۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
انحراف بینی چیست و چه درمانی دارد؟

انحراف بینی چیست و چه درمانی دارد؟

به طور کلی بینی انسان از غضروف و بافت همبند تشکیل شده است که باعث جدا شدن سوراخ های بینی از یکدیگر می شود.

به گزارش بازار، به طور کلی بینی انسان از غضروف و بافت همبند تشکیل شده است که باعث جدا شدن سوراخ های بینی از یکدیگر می شود. در صورتی که تیغه بینی به صورت غیر طبیعی به یک طرف متمایل شود، باعث می شود که یکی از سوراخ های بینی از سوراخ دیگر بزرگ تر شود. در این مواقع گفته می شود که بینی دارای انحراف می باشد.
انحراف بینی می تواند به دلایل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی یا ارثی و یا به دلیل آسیب های فیزیکی ایجاد شود. با توجه به میزان و شدت انحراف بینی، ممکن است مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی، بسته شدن یکی از حفره های بینی، ایجاد خونریزی و عفونت های سینوسی برای فرد رخ دهد.

تشخیص انحراف بینی

انحراف بینی دارای علائمی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم. در صورتی که آن علائم را در خود مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و بینی خود را مورد بررسی قرار دهید. 
در ابتدا پزشکان با استفاده از یک چراغ و وسیله ای به نام اسپکولوم سطح داخلی بینی را معاینه و بررسی می کنند. در برخی مواقع پزشکان برای این که درون بینی را به صورت واضح تر مشاهده کنند، با استفاده از اسپری های مخصوص بینی مانند فنیل افرین و یا نئوسینفرین بافت های پوششی داخل بینی را منقبض و سپس آن را بررسی می کنند.

 برخی از نشانه ها و علائم انحراف بینی

•    وجود عفونت و التهاب در سینوس ها
•    اختلال در هنگام خوابیدن
•    گرفتگی و مسدود شدن سوراخ های بینی
•    خونریزی از بینی
•    تجمع ترشحات بینی در پشت گلو
•    ایجاد درد در ناحیه سر

البته در برخی افراد انحراف بینی به صورت جزئی و خفیف رخ می دهد و علائمی مانند سردرد و خونریزی را به عنوان نشانه های انحراف بینی در این افراد در نظر گرفته می شود.

رابطه بین تنگی نفس و انحراف بینی 

 تنگی نفس یکی از رایج ترین علائم انحراف بینی می باشد که برای اکثر بیماران رخ می دهد. انحراف بینی باعث می شود یکی از سوراخ های بینی و یا در برخی موارد هر دو سوراخ بینی مسدود شوند. این امر تنفس را برای بیمار سخت می کند و باعث تنگی نفس می شود. 
تنگی نفس معمولا در زمان خواب برای فرد بیمار مشکل ایجاد می کند. لازم به ذکر است که تنها راه حل قطعی برای درمان این مشکل عمل جراحی می باشد.

تشدید سینوزیت در اثر انحراف بینی

سینوزیت ممکن است با توجه به عوامل مختلفی رخ دهد. اما هنگامی که فرد دچار انحراف بینی باشد، عمل تنفس در فرد با اختلال مواجه می شود و علائم سینوزیت را تشدید می کند. انحراف بینی باعث می شود سینوس های بینی تخلیه نشوند و بدین صورت فرد بیمار با مشکل مواجه می شود. در چنین مواقعی توصیه می شود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان انحراف بینی

در ابتدا برای درمان انحراف بینی دارو هایی تجویز می شود که برای درمان و کم تر کردن اثر عفونت های ناشی از انحراف بینی استفاده می شوند. البته این دارو های تاثیر چشمگیری ندارند و معمولا در زمانی که بینی دچار انحراف خفیف باشد مورد استفاده قرار می گیرند. 
در اکثر اوقات برای درمان انحراف بینی عمل جراحی صورت می گیرد. این عمل تحت عنوان سپتوپلاستی شناخته می شود . در این عمل بر روی آن بخش از تیغه بینی که انحراف دارد کار می کنند و در نهایت آن را ترمیم می کنند.

متخصصان و پزشکان توصیه می کنند افرادی که دچار انحراف بینی می باشند پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی بینی خود را جراحی کنند؛ زیرا رشد فرد در این سن تکمیل شده است. 
پس از انجام عمل جراحی، فرد باید تا ۲ ماه پس از آن از بینی خود مراقبت کند و با احتیاط با آن رفتار کند تا غضروف بینی استحکام خود را دوباره به دست آورد و به فرم نهایی خود برسد.
لازم به ذکر است که این عمل مانند سایر عمل های دیگر دارای عوارضی می باشد که برخی از آن ها شامل:
•    ایجاد خونریزی در ناحیه بینی
•    اختلال در حس بویایی
•    ایجاد عفونت در ناحیه بینی
•    تجمع خون در ناحیه تیغه بینی

البته در برخی افراد ممکن است این عوارض ایجاد نشوند و یا به صورت خفیف ظاهر شوند. این موضوع بستگی به بدن فرد دارد.

 جراحی انحراف بینی به چه صورت است ؟

مدت زمان جراحی، با توجه به میزان و شدت انحراف بینی بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می برد. این جراحی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و با توجه به شرایطی که بیمار دارد از بی حسی موضعی و یا بیهوشی استفاده می شود. 
در ادامه، جراح یک طرف بینی بیمار را برش می دهد و به تیغه بینی دسترسی پیدا می کند. سپس غشای مخاطی، که وظیفه محافظت از تیغه را دارد بالا می برد و تیغه را در موقعیت مناسب قرار می دهد. همچنین در طی این جراحی، موانعی مانند قطعات اضافی استخوان و یا غضروف نیز برداشته می شوند و در نهایت موقعیت غشای مخاطی به عنوان اخرین مرحله جراحی تغییر پیدا می کند.

سخن پایانی

همانطور که بالا اشاره کردیم انحراف بینی در افراد معمولا به صورت زنتیکی و یا ارثی صورت می گیرد و در برخی موارد به دلیل آسیب فیزیکی ایجاد می شود. در صورتی که بینی دچار انحراف شدید می باشد بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید و انجام جراحی بینی خود را ترمیم کنید.
برخی افراد ، ترجیح می دهند عمل اصلاح انحراف بینی را با انجام عمل زیبایی بینی تکمیل کند. 
عمل زیبایی بینی در بصورت تیپ پلاستی یا رینوپلاستی با توجه به شرایط فرد و مشاوره و نظر پزشک انجام می شود . 
انجام تیپ پلاستی در تهران و یا رینوپلاستی در تهران  در کلینیک زیبایی ، این روزها فراوان انجام می شود ولی هزینه اعمال جراجی زیبایی تحت پوشش بیمه نیست . 
چنانچه دچار انحراف بینی بوده و در تنفس عادی خود دچار سختی هستید بهتر است ، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

کد خبر: ۱۹۷٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha