۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۲

تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۲

جنگ روسیه و اوکراین، به ترتیب نخستین و پنجمین صادر کننده غلات در جهان، باعث شد قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سالی که گذشته به طور چشم گیری افزایش یابد.

به گزارش بازار، دو کشور اوکراین و روسیه در مجموع ۳۰ درصد کل گندم جهان را تولید می‌کنند. جنگ میان این دو کشور باعث شد تا تامین مواد غذایی و محصولات کشاورزی جهان به طور قابل توجهی، مختل شود.

در واقع، مدت زمان اندکی بعد از آغاز جنگ این دو کشور یعنی درست در ماه مارس قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در جهان به طور بی سابقه‌ای افزایش یافت.

در این میان کشورهای آفریقایی بیش از دیگر کشورهای جهان از این مسئله آسیب و زیان دیده اند. شاخص غلات و دیگر محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۲، به ۱۳۱.۹ واحد رسید.

تهاجم روسیه به سبد نان اروپا، ضعف‌ها و وابستگی‌ها را به ویژه در کشورهای فقیر برجسته کرده است و ترس از یک بحران جدید غذایی جهانی را افزایش داده است.

با این حال ازسر گیری صادرات غلات و دیگر محصولات کشاورزی از اوکراین باعث شد تا بدترین سناریو، که با «طوفان‌های قحطی»، همراه بود تحقق پیدا نکند. با این حال سطح قیمت در امسال یعنی سال ۲۰۲۳، نیز همچنان بالا باقی خواهد ماند.

در سال گذشته بر اساس اعلام فائو سطح قیمت گندم و ذرت به بیشترین میزان خود رسید. به طوری که قیمت هر تن گندم در سال گذشته به ۲۷۰ یورو به ۴۳۸ یورو رسید. اما بعدا به هر تن ۳۱۵ یورو کاهش یافت.

از آنجایی که اوکراین نیز یکی از تولیدکنندگان عمده روغن آفتابگردان است، میانگین ارزش شاخص قیمت روغن نباتی فائو نیز در سال گذشته رکورد شکست. قیمت گوشت و لبنیات نیز در این سال بر اساس اعلام فائو رکود شکست. به عبارت دیگر از سال ۱۹۹۰ تاکنون سابقه نداشته است که قیمت اینگونه محصولات تا این حد افزایش یافته باشد.

قیمت مواد غذایی پس از آن در ماه آوریل دوباره شروع به کاهش کرد و به مدت ۹ ماه به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. شاخص مواد غذایی فائو برای دسامبر ۲۰۲۲ که میانگین آن ۱۳۲.۴ واحد بود، طی یک ماه ۱.۹ درصد کاهش یافت و حتی به کمتر از سطح یک سال قبل خود بازگشت. تنش مواد غذایی در ماه ژوئیه پس از امضای توافقنامه برای ازسرگیری صادرات گندم اوکراین از طریق دریای سیاه به طور گسترده‌تری فروکش کرد.

اوکراین از طریق این راهرو آبی توانست ۱۵ میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی را به دیگر کشورهای جهان صادر کند.

ماکسیمو تورو، اقتصاددان ارشد فائو، گفت: این خبر خوبی است که قیمت مواد غذایی پس از دو سال بسیار پرنوسان در حال آرام شدن است.» وی افزود که «هشیار ماندن و تمرکز بر کاهش ناامنی غذایی جهانی ضروری است».

او هشدار داد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در سطوح بالا باقی می‌ماند، زیرا قیمت بسیاری از کالاها به بالاترین حد خود رسیده اند. از این مسائل که بگذریم وجود عوامل نامشخص و غیر ‌قابل پیش بینی نیز تامین مواد غذایی و محصولات کشاورزی را همچنان در جهان تهدید می‌کند.

بر اساس همین گزارش، میزان ذخیره سازی گندم اکنون در کشورهای صادر کننده آن به بالاترین سطح خود رسیده است. توضیح آنکه میزان ذخیره سازی‌های غلات و دیگر محصولات کشاورزی در روسیه اکنون به ۳۵ درصد کل غلات و دیگر محصولات کشاورزی رسیده است. روسیه سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تن گندم تولید کرد از همین رو سمت و سوی بازار را این کشور تعیین می‌کند.

در دسامبر ۲۰۲۲، شاخص قیمت روغن نباتی ۶.۷ درصد نسبت به نوامبر کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۱ رسید. شاخص قیمت غلات و دیگر محصولات کشاورزی در مدت مشابه ۱.۹ درصد کاهش یافت. علت این کاهش تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی در نیم کره جنوبی زمین بود.

کد خبر: ۱۹۸٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha