۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
 یک دهه رشد آهسته اقتصادی پیش روی اقتصاد جهانی

یک دهه رشد آهسته اقتصادی پیش روی اقتصاد جهانی

به گفته دانیل لاکال، نویسنده و اقتصاددان ارشد، احتمالاً اقتصاد جهانی با یک دهه رشد کند اقتصادی روبرو است.

به گزارش بازار، به گفته دانیل لاکال، نویسنده و اقتصاددان ارشد، احتمالاً اقتصاد جهانی با یک دهه رشد کند اقتصادی روبرو است. اقتصادهای سراسر جهان با شوک‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده‌اند از حمله روسیه به اوکراین گرفته تا اقدامات مداوم چین در کنترل کرونا که باعث افزایش تورم و تضعیف فعالیت‌ها شده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی جهانی از ۶ درصد در سال ۲۰۲۱ تا ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که تورم جهانی از ۴.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ تا ۸.۸ درصد در سال جاری افزایش یابد، قبل از اینکه به ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ و به ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد و بالاتر از سطح هدف بسیاری از بانک‌های مرکزی بزرگ باقی بماند.

روز سه‌شنبه، زمانی که چین پایان رسمی قرنطینه برای مسافران ورودی را در ۸ ژانویه اعلام کرد، آرامشی به اقتصاددانان و فعالان بازار داد که نمادی از پایان دادن به سیاست صفر کووید است که تقریباً سه سال است که آن را حفظ کرده است. لاکال در گفتگو با سی ان بی سی گفت که پتانسیل بازگشایی کامل اقتصاد چین، بزرگ‌ترین امتیاز مثبتی است که بازارها می‌توانند برای سال ۲۰۲۳ انتظار داشته باشند. او گفت: ما به تصویر بسیار تیره اقتصاد چین نگاه می‌کنیم که نه تنها برای رشد بقیه جهان، بلکه به‌ویژه برای آمریکای لاتین و همچنین آفریقا ضروری است.

بازگشایی اقتصاد چین، رشد قابل توجهی را در سرتاسر جهان به همراه خواهد داشت، اما به نظر من این یک عامل بسیار مهم است که صادرکنندگان آلمانی و صادرکنندگان فرانسوی فشار قرنطینه و تضعیف آن را احساس کرده‌اند. با این حال، او پیشنهاد کرد که این افزایش برای مدتی طولانی به نزدیک کردن سطوح رشد تا سال‌های قبل از همه‌گیری نزدیک نمی‌شود. فکر می‌کنم که احتمالاً وارد یک دهه رشد بسیار بسیار ضعیف خواهیم شد که در آن اقتصادهای توسعه یافته با رشد ۱ درصدی در سال خوش شانس خواهند بود، اگر بتوانند به آن دست یابند و چه چیزی بدتر از سطوح بالای تورم است.

من فکر می‌کنم که ما با واکنش بسته‌های محرک عظیمی که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اجرا شد، زندگی می‌کنیم. با این حال، با وجود دورنمای تیره، او تاکید کرد که بحرانی در افق وجود ندارد. بازارها شروع به قیمت گذاری در محیطی می‌کنند که در آن وضعیت در سطح جهانی از سطح رشد و توسعه اقتصادی برخوردار نیست، بلکه شرایطی است که از بحران مالی جلوگیری می‌کند و اگر این اتفاق بیفتد، قطعا مثبت است.

کد خبر: ۱۹۷٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha