۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
ابتدای دیماه، زمان اعلامی صمت برای واردات خودرو| کارشناسان: محدودیت خرید در بازارهای جهانی وجود دارد
در گفتگو با بازار مطرح شد

ابتدای دیماه، زمان اعلامی صمت برای واردات خودرو| کارشناسان: محدودیت خرید در بازارهای جهانی وجود دارد

قالیباف سخنگوی وزارت صمت در خصوص واردات خودرو به بازار گفت: براساس زمان بندی وزارت صمت خودروهای وارداتی در پایان هفته جاری یا ابتدای هفته آینده به کشور می رسد.

بازار؛ گروه خودرو: واردات خودرو به چالش اصلی وزارت صمت تبدیل شده است، اخبار ضد و نقیض از این وزارت بارها التهاب بازار خودرو را افزایش داده است. چندی پیش وزارت صمت اعلام کرده بود که خودروهای وارداتی به پشت مرزهای کشور رسیده است.

این در حالی است که سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک کشور، اعلام کرده است: «گمرک تا کنون سندی از واردات خودرو دریافت نکرده است و طبق آخرین اطلاعاتی که از گمرکات مختلف مخصوصا جنوب کشور دریافت کرده‌ایم تا این لحظه هیچ خودرویی وارد نشده است.»

اینگونه سخن های بی اساس از سوی وزارت صمت عامل افزایش موج گرانی و شدیدتر شدن رفتار هیجانی مشتریان در بازار می شود. چرا که سودجویان با افزایش نرخ ارز در حال سو استفاده از بازار خودرو هستند و هر نوع خبر در خصوص واردات خودرو محصولات چینی و خارجی موجود در بازار کشور را نسبت به گذشته گران تر خواهد کرد. واردات خودرو پس از چهارسال تنوع محصول ندارد و شرکت هایی که برای انجام این امر نیز انتخاب شدند با چالش اصلی عرضه خودرو در بورس مواجه هستند. شاید مساله عرضه خودرو در بورس فقط برای انتفاع دولت از گردش مالی بازار خودرو باشد.

خودروهای وارداتی ابتدای دیماه در کشور

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به پرسش خبرنگار «بازار» مبنی بر عدم ورود خودروهای خارجی به گمرکات کشور، گفت: خبری که توسط وزارت صمت منتشر شده است، جامه عمل خواهد پوشید. خودروها براساس زمان بندی به گمرکات کشور وارد خواهد شد، لذا سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نیز اعلام کرده بود که خودروهای وارداتی ظرف یک هفته کاری به کشور خواهد رسید. بنابراین می توان گفت خودروهای وارداتی در پایان هفته جاری یا ابتدای هفته آینده به کشور می رسد.

خودروهای وارداتی ابتدای دیماه به گمرکات کشور وارد و تشریفات آن نیز انجام خواهد شد

قالیباف با اشاره به خبر منتشر شده از سوی سخنگوی گمرک کشور، اظهار داشت: همانطور که اشاره کردم خودروهای وارداتی ابتدای دیماه به گمرکات کشور وارد و تشریفات آن نیز انجام خواهد شد.

خودروهای وارداتی ابتدای دیماه در کشور| محدودیت خرید در بازارهای جهانی وجود دارد

سخنگوی وزارت صمت در خصوص تعداد خودروهای وارداتی به کشور به خبرنگار «بازار» توضیح داد: برنامه وزارت صمت برای واردات خودرو ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری است.

تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد نخواهد شد

یک فعال واردات خودرو که نخواست نامش فاش شود، در خصوص برنامه ۱۰۰ هزار دستگاهی واردات خودرو توسط وزارت صمت به «بازار» گفت: در حال حاضر خودروسازان در دنیا با کمبودهای انرژی و تراشه مواجه هستند، تعهد معوق نیز دامن تولیدکنندگان بزرگ خودرو در دنیا را گرفته است. براین اساس واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صفر کیلومتر از برندهای اعلامی توسط وزارت صمت تعلیق به محال است.

وزارت صمت نسبت به افت ۳۷ درصدی تولید خودرو در سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه پیش از شیوع کرونا در جهان ظاهرا اطلاع ندارد

این فعال بازار خودرو با اشاره به رشد قیمت برخی از محصولات در بازارهای جهانی ناشی از گران شدن مواداولیه و انرژی، بیان کرد: وزارت صمت نسبت به افت ۳۷ درصدی تولید خودرو در سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه پیش از شیوع کرونا در جهان ظاهرا اطلاع ندارد. بنابراین تاپایان سال جاری با در نظر گرفتن آیین نامه واردات خودرو، وعده وزیر صمت محقق نخواهد شد.

خودروهای وارداتی ابتدای دیماه در کشور| محدودیت خرید در بازارهای جهانی وجود دارد

این واردکننده خودرو که نخواست نامش فاش شود در خصوص کاهش قیمت خودرو با شروع واردات به «بازار» توضیح داد: عرضه خودروهای داخلی و مونتاژی در بورس کالا ثابت کرد که این مکانیزم کاهش قیمت ایجاد نخواهد کرد، اگر سیاست وزارت صمت تعدیل قیمت خودروها در بازار است، چرا برای محصولات وارداتی مکانیزم بورس را انتخاب کرده است؟ وزارت صمت در خصوص فرآیند واردات و فروش خودروهای خارجی اطلاع و آگاهی ندارد. با این رویکردها مشکلات عدیده در بازار خودرو نیز ایجاد خواهد شد، شاید بهتر باشد سید رضا فاطمی امین برای پیشگیری از بحران شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را تشکیل دهد. در آن شورا نیز نسبت به تدوین آیین نامه واردات خودرو تصمیم گیری کنند.

تعرفه را مشخص کنید

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، با واکنش نسبت به خبر رسیدن خودروهای خارجی به گمرکات کشور، به «بازار» گفت: «باتوجه به اینکه فرآیند واردات کالا به کشور به صورت آنلاین در گمرکات ثبت می شود، بنابراین اگر خودرویی به مرزهای کشور رسیده باشد، اطلاعات آن در سامانه مربوطه وجود خواهد داشت. همانطور که سخنگوی گمرک کشور اعلام کرده است، خودرویی وارداتی در مرزهای کشور موجود نیست.»

بارها از سوی وزارت صمت اعلام شده است که تعرفه واردات خودرو «شناور» است، تعرفه شناور یک کلی گویی در خصوص امر واردات است

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران با اشاره به بحث کاهش قیمت خودروها در بازار مشروط بر واردات، بیان کرد: «بارها از سوی وزارت صمت اعلام شده است که تعرفه واردات خودرو «شناور» است، تعرفه شناور یک کلی گویی در خصوص امر واردات است. چرا که وزارت صمت باید مقدار اولیه تعرفه شناور را اعلام کند، تا زمانی که جزییات تعرفه مشخص نشود، نمی توان در خصوص اثر کاهش قیمت خودروهای وارداتی اظهار نظر کرد.»

خودروهای وارداتی ابتدای دیماه در کشور| محدودیت خرید در بازارهای جهانی وجود دارد

این مقام صنفی با اشاره به فرآیند واردات خودرو، به خبرنگار «بازار» توضیح داد: «در فرآیند واردات خودرو به کشور هیچ فرد حقیقی نمی تواند اقدام به واردات خودرو کند، بنابراین سهمیه ای برای نمایشگاه داران نیز در نظر گرفته نشده است. براین اساس فقط برخی از شرکت هایی که در گذشته فعال در امر واردات بودند به همراه تعدادی شرکت جدید، مجوز واردات خودرو دارند.»

موتمنی در خصوص عرضه خودروهای وارداتی به بورس، به «بازار» گفت: پیشتر در مصاحبه ای با رسانه شما اعلام کردم که عرضه خودرو به بورس نوعی طفره رفتن از مشکل عرضه و تقاضا است، در حال حاضر بازار نیازمند ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو برای حذف قیمت کاذب است. شاهد هستیم که قیمت خودرو به صورت روز افزون چالش برای مشتریان ایجاد کرده است، بنابراین عرضه خودروهای وارداتی در بورس فقط منجربه افزایش تقاضای کاذب در بازار می شود. چرا که مشتری در زمان تحویل خودرو به سرعت تبدیل به فروشنده می شود، این نوع عرضه نیز دسترسی مشتریان به خودرو را نسبت به گذشته محدودتر خواهد کرد.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha