۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
گرفتاری معیشت کارگران در چرخه گرانی و تورم
یادداشت؛

گرفتاری معیشت کارگران در چرخه گرانی و تورم

همدان - «خانوارهای کارگری به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش از جامعه ایرانی به‌شدت در مقابل تورم آسیب‌پذیر شده‌اند.»این جمله سطری از یادداشت فاطمه بختیاری است که می‌خوانید.

فاطمه بختیاری؛ بازار: در حالی رفته‌رفته به ماهای پایانی سال و نوروز ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم که زندگی و امور معیشتی کارگران همدانی بدون چرخش اقتصادی همچنان راکد به‌سوی آینده‌ای نامعلوم پیش می‌رود.

غیر از خدای مهربان و فرشتگان که گواه و شاهد معنوی زندگی بشر هستند و در آخرت گریبان ظالمان و تظلم کنندگان را خواهند گرفت، تاریخ بشریت گواه دهنده و شاهدی بی‌ادعاست که از بدو تا ابد زندگی بشر را به تصویر می‌کشد.

کارگران کمتر زندگی بدون حاشیه و بی‌دغدغه‌ای را پیش روی خود داشته‌اند چراکه مدام پاشنه آشیل گرانی در برهه‌های مختلف شادی و نشاط و سرزندگی را از سفره آن‌ها به تاراج برده است

گذری بر روزگار گذشته گواهی می دهد که کارگران کمتر زندگی بدون حاشیه و بی‌دغدغه‌ای را پیش روی خود داشته‌اند چراکه مدام پاشنه آشیل گرانی در برهه‌های مختلف شادی و نشاط و سرزندگی را از سفره آن‌ها به تاراج برده است، چنان‌که هرچه تاریخ و روزشمارهای زندگی به‌طرف آینده حرکت می‌کند قسمت عمده زندگی و سفره کارگری را نیز به تاراج می‌برد و کمتر کارگری وارد سال جدید بدون دغدغه مالی و معیشتی می‌شود.

ناگفته پیداست که در عصر کنونی با این رقم تورم و گرانی که تنش و نوسان شدید آن دل‌سنگ را آب می‌کند، سال ۱۴۰۲ هم‌سال پادشاهی سفره کارگری نخواهد بود.

آنچه معادلات اقتصادی بیان می‌کنند در سال ۹۷ حداقل دستمزد فقط ۱۹.۵ درصد افزایش داشته و به ترتیب در سال‌های ۹۸ و ۹۹ درصدی ارتقا و رشد شامل حالش شده اما این مقدار به گردپای اقتصاد تورمی کشور نمی‌رسد مضاف بر اینکه در این معادله افزایش دستمزد اگر نرخ مسکن را ۵۰۰ درصدی محاسبه کنیم این اختلاف سر به فلک می‌کشد.

متأسفانه رشد افسارگسیخته گرانی‌ها و قیمت تصاعدی مسکن نشان می‌دهد که زندگی کارگران بدون سرپناه و مستأجر در چند سال اخیر با فشارهای جدی معیشتی روبرو بوده است و اگر بیکاری مقطعی کارگران را هم به این میزان از حد فشار گرانی اضافه کنیم برآوردها از زندگی کارگری نشان می‌دهد که چه تعداد کارگر ناتوان از پرداخت اجاره‌بها به حاشیه شهر که عمدتاً ازنظر امکانات زندگی بی‌کیفیت است؛ پناه برده‌اند.

متأسفانه علیرغم وعده‌ها و امیدهایی که برای بهبود کیفیت زندگی مردم داده شد اما بیشتر آن‌ها در ترافیک شدید گرانی و تورم قفل شد و زندگی و امور معیشتی نه‌تنها کارگران بلکه عده کثیری از مردم که زمانی درامد ماهیانه آن‌ها زندگی تقریباً قابل قبولی را رقم می‌زد نیز با چالش همراه شدند تا آنجا که امروز رقم درآمدی ماهیانه ۲۰ میلیون تومان هم کفاف دخل‌وخرجشان را نمی‌دهد.

با این رقم گرانی که در آبان ماه سال جاری دیدیم اوضاع چندان خوشایند نیست چراکه تورم در قیمت خوراکی‌ها مرزهای قبلی را هم‌پشت سر گذاشت و رکود جدیدی را بنام خود به ثبت رساند

حال اگر بخواهیم مقایسه‌ای در خصوص زندگی کارگری در این اوضاع قمر در عقرب و بغرنج گرانی انجام داده باشیم باید اذعان داشت که با این رقم گرانی که در آبان ماه سال جاری دیدیم اوضاع چندان خوشایند نیست چراکه تورم در قیمت خوراکی‌ها مرزهای قبلی را هم‌پشت سر گذاشت و رکود جدیدی را بنام خود به ثبت رساند.

تنها در یک مورد نرخ تورم سالانه غذا (خوراکی‌ها) در آبان ماه سال جاری به درصدی حدود ۶۳.۴ درصد رسید که این عدد گویای آن است که در طول یک سال منتهی به آبان ماه، سبد خوراکی‌های خانوارهای کارگری کوچک‌شده و تا حد قابل‌توجهی تقلیل و کاهش داشته است کما اینکه بر اساس برآورد مرکز آمار این جهش در درصد بالای قیمت خوراکی‌ها شاید در هشتاد سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

مع‌هذا با این شتاب کج دار و مریزی که تورم و گرانی در پیش‌گرفته است دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آذرماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای برابر ۴۲.۵ درصد و برای دهک دهم تا مرز ۵۱.۷ درصد را رقم‌زده است مضاف براینکه این رقم و درصد بالای تورم بر کسانی که فرودست‌تر و از قشر کم برخوردار هستند فشار بیشتری را تحمیل کرده است.

بنا بر گفته کارشناسان اقتصادی بالا رفتن قیمت دلار هم باید در این میان لحاظ کرد چراکه تأثیرپذیری سنگین سبد معیشت –تمام اقلام آن از خوراکی‌ها و مسکن گرفته تا دارو و آموزش- از نرخ دلار می‌تواند تورم سنگین دیگری به معیشت طبقه‌ کارگر در دی‌ماه تحمیل کند.

همچنین بر اساس داده‌های منتشرشده هزینه سبد خوراکی‌ها در آبان ماه سال جاری رقمی معادل پنج میلیون و ۳۵۹ هزار تومان بوده که با احتساب این رقم می‌توان چنین برآورد کرد که کارگران تنها در حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای سایر هزینه‌ها در چنته خود دارند که این میزان حتی کفاف پرداخت اجاره‌بها یک خانوار سه‌نفری که در حاشیه شهر همدان زندگی می‌کنند را نمی‌دهد و در این میان اینکه خرج‌های متفرقه دیگر از قبیل دارو که اگر یکی از افراد خانواده هم به بیماری خاصی مبتلا باشد هزینه دارویی از کجا تأمین خواهد شد را فقط خدا می‌داند و بس و هزینه‌های متفرقه دیگر که هیچ جای صحبت و مبالغه باقی نمی‌گذارد.

به‌هرحال به نظر می‌رسد تا زمانی که قیمت‌های افسارگسیخته به‌صورت فاحش تثبیت و تورم و گرانی فروکش نکند روال زندگی و امور معیشتی اکثریت مردم سخت پیش خواهد رفت و روزنه‌های امید هرلحظه از زندگی مردم پر خواهد کشید اما امید است دستاوردهای مدیریتی و اجرایی و قوه قانون‌گذاری و قضایی کشور در بروز کردن و بالا بردن سطح کیفیت زندگی مردم بیش‌ازپیش آشکار و قدم‌های مؤثر و تأثیرگذاری در این راستا برداشته شود.

کد خبر: ۱۹۸٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha