۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
آیا فرزین برعملیات روانی بازار چیره می شود؟ | طلا گرمی 2 و سکه درآستانه 22 میلیون تومان
«بازار» از آشفتگی قیمت ها در بازار ارز گزارش می دهد؛

آیا فرزین برعملیات روانی بازار چیره می شود؟ | طلا گرمی 2 و سکه درآستانه 22 میلیون تومان

عملیات روانی در فضای مجازی با شانتاژ قیمت ارز در کانالهای تلگرامی

قیمت ارز و طلا درحالی هر لحظه رکوردجدیدی به خود می گیرندکه به گفته کارشناسان بی تدبیری درتحرک بخشی بازارهای سرمایه گذاری، کم توجهی به مهارتورم و ناتوانی مدیریتی موجب شده تا قیمت این کالاها جهشی شوند.

بازار؛ اسدالله خسروی: سرعت بالای رشد قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز این روزها همه را مات و مبهوت کرده است، نرخ هایی که همچون لوبیای سحرآمیز سربه فلک کشیده تا افت ارزش پول ملی هر لحظه رقم خورد و تبعات آن به دلیل وابستگی قیمت همه کالاها و خدمات در بازار از نوسان نرخ ارز، هزینه های زندگی را برای مردم سرسام آورتر کند. بازاری که گوش فعالان آن از وعده و وعیدهای مسئولان نسبت به ساماندهی و مهار قیمت ها پر است آنطورکه سرمایه گذاران خرد و کلان برای جلوگیری از کاهش روزافزون ارزش سرمایه و یا اندوخته هایشان راه بازار خرید سکه و ارز را در پیش گرفته اند.
بازار معاملاتی که این روزها داغ بوده و به گفته کارشناسان عمده تقاضاها برای تهیه سکه و ارز کاذب است. مسئولان نیز به جای انجام اقدامات اورژانسی و استفاده از ابزارهای اصولی کارشناسانه برای ممانعت از جهش غیر واقعی قیمت ارز نظاره گر بازار بوده و یا همچنان سعی می کنند با گفتار درمانی بیماری رشد قیمتها را در این بازار ملتهب علاج کنند. البته یکی نبودن قول و فعل مسئولان تصمیم گیر در مدیریت بازار ارز با راهکارهای درست منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به آنها شده که این مسئله خود زمینه ساز رشد میزان تقاضا و بدنبال آن افزایش قیمت سکه و ارز شده است.

انجام عملیات روانی در فضای مجازی با شانتاژ قیمت ها در کانالهای تلگرامی نامعتبر تعیین کننده نرخ غیر واقعی ارز شده به طوری که در روزهای تعطیل که معامله ای صورت نمی گیرد اما قیمت ها افزایشی نمایش داده می شود

کانالهای تلگرامی تعیین کننده نرخ غیر واقعی ارز!
موضوع دیگر انجام عملیات روانی در فضای مجازی با شانتاژ قیمت ها در کانالهای تلگرامی، پیج ها، سایت های نامعتبر است که این مسئله نیز در افزایش نرخ غیر واقعی ارز همچنین ترغیب مردم به بازار برای تهیه طلا و ارز اثرگذار شده به طوری که در روزهای تعطیل که هیچ معامله ای در بازار صورت نمی گیرد اما قیمت ها بی منطق افزایشی نمایش داده می شود.
به هرحال بازار ارز و طلا اکنون تنها بازار پرجنب و جوشی است که معامله گران آن هیجانی اقدام به دادو ستد می کنند، معامله ای که با توجه به جو روانی حاکم بر بازار معلوم نیست سرمایه گذاران آن با خرید ارز منتفع خواهند شد یا با اجرای سیاست گذاری های ارزی بانک مرکزی همچنین سایراقدامات اقتصادی دولت، متضرر می شوند. آنطور که قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار به ۲ میلیون تومان رسید و نرخ هر سکه بهار آزادی ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شده است، افزایش قیمتی که ناشی از رشد بی منطق قیمت ارز در بازاربوده چرا که دلار آزاد امروز مرز ۴۳ هزار تومان را در نوردید و از آنجایی که نرخ طلا و سکه نیز تابع قیمت ارز در بازار است بنابراین قیمت آنها به این شکل حباب گونه افزایش یافته است.

چنانچه مسئولان نسبت به حل این مسئله با راهکارهای درست بی توجه شوند به دلیل هیجان سرمایه گذاران برای تبدیل سرمایه ها به ارز و طلا، تداوم رشد هیجانی قیمت ها در این بازار دور از انتظار نیست

خروج قیمت ارز از ریل، طلا و سکه را گران کرد
قیمت هایی که ابراهیم محمد ولی، فعال بازار طلا و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» معتقد است؛ تورم انتظاری ناشی از افت ارزش پول ملی موجب شده تا مردم با تقاضای کاذب اقدام به تهیه ارز، سکه و طلا در بازار کنند، بنابراین چنانچه مسئولان نسبت به حل این مسئله با راهکارهای درست بی توجه شوند به دلیل هیجان سرمایه گذاران برای تبدیل سرمایه ها به ارز و طلا، تداوم رشد هیجانی قیمت ها در این بازار دور از انتظار نیست.
وی با بیان اینکه سکه تمام بهار آزادی اکنون دارای حباب قیمتی بیش از ۲ میلیون تومان است اما این کالا باز هم خریداردارد، افزود: زمانی که قیمت ها در بازار ارز از ریل تعادل خارج می شوند و مانعی سد راه آن قرار نمی گیرد خیلی ها برای جلوگیری از افت سرمایه هایشان اقدام به خرید طلا و ارز می کنند تا ارزش دارایی هایشان با تبدیل به کالایی ارزشمند حفظ شود در چنین شرایطی است که اکنون خریداران ارز و طلا به بازار آمده تا با خرید این کالاها مانع از افت ارزش سرمایه هایشان درآینده شوند.

چنانچه تصمیماتی از قبل در خصوص تغییر نرخ سود بانکی اتخاذ می شد بی تردید بازار ارز، سکه و طلا به این روز دچار نمی شد زیرا بخش عمده سرمایه ها در بانک ها بصورت سپرده قفل می شد

نرخ سود بانکی در ابتدای سال افزایش می یافت بازار سکه و ارز اکنون ملتهب نمی شد
این کارشناس بازار طلا به ناکارآمدی دولت و ضعف مسئولان تصمیم گیرنده اقتصادی در فعال کردن سایر بازرهای سرمایه گذاری از قبل چون رونق بخشی بازار سرمایه، توجه به تغییر نرخ سود بانکی همچنین اقدامات اصولی برای مهار نرخ تورم اشاره کرد و اظهارداشت: بانک مرکزی اکنون قرار است نرخ سود بانکی را افزایش دهد تا با این اقدام التهاب بازار ارز و طلا تا حدودی فروکش و سرمایه ها به بازار پول جذب شوند اما از آنجایی که معاملات در بازار ارز اغلب بصورت سفته بازی است.
بنابراین بعید به نظر می رسد که با اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی درکوتاه مدت بتواند مانع از رشد قیمت طلا، سکه و حتی ارز شود. اما چنانچه این تصمیمات درشش ماه و حتی سال گذشته اتخاذ می شد بی تردید بازار ارز، سکه و طلا به این روز دچار نمی شد زیرا بخش عمده سرمایه ها در بانک ها بصورت سپرده قفل می شد.
محمدولی خاطرنشان کرد: گرانی روز افزون قیمت طلا و سکه در بازار و رسیدن بهای هر گرم طلا به ۲ میلیون تومان در کنار سکه بیش از ۲۱ میلیون تومانی به دلیل رشد قیمت ارز در بازار داخلی است چرا که اکنون نرخ انس جهانی افزایش چندانی نداشته است که بر روی قیمت طلا تاثیربگذارد بلکه تبعیت نرخ طلا از تغییر قیمت ها در بازار ارز است که البته این بازار نیز به حال خود رها شده است.

حال باآنکه قیمت ها در بازار آزاد ارز بی منطق و غیر واقعی بالاست اما قیمت ارز بصورت توافقی با دلار در کانال ۳۸ هزار تومان شروع شد قیمتی که فاصله زیادی با نرخ این کالا در بازار آزاد دارد

شروع قیمت ها در بازار توافقی با نرخ بالا
حال باآنکه قیمت ها در بازار آزاد ارز بی منطق و غیر واقعی بالاست اما هم اکنون و در آخرین روز کاری هفته بازار معاملات رسمی بصورت توافقی با دلار در کانال ۳۸ هزار تومان شروع شد قیمتی که فاصله زیادی با نرخ این کالا در بازار آزاد دارد تا متقاضیان واقعی بتوانند از این بازار اقدام به خرید ارز کنند.
طبق اعلام بانک مرکزی، فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران، و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است. متقاضیان ارز حداکثر ۲ هزار یورو می‌توانند به‌صورت آن‌لاین یا حضوری، از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.
این بازار معتبر از اواخر خردادماه امسال توسط بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، با هدف ایجاد بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز راه‌اندازی شد تا تقاضاهای خُرد مردم برای تهیه ارز با قیمت گذاریهای توافقی در این بازار تامین و انجام شود.

وقتی قیمت ارز در بازار توافقی تعیین می شود بانک مرکری باید نحوه معاملات را به دقت کنترل کند چرا که فروشندگان ارز زمانی که سطح تقاضا را در بازار بالا می بینند قیمت ها را نیز به سود خود بالا درنظر می گیرند

خرده گیری برخی اقتصاددانان از نحوه تعیین قیمت ارز در بازار توافقی
اقدامی که البته با خرده گیری برخی اقتصاددانان نسبت به تعیین قیمت ارز از سوی معامله گران این بازار همراه است، آنطور که آلبرت بغریان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» می گوید؛ وقتی قیمت ارز با توافق در این بازار تعیین می شود، بانک مرکری باید نحوه معاملات را به دقت کنترل و بررسی کند چرا که فروشندگان ارز زمانی که سطح تقاضا را در بازار بالا می بینند قیمت ها را نیز به سود خود بالا درنظر می گیرند با این وجود چنانچه مدیریت بانک مرکزی در کنترل قیمت ها ضعیف باشد بی تردید قیمتها در این بازار افزایشی شده و در پی آن نرخ ارز نیز در بازار آزاد روندی صعودی به خود می گیرد.
اقدامی که البته چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی درگفتگو با «بازار» آن رد کرد و گفت؛ بازار ساز نیز در بازار انجام معاملات توافقی حضور دارد تا معاملات به درستی شکل گیرد و این طور نیست که قیمت ها سرخود تعیین شود، از طرفی نیز بانک مرکزی نحوه تعین قیمت ارز را در این بازار به درستی نظارت می کند. هرچند صالح آبادی معتقد است که بازار معاملات توافقی ارز مدیریت شده است اما بغزیان می گوید: متولی قیمت گذاری ارز بانک مرکزی است و این بانک حالا به صورت مستقیم یا غیرمسقیم نرخ ارز را در بازار تعیین می کند، بنابراین چون دولت بزرگترین عرضه کننده ارز در بازار است صلاحیت قیمت گذاری در دست اوست و این بانک نباید مثلا قیمت ارز را در بازار توافقی ۳۸ هزار تومان در نظر گیرد تا قیمت بازار آزاد به بیش از ۴۳ هزارتومان برسد.

کارشناسان تاکیددارند، سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه درشرایطی که بازار ملتهب و قیمت ها حباب گونه و غیر واقعی افزایشی است، ریسک بالایی دارد

ریسک بالای سرمایه گذاری در بازرهای ملتهب
بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز امروز نیز صعودی شد آنطور که دلار آزاد در کانال ۴۳ هزارتومان بوده و هر قطعه سکه بهار آزادی نیز ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رقم خورده است. همچنین در بازار آزاد، قیمت طلای ۱۸ عیار نیز هم اکنون هر گرم حدود ۲ میلیون تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و سکه یک‌گرمی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.
علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی نیز، قیمت فروش دلار توافقی ۳۹ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است. قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.
هرچند قیمت ها در بازار ارز و سکه همچنان برمدار رشد قرار گرفته اند اما معلوم نیست این قیمت های بی منطق تا ساعات و یا روزهای آینده چگونه رقم خورد آنطور که کارشناسان تاکیددارند، سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه درشرایطی که بازار ملتهب و قیمت ها حباب گونه و غیر واقعی افزایشی است، ریسک بالایی دارد.

کد خبر: ۱۹۶٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha