باید موانع متوازن‌سازی تجارت ایران و عراق برطرف شود
رئیس اتاق خرمشهر:

باید موانع متوازن‌سازی تجارت ایران و عراق برطرف شود

رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، تراز تجاری ایران و عراق به نفع ایران است، بر ضرورت رفع موانع برای واردات از عراق و متوازن‌سازی تجارت با این کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، صباح البزونی، رئیس شورای استانداری بصره به همراه هیاتی از مقامات این استان با هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس اتاق خرمشهر در این دیدار در خصوص تقویت مراودات تجاری با کشور عراق در دو حوزه صادرات و واردات با کشور عراق مواردی را یادآور شدند.

هانی فیصلی اظهار کرد: مبادلات تجاری استان‌های جنوبی عراق و خوزستان، به‌ویژه با استفاده از توانمندی موجود در مرز زمینی شلمچه و مرز دریایی بندر خرمشهر باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد. در این راستا در نشست با رئیس شورای استانداری بصره راهکارهایی را عنوان کردیم که با استقبال طرف عراقی همراه بود.

فیصلی تأکید کرد: اجرائی شدن این پیشنهادها می‌تواند کمک مهمی در توسعه روابط تجاری میان استان‌های جنوبی ایران و عراق کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این تراز تجاری ایران و عراق در حال حاضر به نفع ایران است، باید در راستای توازن تراز بازرگانی دوجانبه، موانع موجود در زمینه واردات کالا از عراق در مرزهای شلمچه و بندر خرمشهر برداشته شود تا با این راهکار ضمن ایجاد منفعت پایدار برای کشور عراق، مسیر جدید و پایدارتری برای کم اثر کردن تحریم‌ها و واردات به‌صرفه کالاهای موردنیاز کشور گشوده شود.

رئیس اتاق خرمشهر به مشکلات متعدد حمل‌ونقل دریایی میان ایران و عراق اشاره کرد و گفت: رفع موانع صدور بارنامه دریایی از سوی بنادر عراقی به شناورهایی که قصد واردات کالا از عراق به ایران از مرز دریایی دارند و راه‌اندازی کریدور تجاری دریایی با ایجاد بستر بازاریابی مناسب از مهم‌ترین موارد لازم در مسیر توسعه ترانزیت دریایی دو کشور است.

فیصلی در پایان پیگیری لازم جهت ممانعت از صدور قوانین خلق‌الساعه مسئولان عراقی که مانعی بزرگ در راه گسترش و توسعه صادرات کالاهای موردنیاز به عراق است را خواستار شد.

همچنین طرف عراقی نیز با تأکید بر تقویت مبادلات تجاری دو کشور قول مساعد دادند که با پیگیری امور از طریق مسئولین ذی‌ربط نسبت به رفع موانع و هموار کردن راه تجارت به‌ویژه در مرزهای خوزستان و خصوصاً شلمچه و بندر خرمشهر کمک کنند.

کد خبر: ۱۹۶٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha