۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
ایران در تولید ژل رویال در کمیت جزو ۶ کشور اول دنیا است
ژل زنبورعسل ایرانی گران ترین در جهان

ایران در تولید ژل رویال در کمیت جزو ۶ کشور اول دنیا است

ژل رویال از جمله فرآورده هایی است که از زنبور عسل به دست می آید و ارزش غذایی بالایی دارد. به گفته کارشناسان در حال حاضر ایران رده اول کیفیت این ماده را در دنیا داراست و به همین دلیل قیمت ژل رویال ایران بالاتر از قیمت جهانی آن است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: محمدرضا کوهی، بنیانگذار صنعت ژل رویال کشور در ابتدا می‌گوید: ژل رویال یکی از محصولات زنبور عسل است که به عنوان غذای دوره لاروی ملکه زنبور عسل استفاده می‌شود. این غذا از نظر ترکیبات شامل قندها، پروتئین و تقریبا تمام ویتامینها، مواد معدنی و بسیاری از عناصری است که برای یک زندگی سالم مورد نیاز است و ما با استفاده از راهکارهایی اقدام به تولید انبوه این غذا در کندو می‌کنیم. کاربرد این ماده بعنوان ماده غذایی در حال رایج شدن است  و همچنین به عنوان یک مکمل دارویی برای بدن موثر است.

کوهی می افزاید: یکی از ترکیبات ژل به نام « ۱۰هیدروکسی ۲دکونئیک اسید» است که این ماده ساده در تمام موادغذایی یافت شده در زمین انحصارا در ژل رویال پیدا می‌شود و تا امروز غذایی که حاوی این ترکیب باشد پیدا نشده است. درواقع قسمت اصلی تاثیراتی که ژل رویال دارد این ترکیب است.

تولید ۳۸۰۰ کیلوگرم ژل رویال در سال ۹۸

وی در خصوص وضعیت تولید ژل رویال در ایران می‌گوید: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸  حدود ۳هزار و ۸۰۰ کیلوگرم ژل رویال در سطح کشور تولید شده است، با توجه به اینکه کل صنعت ژل رویال از سال ۹۵ شروع شده این رشد، رشد خوبی بوده است؛ یعنی قبل از سال ۱۳۹۵ صنعت تولید ژل رویال در کشور نداشتیم.

کوهی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر تولید ژل رویال در کشور در حد مصرف داخلی است اگرچه صادرات هم صورت میگیرد اما به صورت جزئی است.

وی همچنین در خصوص ظرفیت تولید این ماده در کشور می‌گوید: ظرفیت تولیدمان درواقع به اندازه وسعت صنعت زنبورعسل کشور است. طبق آمارها ما حدود ۶میلیون کندو زنبورعسل داریم و طبیعتا این سطح از کندویی که در کشور است ابزاری برای تولید ژل رویال هستند.

این فعال صنعت ژل رویال در ادامه به بررسی جایگاه ایران می پردازد و می‌گوید: از نظر میزان تولید کشور چین در رتبه اول، کره جنوبی  جایگاه دوم را دارد  و پس از آن نیز کشور تایلند قرار دارد ما نیز  جزو ۶کشور اول قرار داریم.

وی در خصوص ارزش ریالی این تولیدات نیز تصریح می‌کند: قیمت ژل رویال به طور متوسط کیلویی ۵میلیون تومان است که این قیمت تجاری‌اش است اما در بحث خرده فروشی با قیمت‌های بسیار بالاتری مبادله می‌شود.

قیمت جهانی ژل رویال را چین و ژاپن تعیین می‌کنند

کوهی می‌گوید: قیمت جهانی ژل رویال را بازار تولید چین و بازار مصرف ژاپن تعیین می‌کند؛ یعنی اصلی ترین تولیدکننده چین و اصلی ترین مصرف کننده هم کشور ژاپن است. به طوری که حدود ۹۰درصد ژل تولیدی را ژاپنی ها مصرف می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ژل چینی‌ها از نظر کیفیت نسبت به ژل ما بسیار فقیرتر است که دو دلیل دارد؛ یکی اینکه اصلاح نژادی که روی زنبور انحصارا بابت تولید ژل انجام شده باعث شده که ماده شاخص ژل یعنی «۱۰هیدروکسی ۲دکونئیک اسید» در ژل‌های چینی به کمتر از ۱و ۴ دهم درصد می رسد به همین دلیل قیمت‌اش را کاهش داده است. اما ژل ما چون بدون اصلاح انجام میشود این شاخص بالای ۲درصد است و گاهی  به ۴ و ۲ دهم درصد هم میرسد. به این خاطر قیمت ژل ما بالاتر از قیمت جهانی ژل رویال است چون معیار قیمت ژل، «۱۰هیدروکسی ۲دکونئیک اسید» است. این موضوع به این معنا است که اگر ژل ما با این شاخص وارد بازار جهانی بشود و معرفی گردد حتما قیمتی فراتر از قیمت معمول در بازارهای جهانی دارد.

کوهی در پایان خاطرنشان می‌کند:  خوشبختانه از نظر کیفیت، فعلا ما در رده اول دنیا قرار داریم.

استحصال ۳ کیلوگرم ژل رویال از هر کندو؛ بالاترین رکورد برداشت در کشور

ناصر تاج آبادی، محقق زنبور عسل نیز در این خصوص میگوید: در تولید ژل رویال خوشبختانه پیشرفتهای خوبی داشته‌ایم و  ابزارهای مورد نیاز آن نیز در داخل کشور ساخته می‌شود  اگرچه  ابزارهای چندان زیادی نیاز ندارد اما به هر حال تولید ژل رویال یک تکنیک است که زنبورداران میتواند با فراگیری آن ژل را استحصال کنند.

تاج آبادی در خصوص بالاترین میزان تولید ژل رویال به ازای هر کندو می گوید: در حال حاضر بالاترین رکورد برداشت ژل رویال از کندو ۳کیلوگرم است.

وی در رابطه با خصوصیات ژل رویال نیز اظهار می دارد: این ماده منبع غنی ویتامین های گروه B به خصوص B۵ است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و از یکسری غدد زنبورهای کارگر  ۳ تا ۱۲ روزه ترشح می‌شود.

کد خبر: ۱۹٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha