۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
صادرات بیش از هزار و ۳۰۰ تن آفت‌کش

صادرات بیش از هزار و ۳۰۰ تن آفت‌کش

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم گفت: طی چهار ماه گذشته بیش از هزار و ۳۰۰ تن آفت کش صادر شده است.

به گزارش بازار، مسعود گیل آبادی افزود: در سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها محدودیت صادرات داشتیم ولی خوشبختانه از چهار ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی موافقت کرد و توانستیم از این وزارتخانه و سازمان حفظ نباتات مجوز صادرات دریافت کنیم؛ به طوری که در این مدت بیش از ۱۳۰۰ تن آفت‌کش صادر شده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم اضافه کرد: توانایی و ظرفیت تولید بسیار خوبی در کشور داریم و به همین دلیل نباید ارز از کشور به راحتی خارج شود. به همین جهت از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم که حمایت همه جانبه از بخش تولید را داشته باشند تا بتوانیم تولیدات با کیفیت را در داخل کشور گسترش دهیم.

گیل‌آبادی افزود: سال‌های قبل که ارز ترجیحی به تکنیکال (ماده اولیه) و سم آماده مصرف داده می‌شد، در حقیقت رانتی به آماده به مصرف‌ها بود، زیرا وقتی تکنیکال ارز می‌گیرد تولیدکننده باید برای مواد اولیه دیگر نیز با ارز آزاد هزینه کند ولی برای آماده به مصرف‌ها به کل سم ارز تخصیص داده می‌شد. وقتی ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شد، تعادل نیز برقرار شد، زیرا فاصله ارز نیمایی و آزاد کم بود.

وی با اشاره به اینکه همه آفت‌کش‌های تولید شده باید تحت استاندارد فائو باشند و بیش از ۹۸ درصد تکنیکال سموم در دنیا در چین و هند تولید می شود، گفت: وقتی تکنیکال را با یک خلوص مشخصی وارد می‌کنیم، ناخالصی آن هم مشخص می‌شود. سازمان حفظ نباتات از ابتدای کار بر خرید ما نظارت دارد. کارخانه‌های تولیدی نیز بر تکنیکال‌های وارد شده نظارت می‌کنند و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند. سازمان حفظ نباتات نیز از کارخانه‌ها نمونه‌برداری می‌کند تا از کیفیت سموم اطمینان حاصل کند.

به گفته وی، مشکل اصلی این است که در آفت‌کش‌های وارداتی هیچ اطلاعی از کیفیت و خلوص وجود ندارد. هیچکس نمی داند سم آماده به مصرف با چه خلوصی وارد کشور می‌شود. اینکه می‌گوییم تولید داخل می‌تواند از سموم و آفت کش‌های چین و هند بهتر باشد به همین دلیل است.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد کود کشاورزی در کشور تولید می‌شود و کمتر از ۵ درصد آن وارداتی است. کود اوره بخش کشاورزی را به طور ۱۰۰ درصد دولت تامین می‌کند قیمت آن هم ثابت است.

بنا بر اظهارات وی ۸ میلیون تن تولید کود اوره در کشور داریم که از این میزان ۳ میلیون تن مصرف و حدود ۵ میلیون تن نیز صادر می شود. چون به کودهای پایه از جمله اوره یارانه تعلق می‌گیرد، به همین دلیل بخش خصوصی اجازه صادرات آن را ندارد.

کد خبر: ۱۹۷٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha