۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
احتمال ایجاد بحران در تولید مرغ موردنیاز ایام نوروز| زیان‌ها جبران شود
بازار گزارش می‌دهد؛

احتمال ایجاد بحران در تولید مرغ موردنیاز ایام نوروز| زیان‌ها جبران شود

همدان - فعالان صنعت مرغداری معتقدند با انباشت زیان سنگین مرغداران احتمال ایجاد بحران در تولید و بازار مرغ موردنیاز ایام نوروز وجود دارد چراکه اقدامی از سوی دولت برای جبران زیان‌ها انجام‌نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ماه گذشته به دلیل آنچه ازدیاد در جوجه ریزی عنوان می‌شد میزان گوشت مرغ آماده تحویل به بازار بیش از نیاز مردم شد تا آنجا که رفته‌رفته قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار رو به کاهش گذاشت و به‌تناسب آن ضرر و زیان‌های مرغداران افزایش یافت.

پس از گذشت چند روز از اعتراضات مرغداران به روند کاهش قیمت و متضرر شدن آن‌ها رسانه ملی در گزارشی از مردم تقاضا کرد گوشت مرغ موردنیاز مصرف خود در ماه‌های دی و بهمن را خریداری و ذخیره‌ کنند که با این درخواست تا حدی بازار جان گرفت و مجدد قیمت مرغ به نرخ مصوب نزدیک شد.

بررسی چرایی این رخداد و متضرر شدن فعالان صنعت طیور ما را به گفتگو با دست‌اندرکاران این بخش هدایت کرد که در ادامه گزارش آن را می‌خوانید.

قیمت هرکیلوگرم مرغ برای تولیدکننده رقمی در حدود ۱۰_۱۳ هزار تومان ظرف یک ماه گذشته زیان به همراه داشته است

مسئول شرکت تعاونی مرغداران شهرستان تویسرکان و عضو اتحادیه مرغداران استان همدان در همین خصوص بابیان اینکه واقعیت امر این است که موضوع حاد و اورژانسی صنعت طیور همان مبحث قیمت است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ برای تولیدکننده رقمی در حدود ۱۰_۱۳ هزار تومان ظرف یک ماه گذشته زیان به همراه داشته است.

احمد سوری در تکمیل صحبت قبل خود با عنوان اینکه اینجا طلیعه خطر است، اضافه کرد: هرچه جلو می‌رویم به‌طرف بحران پیش می‌رویم و این بحران عمیق و آثار پیدا و پنهان آن بیشتر نمایان‌تر می‌شود.

وی با ابراز اینکه متأسفانه ما تولیدکنندگان قربانی سیاست‌گذاری‌های دولت شده‌ایم، اضافه کرد: بعد از بحث مردمی سازی یارانه‌ها در اردیبهشت‌ماه تشکل‌های ملی و استانی به دولت و سازمان جهاد کشاورزی این هشدار را دادند که با افزایشی که در قیمت نهاده‌های دامی اتفاق افتاده با افت تقاضا مواجه خواهیم شد و این عمل ریسک سرمایه‌گذاری را بشدت بالا می‌برد.

سوری اضافه کرد: باید در سرمنشأ کار مدیریتی لحاظ شود که در این میان بحث جوجه ریزی مرغ مادری‌ها مطرح است که باید طوری مدیریت شود که به‌اندازه تقاضا، تولید داشته باشیم.

احتمال ایجاد بحران در تولید مرغ موردنیاز ایام نوروز | زیان‌ها جبران شود

مسئول شرکت تعاونی مرغداران شهرستان تویسرکان و عضو اتحادیه امور دام و طیور استان همدان در تکمیل صحبت قبل خود بابیان اینکه چقدر باید به خاطر سیاست‌های غلط سرمایه‌های ملی خود را هدر دهیم، اضافه کرد: از دوستان که در بخش دولتی هستند این سوال را دارم که آیا می‌توانند از یک ماه یا دو ماه حقوق خود صرف‌نظر و چشم‌پوشی کنند بنابراین تولیدکننده که بازیان مواجه است باید چه‌کار کند و چه توقعی دارید؟!

تولیدکننده‌ای که با تسهیلات دولتی توانسته واحد تولیدی خود را راه‌اندازی کند وقتی با ضرر و زیان مواجه می‌شود تمام تسهیلات که ازقضا تسهیلات ملی هم بوده دود شده و به هوا می‌رود

سوری با اظهار اینکه تولیدکننده‌ای که با تسهیلات دولتی توانسته واحد تولیدی خود را راه‌اندازی کند وقتی با ضرر و زیان مواجه می‌شود تمام تسهیلات که ازقضا تسهیلات ملی هم بوده دود شده و به هوا می‌رود، اضافه کرد: اگر مسئول تنظیم بازار دولت است و نهادهای دولتی باید در حد انصاف ورود پیدا کند این رویه قابل‌قبول نیست که فقط به شرایط مصرف‌کننده توجه شود.

سوری در تکمیل صحبت قبل خود گفت: اگر تولیدکننده ورشکسته شود طی دو ماه و سه ماه آینده طولی نمی‌کشد که صف مرغ و کمبود مرغ دوباره تکرار می‌شود بنابراین باید حامی تولیدکننده بود.

مسئول شرکت تعاونی مرغداران شهرستان تویسرکان و عضو اتحادیه امور دام و طیور استان همدان بابیان اینکه در اینجا سوال مطرح است که واقعاً مسئول تنظیم بازار کیست؟! در این کشور چه کسی باید به قضایا ورود پیدا کند و پاسخگو باشد و مسئولیت با چه کسی است.

بلای جان تولید سیاست‌های دستوری است
وی با عنوان اینکه بلای جان تولید سیاست‌های دستوری است، اضافه کرد: سیاست وقتی دستوری و قیمت‌ها مصوب باشد مکاتبات بی‌نتیجه می‌شود که البته آنچه به‌جایی نرسد، فریاد است.

سوری بابیان اینکه زمانی برای ارزانی مرغ می‌توانیم خوشحال باشیم که به بهای نابودی تولیدکننده نباشد، اضافه کرد: آیا نباید سیاست درستی در این زمینه حاکم باشد.

زیان مرغداران باعث می‌شود در دوره‌های آینده با کاهش جوجه ریزی و کمبود مرغ مواجه شویم و با توجه به اینکه به عید نوروز نزدیک می‌شویم و هم‌زمان با عید نوروز، ماه رمضان را در پیش داریم این مهم زنگ خطری برای دولت محسوب می‌شود

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان نیز بابیان اینکه زیان مرغداران ما باعث می‌شود در دوره‌های آینده با کاهش جوجه ریزی و کمبود مرغ مواجه شویم، اضافه کرد: با توجه به اینکه به عید نوروز نزدیک می‌شویم و هم‌زمان با عید نوروز، ماه رمضان را در پیش داریم این مهم زنگ خطری برای دولت محسوب می‌شود.

احتمال ایجاد بحران در تولید مرغ موردنیاز ایام نوروز | زیان‌ها جبران شود

حیدریان با عنوان اینکه اگر بخواهیم حدود ریالی در رابطه با تولید مرغ حساب کنیم طی یک ماه گذشته که با افت قیمت مواجه شدیم حدود ۴ هزار میلیارد تومان زیان مرغداران کشور را رقم‌زده است، اضافه کرد: این عدد، عدد کوچکی نیست و تمام مرغداران ما در ۶ ماه گذشته با توجه به زیان‌هایی که متحمل شدند از بانک‌ها تسهیلات گرفته‌اند.

سررسید وام‌های تمام مرغداران ۹ ماهه است و تا عید فرصت دارند تا وام خود را تسویه کنند

حیدریان در توضیح مطلب قبل خود با اشاره به اینکه سررسید وام‌های تمام مرغداران ۹ ماهه است و تا عید فرصت دارند تا وام خود را تسویه کنند؛ اضافه کرد: گرفتن چنین وام‌هایی درواقع زیان برای آن‌ها محسوب می‌شود و این موضوع به‌نوعی مشکلی برای مرغداران است

وی در ارتباط با امنیت غذایی مردم گفت: کاهش سرانه مصرف مرغ را در کشور شاهد هستیم و این کاهش سرانه مصرف امنیت غذایی مردم را با خطر مواجه می‌سازد.

حیدریان در ادامه با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌ها به‌صورت عملی، عملیاتی شود، اضافه کرد: واقعیت این است که وزارتخانه‌ها خودمحور هستند و از نظرات بخش خصوصی استفاده نمی‌شود درحالی که زیان مرغداران ما باعث می‌شود در دوره‌های آینده با کاهش جوجه ریزی و کمبود مرغ مواجه شویم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان همدان نیز پیرامون ذخیره‌سازی مرغ بابیان اینکه مرغی که ما خریداری می‌کنیم در هیچ کجای قانون تعریف‌نشده که دور ریخته شود، اضافه کرد: ما به‌عنوان شرکت دولتی نباید متحمل زیان باشیم و اگر زیانی نباشد باید توجیه شود و اگر زیانی باشد احیاناً گرفتن هزینه مالی زیان از سازمان مدیریت یک‌روال و پروسه بسیار طولانی دارد و حتی شاید در پایان سال هم پول آن نقد نشود.

مرتضی بیدآبادی بابیان اینکه این سوال مطرح است که برنامه‌ریزی برای تولید در سطح کشور را چه کسی باید انجام دهد، اضافه کرد: هرسال چهار پنج سری ازاین‌دست مشکلات راداریم که حداقل ظرف ۲۷_۲۸ سال گذشته به همین صورت بوده اما چه کسی باید به فکر این موضوع باشد؟ وزارت خانه یا سازمان مدیریت هرکدام که باشند باید بپذیریم که قدرت خرید مردم در حال حاضر نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری کم شده است.

زمانی روزی ۲۰۰ تن مرغ گرم در همدان توزیع می‌شد اما بازهم کم بود اما در حال حاضر مقدار توزیع مرغ در بازار حدود ۶۰_۷۰ تن است که این روال طبیعی است چراکه تا اردیبهشت‌ماه و تیرماه چند عدد مرغ با هزینه ۲۰۰ هزار تومان قابل خریداری بود اما در حال حاضر هزینه خرید ۴ عدد مرغ به یک‌میلیون تومان رسیده است

وی بابیان اینکه زمانی روزی ۲۰۰ تن مرغ گرم در همدان توزیع می‌شد اما بازهم کم بود، گفت: در حال حاضر به اذعان و استناد دستگاه‌های متولی مقدار توزیع مرغ در بازار حدود ۶۰_۷۰ تن است که این روال طبیعی است چراکه تا اردیبهشت‌ماه و تیرماه چند عدد مرغ با هزینه ۲۰۰ هزار تومان قابل خریداری بود اما در حال حاضر هزینه خرید ۴ عدد مرغ به یک‌میلیون تومان رسیده است.

احتمال ایجاد بحران در تولید مرغ موردنیاز ایام نوروز | زیان‌ها جبران شود

وی بابیان اینکه با این روالی که در بازار حکم‌فرماست طبیعتاً قدرت خرید کم شده و این مطلب را باید به‌دوراز شعار و به‌دوراز سیاست بپذیریم، اضافه کرد: در استان همدان برای حدود ۲۰۰ تن یا ۳۰۰ تن بیشتر سردخانه استاندارد جهت نگهداری مرغ وجود ندارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان همدان بابیان اینکه طی یک سال گذشته هرچه سردخانه استاندارد جستجو کردیم پیدا نشد، اضافه کرد: در بهترین حالت ممکن، بیشتر از ده تن مرغ در استان نمی‌توانیم خریداری کنیم ضمن اینکه مرغ ازجمله اقلامی است که به‌محض خریداری باید در شبکه توزیع قرار بگیرد.

همدان حدود ۱۰۰ تن مرغ تولیدشده برای آذرماه و دی‌ماه را نتوانست جذب کند
وی با عنوان اینکه استان همدان حدود ۱۰۰ تن مرغ تولیدشده برای آذرماه و دی‌ماه را نتوانست جذب کند، اضافه کرد: خیلی خواهش و تمنا کردیم که این ۱۰۰ تن در استان‌های دیگر توزیع شود.

وی با عنوان اینکه کیفیت کشتارگاه‌های استان به نحوی است که هر سری که می‌خواهیم شروع به تولید کنیم بازرسین از آن بازدید می‌کنند و حداقل به ۱۰ مشکل برمی‌خورند، اضافه کرد: ضمن تشکر از همکاران دامپزشکی استان همدان که زحمت بسیاری متحمل می‌شوند ولی واقعیت این است که زیرساخت‌های کشتارگاه‌های استان مشکل دارد.

بیدآبادی با اظهار اینکه بازرسین در زمان بازدید از کشتارگاه اذعان می‌دارد که این مرغ را به شرطی خریداری کنید که در خود استان مصرف شود، اضافه کرد: این درحالی‌که است که هیچ کجا هم تعریف‌نشده مازاد مرغ خریداری‌شده در چاه ریخته شود.

اینکه انتظار داشته باشیم دولت کل مرغ تولیدشده در استان را خریداری کند چنین چیزی حداقل در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست ضمن اینکه مرغی که خریداری می‌شود باید فوری در شبکه قرار بگیرد و توزیع شود

وی بااشاره به اینکه از حدود ۶ واحد کشتارگاه موجود در استان همدان در دو واحد امکان انجماد مرغ داریم و امکانات مابقی هم محدود است، ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم دولت کل مرغ تولیدشده در استان را خریداری کند چنین چیزی حداقل در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست ضمن اینکه مرغی که خریداری می‌شود باید فوری در شبکه قرار بگیرد و توزیع شود.

بیدآبادی اضافه کرد: یک سری از سیاست‌ها خارج از حیطه استانی و خارج از حیطه وزارتی و خارج از حیطه استانداری است و بالادستی‌ها فرمان می‌دهند و باید اجرا شود.

طبق صحبت ها آنچه می توان نتیجه گرفت اینکه برای حل مشکلات باید برنامه‌ریزی انجام شود چراکه بالاخره طی ۴۰ سال اخیر به‌خوبی اشراف داریم که چه مواقع تولید زیاد و چه مواقعی کم است و باید تولیدات با انسجام بیشتر و با برنامه‌ریزی و حساب‌شده پیش برود تا کمتر با مشکل مواجه شویم.

کد خبر: ۱۹۷٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابوذر احسانی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      خدا خیرتون بده ، من مرغدارم واقعا خسته شدم ازین وضعیت ، یکی پیدا بشه حق مرغداران رو بگیره