۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
 بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۸ چگونه به بهبود اقتصاد کشور کمک کرد؟
مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق ایران منتشر کرد

بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۸ چگونه به بهبود اقتصاد کشور کمک کرد؟

گزارش مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران از «اقتصاد کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۸» حاکی از این است که امسال باوجود رشد منفی قابل‌توجه اقتصاد کشور، بخش کشاورزی توانسته به بهبود اقتصاد کمک کند.

به گزارش بازار، گزارش «اقتصاد کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۸» به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تدوین و منتشر شد.

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در راستای اجرای تبصره بند الف ماده یک قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و با هدف تقویت نقش‌آفرینی و بهبود فضای کسب‌وکار کشاورزی و آب و ارتقای توانمندی اتاق ایران در ایفای نقش سخنگوی بخش خصوصی در این حوزه، پایش و بررسی سالانه تحولات اقتصادی بخش کشاورزی در انطباق با برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور را در دستور کار قرار داده و تاکنون ۵ دوره از این گزارش تهیه و به چاپ رسیده است.

این گزارش ضمن پایش تحولات و رویدادهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه کشاورزی و آب، تلاش دارد تا با بررسی متغیرها و شاخص‌های اقتصادی و کشاورزی، مهم‌ترین موضوعات موردبحث جامعه کشاورزی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

گزارش «اقتصاد کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۸» شامل ۵ فصل است:

فصل اول: بررسی و تحلیل متغیرهای کلان بخش کشاورزی طی دوره ۹۸-۱۳۷۹

فصل دوم: بررسی وضعیت زیربخش‌های کشاورزی طی دوره ۹۸-۱۳۷۹

فصل سوم: وضعیت تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی طی دوره ۹۸-۱۳۷۹

فصل چهارم: بیمه محصولات کشاورزی طی دوره ۹۸-۱۳۷۹

فصل پنجم: جمع‌بندی نتایج و ارائه پیشنهادها برای رفع موانع و رونق بخش کشاورزی.

بر اساس این گزارش و طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۸ ارزش‌افزوده بخش کشاورزی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰، با رشد قابل‌ملاحظه ۸.۸ درصدی از ۴۵۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ به ۴۹۱.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است؛ درحالی‌که اقتصاد ایران در این سال کوچک‌تر شده و رشد اقتصادی کشور منفی ۶.۵ درصد برآورد شده است.

به‌عبارت‌دیگر شرایط آب و هوایی مساعد و افزایش ۹۹.۴ درصدی بارندگی‌ها در ابتدای سال ۱۳۹۸ شرایطی ایجاد کرده تا بخش کشاورزی تا حد زیادی در بهبود جایگاه اقتصادی کشور مؤثر باشد و هم‌زمان نزول جایگاه بخش نفت و عملکرد ضعیف سایر بخش‌های اقتصادی باعث شده است تا سهم بخش کشاورزی در اقتصاد افزایش یابد.

 بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۸ چگونه به بهبود اقتصاد کشور کمک کرد؟

اشتغال بخش کشاورزی
بررسی آمارهای اشتغال در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که رشد اقتصادی بالا که مبتنی بر توسعه صادرات نفتی و بدون تکیه‌بر توان تولیدی کشور بوده، تأثیر چندانی بر درآمد سرانه شاغلین بخش‌های اقتصادی نداشته است. طبق طرح سرشماری نیروی کار مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۸ معادل ۴.۳ میلیون نفر برآورد شده که نسبت به سال قبل از آن ۱.۹ درصد افزایش یافته است. در این سال میزان اشتغال در بخش صنعت ۱.۸ درصد و در بخش خدمات ۲ درصد افزایش یافته؛ ازاین‌رو در همه بخش‌های اقتصادی متناسب با تعداد شاغلین خود، تقریباً با نرخ مشابهی میزان اشتغال افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی
در سال ۱۳۹۸ تشکیل سرمایه در بخش کشاورزی در ادامه روند نزولی خود طی دو سال قبل به رقم ۳۳.۹ هزار میلیارد ریال (کاهش ۸.۹ درصدی نسبت به سال قبل) رسیده و معادل مقادیر سرمایه‌گذاری صورت گرفته در ۲۰ سال پیش است. در این سال میزان تشکیل سرمایه در اقتصاد نیز با کاهش ۵.۹ درصدی مواجه بود و به ۹۷۶.۷ هزار میلیارد ریال رسید. این میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد که پس از دو سال پیاپی کاهش تشکیل سرمایه در همه بخش‌های اقتصادی حاصل شده معادل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در ۱۸ سال پیش است.

به همین ترتیب سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های اقتصادی شامل صنعت و معدن ۹.۱، درصد خدمات ۵.۳ درصد و نفت و گاز ۶.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ کاهش یافته است؛ درحالی‌که در برنامه ششم برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، رشد سالانه ۲۰.۳ درصد و برای سرمایه‌گذاری در کل اقتصاد، رشد سالانه ۲۱.۴ درصد پیش‌بینی شده بود.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی سرمایه در بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۸ در ادامه روند نزولی سال قبل، با ۰.۶ درصد کاهش به ۹۲۹ هزار میلیارد ریال رسید. طبق آمار، موجودی سرمایه در دو سال اخیر رشد منفی داشته که نشان از فزونی میزان مصرف سرمایه نسبت به تشکیل سرمایه جدید بوده و تغییرات موجودی سرمایه در بخش کشاورزی به نحوی است که نگرانی در مورد فشار بر منابع پایه و برداشت از ذخایر موجودی سرمایه را بیشتر می‌کند.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha