۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
سلول درمانی، ظرفیت ناشناخته ایران در گردشگری سلامت| سل تک فارمد پیشتاز در تولید محصولات سلول درمانی
عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد مطرح کرد

سلول درمانی، ظرفیت ناشناخته ایران در گردشگری سلامت| سل تک فارمد پیشتاز در تولید محصولات سلول درمانی

هادی عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد به بازار گفت: هرچند برای بیماری های لاعلاج و کم علاج راه کار تازه ای در دنیا نیست اما سلول درمانی می تواند پاسخ جدیدی به فعالیت های نیمه تمام علم پزشکی باشد.

بازار؛ گروه صنعت: سل تک فارمد یکی از شرکت های گروه دارویی برکت است که با همکاری پژوهشگاه رویان در حوزه تولید فرآورده های سلول درمانی فعالیت می کند؛ سلول درمانی شاخه ای از علم پزشکی است که از آن با تزریق سلول های فرآوری شده در خارج از بدن برای ترمیم بافت و اعضای بدن بیمار استفاده می شود.

همچنین از سلول درمانی در بیماری هایی که علت اصلی آن از دست دادن بخشی از عملکرد بافتی است می توان استفاده کرد که سلول ها در محل آسیب قرار می گیرند، مواد محرک رشد را ترشح می کنند و در بعضی موارد به سلول‌های دیگری تبدیل می شوند تا برای درمان بیمارهای غیر قابل برگشت کاربرد پیدا کنند.

در رابطه با شرکت سل تک فارمد، دستاوردهای سلول درمانی این شرکت و به طور کلی کشور، مهدی هادی عضو موظف هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد به بازار می گوید: «در حوزه سلول درمانی نام دو مجموعه رویان و سل تک فارمد شناخته شده است. بنده هم سال ها تجربه فعالیت در مجموعه رویان را داشتم و بعد از آن وارد حوزه داروسازی و در تولید و تحقیقات داروهای بیولوژیکی فعالیت کردم؛ چرا که بسیار به این حوزه علاقه دارم و تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند در تلاش هستند نتیجه تحقیقات در حوزه سلول درمانی را به محصول تبدیل کنند.

وی اضافه می کند: در راستای پیشرفت های حوزه سلول درمانی و تاثیر آن بر نظام درمان، مجموعه دانش بنیان سل تک فارمد که با همکاری و مشارکت پژوهشگاه رویان و گروه دارویی برکت در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد. این مجموعه در بدو شروع فعالیت خود از دانش های فنی بسیار خوب و «های تک» مجموعه رویان استفاده کرد. البته فعالیت سل تک فارمد قدری متفاوت تر از مجموعه های دیگر گروه دارویی برکت و حتی شرکت های داروسازی دیگر است؛ چرا که در این مجموعه با محصولی سر و کار داریم که یک سلول زنده است. همچنین محصولات سلول درمانی هم برای ایران و هم برای تمام کشورهای پیشرفته محصولی بسیار پیچیده است و ایران هم تقریبا همگام با کشورهای پیشرفته در حوزه سلول درمانی فعالیت می کند.

ظرفیت بالقوه ایران در حوزه سلول درمانی

هادی با اشاره به مزایای سلول درمانی می گوید: در حوزه بیمارهای لاعلاج یا کم علاجی مثل سرطان که دنیا دیگر مستأصل شده و کار ویژه ای نمی تواند انجام دهد و سال هاست که پیشرفت بیشتری در حوزه شیمی درمانی اتفاق نیفتاده است اما سلول درمانی جای کار بسیار دارد. از این رو برای درمان این بیماری در حوزه داروهای بیولوژیک، دنیا به سمتی حرکت می کند که اثر بخشی خیلی خوبی دارد و این موضوع سبب شده با شتاب و سرمایه گذاری بیشتری به این سمت حرکت کند؛ پس آینده دارو ها و درمان های های تک با داروهای بیولوژیک، از جمله ژن درمانی و سلول درمانی است.

وی اضافه می کند: شرکت سل تک فارمد هم از این قاعده مستثنی نیست و توانسته در سال های گذشته محصولات بسیار خوبی را وارد بازار کند و برخی از این محصولات هم در مرحله تحقیقاتی هستند. در خصوص محصولات سلول درمانی با توجه به تحقیقاتی که در مدت بسیار طولانی در پژوهشگاه رویان انجام شده و به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دیگر در کشور تسری پیدا کرده، ایران جایگاه بسیار خوبی را پس از کشور های پیشرفته به دست آورده است؛ به طوری که ارتباطات علمی در این حوزه با کشورهای پیشرفته شدت گرفته است.

در شرایطی برای واردات بوتاکس ارز زیادی از کشور خارج می شود که شرکت سل تک فارمد محصولی برای جوان سازی و رفع چین و چروک صورت تولید کرده که جایگزین بوتاکس با عوارض بالا است

عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد ادامه می دهد: در حال حاضر یکسری معدود از کشورها از جمله ایران بر روی پروژه های ژنوم انسان کار می کنند و یک قسمت از این پروژه بین المللی به عهده ایران است. بنابراین در حوزه بیمارهای لاعلاج پیشرفت های خوبی حاصل شده و این طرح برای کشور منافع اقتصادی هم می تواند داشته باشد. برای مثال در همین حوزه زیبایی و برای واردات فقط بوتاکس که ارز زیادی از کشور خارج می شود شرکت سل تک فارمد محصولی برای جوان سازی و رفع چین و چروک صورت تولید کرده که جایگزین بوتاکسی است که اثر طولانی ندارد و عوارض بسیاری دارد.

ایمنی بالای محصولات سلول درمانی

هادی با اشاره به محصول سل تک فارمد که جایگزین بوتاکس می شود می گوید: برای تولید این محصول از پشت گوش فرد نمونه برداری می کنند و سلول های فیبروبلاست را خارج و تکثیر و اقداماتی بر روی آن انجام می دهند که به محصول پایانی می رسیم که تحت استانداردها و قوانین سختی تولید شده و برای تزریق به انسان ایمن است. این محصول را در نواحی چین و چروک تزریق می کنیم که دارای عمر طولانی است و عوارضی هم ندارد. از آن جایی که مواد اولیه این محصول از خود فرد گرفته شده، پس سیستم ایمنی فرد هم آن را پس نمی زند و بسیار اثر بخش است.

وی با اشاره به مزایای تولید محصولات سلول درمانی که گفته شد تاکید می کند: بنابراین تولید محصولاتی که قبل تر به آن ها اشاره شد می تواند مانع ارز بری برای واردات محصولاتی با عوارض بالا همچون بوتاکس شود. البته هزینه این روش در مقایسه با بوتاکس خیلی بالاتر است و طی سه سال گذشته برای چنین درمانی ۱۲ هزار دلار باید پرداخت می شد و اکنون این هزینه به ۱۵ هزار دلار رسیده است.

در شرایطی که محصولات ژن درمانی و سلول درمانی به دلیل هزینه های بالای تولید قیمت گرانی دارند در کشور توانسته ایم با تولید داخلی قیمت تمام شده محصول را کاهش و صرفه اقتصادی آن را افزایش دهیم

هادی می افزاید: اغلب محصولات ژن درمانی و سلول درمانی به دلیل هزینه های بالای تولید قیمت گرانی دارند و حتی محصولاتی داریم که قیمتی بالای ۳۰۰ هزار دلار دارند که اثربخشی آن ها بسیار بالا یا دائمی است. البته این محصولات در ایران با کمک تیم های تخصصی با هزینه کمتری تولید می شود که توجیه اقتصادی بیشتری دارد و برای بازار کشور مناسب تر است. به عنوان مثال یکی از مواد اولیه سلول درمانی که ارز بری بالایی داشت را شرکت سل تک فارمد داخلی سازی کرده است که قیمت تمام شده محصولات این چنینی در کشور را به شدت کاهش داده است. این موضوع باعث شده ظرفیت توریسم درمانی برای کشور که یکی از اهداف این حوزه است نیز دست یافتنی تر شود.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha