفید زربال افزود: ناآرامی در بازار ارز موجب تلاطم صنعت پرورش مرغ شده که این امر به نوبه خود تبعاتی بر کیفیت تولید گذاشته است.

اسدی با بیان اینکه نقش قابل توجه کشاورزی در تامین امینت غذایی کشور غیرقابل انکار است، یادآورشد: با توجه به شرایط جهان که اولویت کشورها تامین امینت غذایی است باید تنش در بازار ارز را کنترل کرد تا شرایط را برای تولید فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین نرخ ارز از عوامل مهم در معاملات خارجی محسوب می شود چراکه برخی از نهاده ها از طریق واردات مصرف می شوند بنابراین نوسان در بازار ارز به شدت چالش ایجاد کرده که در نهایت تاثیر منفی بر تولید می گذارد.

به گفته مدیر شرکت سفید زربال، نرخ ارز تعیین کننده ظرفیت اقتصاد و موثر بر میزان تولید داخل کشور است.

اسدی با اشاره به اینکه نرخ ارز در بازار مورد تائید بانک مرکزی نیست، افزود: قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود اما این تلاطم موجود در بازار واقعی نیست و فقط موجب کاهش قدرت خرید مصرف کننده شده است.

وی ادامه داد: دولت باید از قیمت گذاری ارز خارج شود و از ظرفیت های بخش خصوصی برای کنترل بازار ارز استفاده شود تا تولیدکنندگان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیر شرکت زربال با بیان اینکه از مصرف کننده حمایتی نمی شود، خاطرنشان کرد: توان خرید پروتئین در خانوارها کاهش چشمگیری داشته و تورم موجود در بازار به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده است.

اسدی ادامه داد: تعادل عرضه و تقاضای گوشت مرغ در بازار بهم ریخته و قیمت گذاری دستوری برای کنترل این تعادل راهکار درستی نیست، بهنظر می رسد باید به بخش خصوص تکیه کرد تا شرایط بازار مساعد شود.

به گفته وی، دولت باید نقش بسترسازی در بازار را داشته باشد و تعیین نرخ را به بخش خصوص واگذار کند.

کد خبر: ۲۰۰٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha