۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
تولید خودرو در کشور رکورد زد
یادداشت؛

تولید خودرو در کشور رکورد زد

«یکی از شاخصه های اصلی تولید با کیفیت، امکان صادرات آن به بازارهای بین المللی است و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست» این بخشی از یادداشت علیرضا حائری کارشناس ارشد صنعت برای بازار است.

علیرضا حائری کارشناس ارشد صنعت؛ بازار: در خبرها آمده بود که «ایران دهمین تولیدکننده بزرگ خودرو سواری در دنیا شد» زیر همین تیتر اضافه شده بود «فرانسه هم از ایران عقب افتاد» در ادامه خبر می‌ خوانیم که انگلیس، ترکیه، اندونزی، ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی و سوئد هم کمتر از ایران، خودرو تولید کردند.

در ادامه مطلب آمده است که در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته میلادی، تولید خودرو سواری در ایران از مرز ۹۰۰ هزار دستگاه فراتر رفته و به یک رکورد جدید رسیده است.

البته که تیتر های این چنینی هیچ کمکی به ارتقای کیفیت صنعت خودرو سازی در کشور نخواهد کرد و هیچ کسی باور نخواهد کرد که کشورمان در تولید خودروی با کیفیت از کشورهایی نظیر فرانسه و انگلیس پیشی گرفته است.

در خبری دیگر می خوانیم که زیان انباشته خودرو سازان بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. با مشاهده این تیترها در رسانه ها، اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که رکورد زنی در تولید انواع خودروهای بی کیفیت چه افتخاری دارد؟ آن هم وقتی که شرکت های بزرگ خودرو سازی کشور با این حجم گسترده از زیان انباشته روبرو هستند و هر سال نیز به مقدار آن اضافه می شود؟ در حالی که از یک بازار انحصاری و بدون رقیب نیز بهره مند هستند.

در همین ارتباط، چندی پیش رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز در برنامه زنده رسانه ملی اظهار داشته بود که خودروهای تولید داخل فاقد چهار عنصر زیبایی، کیفیت، ایمنی و ارزانی هستند و خوب است که ما به جای رکورد زنی در کمیت تولید، بر روی کیفیت خودروها و مشخصا این چهار مشخصه متمرکز شویم.

ایشان ادامه داد که در صورت محقق نشدن اصل کیفیت و ایمنی خودروهای ساخت داخل، پلیس از شماره گذاری آن ها خودداری خواهد کرد.

بدیهی است که یکی از شاخصه های اصلی تولید با کیفیت هر کالایی امکان صادرات آن به بازارهای بین المللی است و صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست، لیکن متاسفانه شاهد آن هستیم که صادرات خودروهای ساخت داخل به سایر کشورها تقریبا برابر با هیچ است.

شایان ذکر است که بر اساس برنامه راهبردی صنعت خودرو که در دولت یازدهم و در سال ۱۳۹۲ توسط وزیر وقت صنعت رونمایی شده بود، قرار بر این بود که صادرات خودروهای ساخت داخل در سال ۱۴۰۰ به چهار و نیم میلیارد دلار برسد، این در حالی است که بر اساس گزارش ها، مجموع درآمد صادراتی شرکت سایپا در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۶ میلیون دلار بوده که تا پایان سال به زحمت به رقم ۲۰ میلیون دلار خواهد رسید.

وضع دیگر شرکت خودرو ساز بزرگ کشور هم در بخش صادرات خیلی بهتر از رقیب خود نخواهد بود که البته در مقایسه با هدف صادراتی چهار و نیم میلیارد دلاری تقریبا برابر با هیچ است.

این در حالی است که کشور فرانسه که در تیتر مورد اشاره با کشورمان مورد مقایسه قرار گرفته و در تولید خودرو از ما عقب افتاده، سالیانه در حدود ۲۵ میلیارد دلار از محل صادرات خودرو ارز آوری دارد، این رقم در خصوص کشور ایتالیا ۱۵ میلیارد دلار و ترکیه ۱۲ میلیارد دلار است.

از همه جالب تر کشور کره جنوبی است که تقریبا همزمان با ایران وارد صنعت خودرو سازی شده، کره هم اینک با برند های مطرح خود سالیانه در حدود ۴۰ میلیارد دلار از محل صادرات خودرو ارز آوری دارد؛ یعنی کمی کمتر از کل صادرات غیر نفتی ایران.

ای کاش به جای تولید یک میلیون دستگاه خودروی پراید، تیبا، کوییک و مشابه آن ها، می توانستیم ۱۰ دستگاه رولز رویس و یا پنج دستگاه پورشه تولید کنیم، آن گاه با افتخار خود را خودرو ساز معرفی می کردیم و می توانستیم مانند سایر خودرو سازان معتبر دنیا در نمایشگاه های بین المللی خودرو شرکت کرده و محصول خود را به نمایش می گذاشتیم.

کد خبر: ۱۹۷٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha