۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
فصل سرد فروش| در بازار لوازم‌خانگی چه می‌گذرد؟
بازار از مشهد گزارش می دهد؛

فصل سرد فروش| در بازار لوازم‌خانگی چه می‌گذرد؟

مشهد- بازار لوازم‌خانگی باوجود تبلیغات فراوان اما کاملاً کساد بوده و باوجود نزدیک شدن به نوروز اما سرد و بی‌رونق است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار لوازم‌خانگی که همه‌ساله بنا بر اظهارات بسیاری از فروشندگان در آستانه سال نو همیشه بارونق و جنب‌وجوش خانواده‌ها روبرو بود امسال ظاهراً رونق همیشه را نداشته و بیش از گذشته بی‌رمق و کساد است.

بسیاری از فروشندگان دلیل این حجم سنگینی و کسادی را گرانی بیش‌ازحد لوازم‌خانگی و از طرفی کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

بنا بر گفته فروشندگان اگرچه انتظار می‌رفت پس از انفجار قیمت‌ها کمی بازار به تعادل می‌رسید و قیمت‌ها با کاهش روبرو می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و هم چنان افزایش قیمت‌ها توسط شرکت‌های تولیدی مشتریان این صنف را نیز از خرید منصرف کرده است.

جولان کالاهای قاچاق

پیمان رحیمی یکی از عمده‌فروشان و فعالان بازار لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: اگرچه هم‌زمان با آئین روز مادر شاهد جنب‌وجوش در بازار و سطح خرده‌فروشی‌ها بودیم اما این رونق یک‌روزه بیشتر معطوف به کالای ارزان و سبک بود.

وی بابیان اینکه به‌طورکلی بازار لوازم‌خانگی سنگین و سود ناشی از آن به حداقل رسیده است بیان کرد: در حال حاضر بی‌ثباتی قیمت‌ها و مشکل جنس‌های تقلبی بیش از هر مشکل دیگری کسبه را می‌آزارد.

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی با این همکاران وی در این صنف با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند افزود: در حال حاضر حجم زیادی از اجناس داخل بازار اجناس تقلبی است که در قالب ته لنچی و یا قاچاق از جنوب کشور وارد ایران می‌شود.

فصل سرد فروش| در بازار لوازم‌خانگی چه می‌گذرد؟

وی افزود: این کالاها فاقد شناسه اصالت هستند و لذا باقیمت‌های پائین تر با کالاهای داخلی رقابت می‌کنند.

این فروشنده لوازم‌خانگی به بازار گفت: بسیاری از فروشندگان مجبور هستند برای تأمین نظر مشتری و باقی ماندن در دایره رقابت تن به خرید کالاهای قاچاق داده و پنهانی در انبار ذخیره کنند درحالی‌که اگر پای آن‌ها به تعزیرات باز شود مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد.

وی بابیان اینکه دولت در طی چند سال گذشته با حذف رقبای خارجی و اجناس وارداتی از کارخانه‌های داخلی حمایت کرد تا تولید را افزایش بدهند افزود: به نظرم این حمایت موجب شد تا تولیدکنندگان داخلی نیز از موقعیت به وجود آمده درحالی‌که رقیبی در میدان نداشتند سوءاستفاده کرده و به هرروز به گران شدن کالاها دامن بزنند.

بسیاری از فروشندگان مجبور هستند برای تأمین نظر مشتری و باقی ماندن در دایره رقابت تن به خرید کالاهای قاچاق داده و پنهانی در انبار ذخیره کنند درحالی‌که اگر پای آن‌ها به تعزیرات باز شود مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد

وی ادامه داد: در حال حاضر از آن‌طرف مرز و از شهرستان بانه ماشین لباسشویی تقلبی وارد می‌شود و عده‌ای با چسباندن مارک متعلق به برندهای خاص و با پوشش‌های کارخانه‌های اصلی این کالا را به اسم اصلی باقیمت نازل‌تر به فروش می‌رسانند لذا طبیعی است که من به‌عنوان فروشنده قادر به رقابت با اجناس تقلبی در بازار نبوده و لذا مشتری خود را از دست می‌دهد و اگر هم بخواهم به فروش کالاهای قاچاق و تقلبی تن بدهم باید آبروی چندین ساله خود را به حراج بگذارم!

تبادل وجه دغدغه خریدار و فروشنده

همایون یکی دیگر از فروشندگان لوازم‌خانگی که تمایلی به افشای نامش ندارد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در بازار لوازم‌خانگی برای فروشنده و خریدار دردسرساز شده است موضوع تبادل وجه و انتقال پول است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل رقابت شدید حاشیه سودها به حداقل رسیده است اظهار می‌کند: از هنگامی‌که اداره دارایی و مالیات اعلام کرده است که بر اساس گردش حساب‌های بانکی و بیش از یک میلیارد تومان مالیات دریافت خواهد شد لذا بسیاری از مغازه‌دارها بیش از ۱۰ کارت‌بانکی مختلف از آشنایان و نسبت به اجاره کارت‌های بانکی از روستاها اقدام کرده‌اند تا گردش مالی کنترل‌شده‌ای داشته باشند.

وی به ما می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از بازاریان به بهانه‌های مختلف از کارت کشیدن توسط کارت‌خوان‌ها خودداری می‌کنند و هنگام خرید از مشتری می‌خواهند تا رقم کالا را به‌حساب صرافی یا فردی که در گناوه از وی جنس خریداری کرده‌اند واریز کنند.

این فروشنده لوازم خانگی به ما می‌گوید: در حال حاضر شاید رقم‌های میلیاردی و درشتی در این صنف جابجا شود اما واقعیت این است که سود کمی برای عمده‌فروشان به همراه دارد.

فصل سرد فروش| در بازار لوازم‌خانگی چه می‌گذرد؟

وی ادامه می‌دهد: به‌طور مثال قیمت یک سرخ‌کن حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و لذا با سود ۵۰ تا ۷۰ هزارتومانی به ازای هر دستگاه به فروش می‌رسد.

همایون ابراز می‌کند: شاید همین محصول در خرده‌فروشی‌ها برای فروشنده ۳۰۰ هزار تومان سود در برداشته باشد اما برای عمده‌فروش درحالی‌که نیم درصد بیشتر سود نداشته اما سه درصد مالیات توسط دولت به آن تعلق می‌گیرد.

وی افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی در نرخ‌ها به دلیل نوسان دلار را نیز یکی دیگر از مشکلاتی می‌داند که به گیجی بازار و کلافگی فروشنده و خریدار دامن زده است.

این کارشناس لوازم خانگی بابیان اینکه قیمت یک جنس در بازار تنها نصف روز اعتبار و ثبات دارد به ما می‌گوید: به‌طور مثال تا قبل از افزایش نرخ دلار قیمت سرخ‌کن فیلیپس ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که حالا به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و حدود ۹۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است لذا خریداری که قیمت دو هفته گذشته را داشته به امید بازگشت به آن قیمت منتظر مانده و فعلاً از خرید دست می‌کشد و لذا همه این موارد به رکود بازار دامن می‌زند.

وی به ما می‌گوید: باوجوداینکه امید می‌رود با کوتاه شدن دست قاچاقچیان و قطع دست تولیدکنندگان خارجی از داخل کشور قیمت لوازم‌خانگی متعادل بماند اما این پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامده و طی سه سال گذشته قیمت لوازم‌خانگی سه برابر شده است.

قیمت یک جنس در بازار تنها نصف روز اعتبار و ثبات دارد به‌طور مثال تا قبل از افزایش نرخ دلار قیمت سرخ‌کن فیلیپس ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که حالا به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده و حدود ۹۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است

همایون ابراز می‌کند: به‌طور مثال قیمت یک دستگاه ماشین لباسشویی مدل «دوو» در سال ۹۸حدود ۴ میلیون ۲۰۰ هزار بود اما در حال حاضر به ۱۱۶ میلیون و ماشین لباسشویی ال‌جی از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

دخل و خرج ناهمگون

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه ازیک‌طرف قدرت خرید مردم برای تهیه لوازم‌خانگی کاهش‌یافته و از طرفی اجاره بهاء مغازه‌ها سر به فلک گذاشته است و همین دو عامل خود به اهرمی برای کسادی و تعطیلی برخی واحدهای صنفی لوازم‌خانگی شده است.

فصل سرد فروش| در بازار لوازم‌خانگی چه می‌گذرد؟

سید رسول ابن الرضا بابیان اینکه برخی از واحدهای صنفی حتی در پرداخت اجاره بهاء نیز ناتوان هستند بیان کرد: رکود بازار باعث شده همکاران ما در پرداخت اجاره‌بها مغازه‌ها نیز مشکل داشته باشند و از آن جا که متأسفانه هیچ قانونی برای افزایش منطقی اجاره مغازه‌ها وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد قابلیت اجرایی ندارد لذا این موضوع برای کسبه مشکل آفرین شده است.

وی در خصوص چرایی رکود حاکم بر بازار گفت: با توجه به افزایش قیمتی که ابتدای سال داشتیم متأسفانه قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته نیز کمتر شده و رکورد بازار لوازم‌خانگی بیش‌ازپیش شده است.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد ادامه داد: با توجه به نوسانات ارزی کارخانه‌های لوازم‌خانگی مجدداً قیمت‌ها را اصلاح‌کرده‌اند اما این افزایش قیمت هنوز به بازار نرسیده است چراکه با توجه به رکورد موجود فروشندگان نیاز به خرید جدید ندارند.

ابن‌الرضا همچنین در خصوص تخلفات احتمالی فروشندگان و جولان جنس‌های قاچاق نیز به بازار گفت: هیئت‌مدیره اتحادیه لوازم‌خانگی به همراه بسیج و بازرسان اداره کل صنعت و معدن و تجارت بازدیدهای دوره‌ای را از بازار دارند لذا حضور اعضای هیئت‌مدیره در این بازدیدها سبب می‌شود نگاه کارشناسی‌تر و قضاوت‌ها منصفانه‌تر شود.

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه در ماه جاری چه تعداد از تخلفات کشف‌شده است ادامه داد: در آخرین بازدیدی که به همراه کارشناسان داشتم تخلفی در خصوص گران‌فروشی و یا برجسب قیمت مشاهده نشد اما اشاره به این نکته را ضروری می دانم، اکثر تخلفات کسبه مربوط به تداخل صنفی است برای مثال فروشنده‌ای که جواز کسب فروش اجناس بلوری دارد اقدام به فروش اجناس برقی می‌کند.

وی افزود : معمولاً تخلفات در چنین موضوعاتی مشاهده می‌شود، اجناس بی‌اصالت و تقلبی و هم اجناس قاچاق به فروش می‌رسد که امیدوارم اتاق اصناف نظارت دقیق‌تری روی این موضوعات داشته باشد تا شاهد کاهش تخلفات در این زمینه باشیم.

کد خبر: ۱۹۹٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      0 0
      الان چرا کسی رسیدگی نمیکنه چرا نمیان امین حضور رسیدگی کنن وگران فروشها رو جریمه کنن آنقدر گرون کسی جرات نداره چیزی بخره