۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کشاورزی گلستان رو به افول است
دبیر خانه کشاورز گلستان:

کشاورزی گلستان رو به افول است

گرگان- ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت:هیچ برنامه شاخصی برای بهبود بخشی به روند کشت و زرع در گلستان تعیین نشده و کشاورزی استان رو به افول است.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: زنگ خطر نابودی کشت محصولات کشاورزی مانند سویا، کلزا و حتی دامداری در گلستان به صدا درآمده باید قبل از آن که دیر شود برای جلوگیری از افزایش این بحران راهکاری یافت.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: هیچ برنامه شاخصی برای بهبود بخشی به روند کشت و زرع در گلستان تعیین نشده و کشاورزی استان رو به افول است.

ایمانی با بیان این نکته که خشکسالی باعث تغییر اقلیم گلستان شده و آن را به منطقه خشک و نیمه خشک تبدیل کرده، یادآورشد: دستگاه های متولی باید به فکر چاره ای برای بخش کشاورزی استان باشند.

به گفته وی، با توجه به تغییر اقلیم استان در سال های اخیر، بهترین گزینه برای کشاورزی، کشت گیاهان دارویی و دانه های روغنی مانند کنجد، سویا یا پنبه است.

دبیر خانه کشاورز گلستان عنوان کرد: اگر کشاورز از فروش محصولی کم آب بر مانند کنجد اطمینان داشته باشد، کشت این گونه صرفه بیشتری به لحاظ اقتصادی دارد زیرا هزینه هایی نظیر دستمزد کارگر و کود و سم در این محصول بسیار ناچیز است.

ایمانی نبود آگاهی و آموزش را از دیگر عوامل عدم توسعه این محصول بین کشاورزان دانست و گفت: نیاز است تا با فرهنگ سازی و آموزش به بهره برداران پایه توسعه کشت کنجد را در استان محکم کرد.

به گفته وی، روغن کنجد از سایر دانه های روغنی بیشتر است ضمن اینکه از ارزش غذایی بالایی برخوردار است بنابراین در صورت ایجاد بازار فروش و فرهنگ مصرف، کشت آن به صرفه تر خواهد بود.

ایمانی در خاتمه یادآورشد: برای کشت کنجد نیاز به بذرهای نیمه شکوفا و مقاوم به ریزش است که باید در این حوزه مرکز تحقیقات وارد عمل شود.

کد خبر: ۱۹۷٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha