۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
سفر عتبات ارزان می‌شود
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت:

سفر عتبات ارزان می‌شود

رحمانی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش‌ها برای اختصاص ارز تثبیت شده به زیارت عتبات عالیات، از ارزان شدن سفرهای عتبات خبر داد.

به گزارش بازار، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تشریح تأثیر نوسانات ارزی بر سفرهای زیارتی و اقدامات سازمان حج و زیارت برای کاهش این تأثیر، پرداخت و گفت: وزیر ارشاد به دنبال این است که بتواند ارز تثبیت شده‌ای را برای زائران بگیرد. سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت نیز در تلاش هستند این ارز تثبیت شده به زائران اختصاص داده شود.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ادامه داد: شرکت‌های زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت براساس قیمت روز ارز ثبت‌نام می‌کنند، اما یک تا دو هفته بعد زائران اعزام می‌شوند که وقتی در این دو هفته قیمت ارز دچار نوسان می‌شود، شرکت مجری ضرر می‌کند.

تثبیت قیمت ارز برای سفر عتبات
حجت‌الاسلام رحمانی افزود: تفاوت نرخ ارز باعث ریزش تعداد زائران عتبات عالیات شده است (حدود ۴۰ هزار متقاضی سفر به عتبات عالیات انصراف داده‌اند)، در تلاش هستیم تا با تثبیت قیمت ارز برای سفر عتبات این مشکل حل شود و امیدواریم ریاست جمهوری هم دستور بدهند تا بتوانیم سفرهای زیارتی را از سر بگیریم و پررنگ‌تر کنیم.

وی درباره طرح چارتر کردن هواپیماها برای سفر عتبات گفت: در شورای عالی حج به ریاست رئیس جمهور، مصوب شد که چارتر کردن هواپیماها به مقصد کشورهای عراق، سوریه و عربستان فقط در اختیار شرکت‌های زیارتی سازمان حج و زیارت باشد که این مصوبه از سوی وزیر ارشاد به سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی ابلاغ شد.

حذف بازار سیاه تهیه بلیط سفرهای زیارتی
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت افزود: چارتر شدن هواپیماها توسط دیگر شرکت‌ها، موجب فعالیت دلالان و واسطه‌ها، به وجود آمدن بازار سیاه و افزایش قیمت سفر عتبات می‌شد، اما با حدف دلالان، قیمت بلیت هواپیما براساس همان قیمت مصوب سازمان هواپیمایی کشوری به دست زائر خواهد رسید.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی با اشاره به اینکه هزینه عتبات شامل هزینه ارزی و ریالی است، گفت: هزینه ریالی سفر عتبات تغییری نکرده است، هزینه ارزی نیز تغییری نکرده و فقط افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت سفر شده است.

وی اضافه کرد: هزینه سفر به عتبات قبلاً ۱۷۰ دلار بود، ولی اکنون ۱۵۰ دلار است یعنی حتی هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است، اما آن زمان دلار ۹ هزار تومان بود، اکنون ۳۹ هزار تومان است و افزایش قیمت فقط به دلیل تغییر نرخ ارز رخ داده است که اگر چارتر در اختیار دفاتر زیارتی باشد، طبیعتاً تغییر مشهودی در قیمت‌ها ایجاد خواهد شد.

جذب حداکثری زائر با حذف شمسا
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درخصوص تاثیر تغییر نحوه اعزام زائران به عتبات و حذف انحصار شرکت شمسا در هزینه اعزام زائران گفت: با حذف شمسا رقابتی بین دفاتر زیارتی ایجاد شد که موجب کاهش قیمت و بهبود خدمات شد. ما از این اقدام دو هدف داشتیم؛ یکی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بود که مطالبه مقام معظم رهبری از دولت است. در ابتدای شروع این دولت مقام معظم رهبری از دولت‌های قبل گلایه داشتند که اصل ۴۴ را درست انجام نداده‌اند.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ادامه داد: مصداق اصل ۴۴ وجود دو هزار و ۸۰۰ دفتر زیارتی در سراسر کشور است؛ قبلاً اعزام زائران به عراق و سوریه در انحصار یک شرکت بود و اگرچه آن یک شرکت نماینده ۳۲ شرکت مرکزی استان‌ها بود و انحصار اعزام زائر داشت، اما اکنون این مسئله را برون‌سپاری کرده‌ایم و مستقیماً دو هزار و ۸۰۰ شرکت زیارتی می‌توانند زائر جذب و اعزام کنند که با این اقدام اصل ۴۴ در سازمان حج و زیارت اجرایی شده و نتیجه آن را می‌بینیم.

وی یکی دیگر از اهداف سازمان حج و زیارت در حذف انحصار شرکت شمسا را جذب حداکثری زائر اعلام کرد و افزود: شمسا، چون شرکت رقیب نداشت انگیزه‌ای هم برای انجام کار تبلیغاتی و جذب زائر نداشت، اکنون همه دفاتر زیارتی فعال شده و در حال جذب زائر هستند؛ لذا در راستای جذب حداکثری هم موفق شده‌ایم و نسبت به سال‌های قبل از کرونا ۳۷ درصد رشد در زمینه جذب زائران داشته‌ایم.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادامه داد: این در حالی است که اکنون بسیاری از مردم در ایام اربعین به عتبات سفر می‌کنند و ویزا نیز حذف شده است، اما علی‌رغم همه این مسائل نسبت به زمانی که ابزار زیادی در اختیار سازمان و شرکت شمسا بود در زمینه جذب حداکثری زائران به اهدافمان رسیده‌ایم و موفق بوده‌ایم.

رحمانی گفت: با چارتر شدن سفرهای زیارتی و اختصاص ارز تثبتی شاهد کاهش قیمت سفرهای عتبات خواهیم بود، البته یکسری آسیب‌ها و مشکلات نیز وجود دارد که امیدواریم رفع شود و شاهد رضایت‌مندی زائران که هدف نهایی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است، باشیم.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha