۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
مزایا و معایب نمایشگاه چیست؟

مزایا و معایب نمایشگاه چیست؟

حضور در نمایشگاه برای مدیران و صاحبان کسب و کار کوچک و بزرگ فواید فراوانی به همراه دارد، در مطلب زیر به معرفی و بررسی مزایا و معایب نمایشگاه پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

به گزارش خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، نمایشگاه رویدادی است برای افراد حرفه‌ای، کسب‌وکارها و کارشناسان صنعت برای جمع‌آوری و تعامل با یکدیگر، آن‌ها برای بهبود شرکت خود به تبادل نظر می پردازند، همچنین جزئیات کسب و کار خود را به اشتراک می گذارند، ارتباطات تجاری طولانی مدت برقرار می کنند و با بررسی مزایا و معایب نمایشگاه تلاش می کنند تا تجارت خود را ارتقا بخشند.

اهمیت شرکت در نمایشگاه

در دنیای امروز، نمایشگاه ها نقش مهمی در معرفی تجارت ها ایفا می کنند و در کنار فروش مستقیم و تبلیغ محصول از طریق آنلاین، عنصر اساسی استراتژی بازاریابی شرکت های مختلف هستند.

نمایشگاه ها در ترویج و بازاریابی کالا و خدمات شما نقش مهمی ایفا می کنند و امکانات متعددی را برای کسب و کار شما ارائه می دهد که از طریق سایر کانال های بازاریابی در دسترس نیست. همچنین رسانه های خبری زیادی از جمله خبرگزاری ایفنا به پوشش کامل اخبار نمایشگاه می پردازند که باعث می شود محصول و خدمات شما بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مزیت نمایشگاه ها برای کسب و کارها

اگر به دنبال یافتن مزایا و معایب نمایشگاه، به نکات ذکر شده در زیر نگاهی بیندازید.

ملاقات و ارتباط با مشتریان هدف

شبکه سازی و ارتباط یک کار بزرگ است، مهم نیست در کدام صنعت هستید. رشد مخاطبان به معنای رشد کسب و کار شما است و حضور در نمایشگاه به این امر کمک می کند. اگر بخواهید مشتریان جدیدی را فقط با تماس های سرد و ایمیل ها ( ایمیل مارکتینگ ) جذب کنید، ممکن است به مرور زمان متوجه شوید که نادیده گرفته شده اید. در حالی که ملاقات چهره به چهره با مشتریان فرصتی عالی برای شما ایجاد می کنید تا با مشتریان خود روابط گرمی داشته باشید.

یک نمایشگاه تجاری به شما امکان می دهد با مشتری هدف خود ملاقات کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برخی از افراد محصولات شما را در طول نمایشگاه خریداری می کنند و اگر از محصولات شما راضی باشند، تبدیل به مشتری دائم شما خواهند شد و یا حتی می توانند برای شما بازاریابی کلامی انجام دهند و به صورت غیرمستقیم برای شما جذب مشتری کنند.

مزایا و معایب نمایشگاه چیست؟

افزایش آگاهی از برند

حضور در نمایشگاه ها به شما این امکان را می دهد که در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار بگیرید که فرصتی عالی برای نمایش نام تجاری خود، برندسازی حرفه و به طور کلی، جلب توجه مشتریان به کسب و کارتان است.

هنگام حضور در نمایشگاه با نام تجاری و پیام خود، محصولات یا خدمات رایگان مربوط به کسب و کار خود را ارائه دهید، زیرا این امر می تواند به افزایش آگاهی از برند شما کمک کند. همچنین می توانید از فرصت های مختلف حمایت مالی و تبلیغات نیز استفاده کنید.

در مورد صنعت خود دانش بیشتری کسب کنید

نمایشگاه ها می توانند راهی عالی برای به روز ماندن از آنچه در هر لحظه در صنعت شما می گذرد باشد، زیرا افراد و مشاغل مرتبط در حوزه شما اغلب در آن حضور دارند، بنابراین می‌توانید ببینید که رقبای شما در حال انجام چه کاری هستند و کدام زمینه در حال رشد است - اساساً به شما امکان می‌دهد ببینید که صنعت چگونه در حال تغییر است. همچنین به شما این امکان را می دهد که اطلاعاتی در مورد محصولات و منابع جدید به دست آورید و تصمیمات تجاری جدیدی برای رونق کسب و کار خود بگیرید.

تاثیر شرکت در نمایشگاه در بازاریابی

به جای اینکه مجبور باشید بودجه زیادی را برای تبلیغات خدمات و محصولات خود صرف کنید، نمایشگاه ها می توانند راهی ارزان برای تبلیغ کسب و کار شما باشند.

در نمایشگاه شما می توانید محصول و خدمات خود را به مخاطبی معرفی کنید که به دنبال آن به نمایشگاه آمده اند و دیگر مجبور نیستید هزینه زیادی صرف کنید تا آن‌ها را با تبلیغات تلویزیونی یا سایر روش های تبلیغات و بازاریابی گران قیمت جذب کنید.

مزایا و معایب نمایشگاه چیست؟

عقد قرارداد معاملات

در نمایشگاه به راحتی می توانید مشتری خود را پیدا کنید و با آنها قرارداد امضاء کنید، زیرا در نمایشگاه با افرادی سر و کار دارید که از قبل با محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید آشنا و به دنبال فرصت های معاملاتی هستند، پس بنابراین فروش به آن‌ها بسیار آسان‌تر است.

تأثیر شرکت در نمایشگاه بر فروش

یکی دیگر از مزایا و معایب نمایشگاه این است که شما با شرکت در نمایشگاه یاد می‌گیرید که کدام استراتژی مناسب است و کدام استراتژی کارآمد نیست! نمایشگاه‌ها به شما این فرصت را می‌دهند که بررسی کنید رقبای شما چه می‌کنند و همچنین ببینید صنعت شما به کدام سمت می‌رود. به غرفه داران دیگر نگاهی بیندازید و مواردی مانند استراتژی فروش یا لیست قیمت آن‌ها را یادداشت کنید، زیرا این موضوع می تواند به شما کمک کند تا به یک استراتژی مناسب برای فروش محصولات خود برسید به خصوص وقتی آن را با تلاش های خود مقایسه می کنید.

این بدان معناست که نمایشگاه ها می توانند به شما کمک کنند تا استراتژی کسب و کار و همچنین بازاریابی خود را ساده کنید!

تولید و ارائه یک محصول جدید

نمایشگاه های تجاری راهی عالی برای ارائه خدمات یا محصول جدید هستند. توانایی ارائه محصول خود به صورت حضوری و پاسخگویی به سؤالات، فرصت ایده آلی است.

وقتی محصول جدیدی را به بازار هدف خود معرفی می کنید، می توانید ویژگی های خاص و منحصر به فرد محصول خود را به مشتریان گوشزد کنید. شما همچنین این فرصت را دارید که محصول را در طول چنین رویدادی ارزیابی کنید، زیرا می توانید به سرعت از مخاطبان خود بازخورد دریافت کنید.

مزایای نمایشگاه بین المللی

یکی از معروف ترین نمایشگاه های بین المللی که در ایران برگزار می شود، نمایشگاه بین المللی تهران است، زیرا در این نمایشگاه نمایندگانی از سراسر دنیا شرکت می کنند و آن فرصت خوبی است که علاوه بر معرفی شرکت خود به شرکت های بین المللی، همکاری های تجاری جدیدی نیز با آنها در سطح بین الملل برای شرکت خود رقم بزنید، البته نمایشگاه مصلی هم از نمایشگاه های مشهور کشور است که خیلی از رویدادهای مهم نمایشگاهی در آن برگزار می شود.

مزایا و معایب نمایشگاه چیست؟

معایب شرکت در نمایشگاه

شرکت در نمایشگاه معایبی نیز دارد که به شرح زیر است.

  1. هزینه های شرکت در نمایشگاه

یکی از مزایا و معایب نمایشگاه که می توان به آن اشاره کرد هزینه ها شامل محوطه غرفه، طراحی غرفه، ساخت و ساز و همچنین سفر و اقامت، ایاب و ذهاب و خورد و خوراک برای کارکنان است.

  1. رقابت

رقابت با دیگر شرکت های حاضر در نمایشگاه کار آسانی نخواهد بود و توجه به جلب توجه مشتریان بالقوه بسیار مهم است.

  1. نتایج شرکت در نمایشگاه تضمین‌شده نیستند

صرف‌نظر از هزینه‌های نمایشگاه، شما تضمینی برای موفقیت ندارید، پس باید به حضور در نمایشگاه به چشم یک سرمایه گزاری نگاه کنید.

  1. حضور کم

بدون حضور سخنرانان های بزرگ یا تبلیغات مناسب، نمایشگاه های تجاری ممکن است افراد کافی برای حضور را جذب نکنند. قبل از تصمیم گیری برای نمایش در یک رویداد خاص، تحقیق و جستجو کنید که مناسب ترین نمایشگاه تجاری کدام است.

مزایا و معایب نمایشگاه چیست؟

سخن پایانی

پس از بررسی مزایا و معایب نمایشگاه، به این نتیجه می‎رسیم که به طور کلی شرکت در نمایشگاه برای برندسازی یا تجارت مفید هستند، اما با این حال برای موفقیت نیاز به تلاش زیادی است. اگر به دنبال گسترش کسب و کار خود هستید و از تمام عناصر مورد نیاز در یک نمایشگاه آگاه نیستید، خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا) اطلاعات کاملی را از تاریخ برگزاری نمایشگاه ها و گزارش و مصاحبه با شرکت کنندگان را در اختیار شما قرار خواهد داد.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha