۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۹
 قوز بالا قوز برای رایتل| ۶۰ درصد درآمد صرفا از محل دیتا
زیان ۶۰ درصدی یک اپراتور با محدودیت اینترنت

قوز بالا قوز برای رایتل| ۶۰ درصد درآمد صرفا از محل دیتا

درحالی که ۶۰ درصد درآمد رایتل، با زیان انباشته بالای یک هزار میلیارد تومان از محل خدمات دیتا است، وزیر ارتباطات بدون اشاره به زیان محدودیت اینترنت برای این اپراتور، مشکل را مدیریتی خوانده است.

بازار؛ گروه بورس: در حالی که حدود ۶۰ درصد درآمد شرکت خدمات ارتباطی رایتل از محل خدمات دیتا است و مدیر عامل آن از احتمال ورشکستگی آن با ادامه محدودسازی اینترنت خبر داده، وزیر ارتباطات بدون اشاره به محدودیت‌های اینترتی که در طول سه ماه گذشته در کشور به دلیل اعتراضات مردمی اتفاق افتاده، علت مشکلات مالی پیش آمده برای این شرکت را به مسائل مدیریتی ارتباط داد.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل که یکی از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان سود خالص داشته که نسبت به سال ۹۹ نیمی از این سود کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش صورت مالی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰، شرکت خدمات ارتباطی رایتل حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به سال ۹۹ نزدیک ۳۰ درصد رشد داشته این در حالی است که با این میزان رشد درآمد اما سود خالص این شرکت کاهشی بوده، اگر به هزینه‌های تمام شده این شرکت برای کسب این میزان درآمد هم در سال ۱۴۰۰ نگاه کنیم حدود ۳۰ درصد رشد را نشان می‌هد.

تنها از محل تماس صوتی ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، یعنی حدود ۱۰۰ برابر کمتر از محل ارائه خدمات دیتا بوده است


از این میزان درآمد عملیاتی حدود ۱هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان یعنی تقریبا تمام درآمد این شرکت از بخش خدمات که شامل فروش سیم کارت، درآمد حاصل از ارائه خدمات، درآمد حاصل از اتصال رومینگ و غیره بوده که بیشترین آن یعنی ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به ارائه خدمات است.
شرکت رایتل از محل ارائه دیتا در سال ۱۴۰۰ حدود ۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده که این عدد نسبت به سال ۹۹ نزدیک به ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که گفته شده که به دلیل افزایش استفاده مشترکین این شرکت بوده است. این در حالی است که تنها از محل تماس صوتی ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، یعنی حدود ۱۰۰ برابر کمتر از محل ارائه خدمات دیتا بوده است. آمار افزایش استفاده مشترکین در حالی افزایشی است که شبکه ارتباطات کشور هنوز قصدی برای راه اندازی اینترنت ثابت در تمام نقاط کشور نداشته است.

۱۹ آذر ماه بود که مدیر عامل رایتل نامه‌ای با عنوان احتمال ورشکستگی این اپراتور به وزیر ارتباطات زد که در بخشی از این نامه مدیر این شرکت عنوان کرده که "به دلیل علت به وجود آمدن این محدودیت‌ها در رایتل، پیروی از قوانین و ابلاغیه‌های امنیتی بوده که این شرکت را در معرض ورشکستگی قرار داده و زیان مالی بسیار گسترده‌ای را به این شرکت و سهامدارانش تحمیل کرده است. "
با وجود اینکه صورت مالی منتشر شده یکسال قبل رایتل نشان می‌دهد که این اپراتور دچار مشکلات مالی و زیان انباشته بوده و درصدد رفع و کاهش آن است و همچنین در طول این یکسال هم موفقیت‌های کسب کرده اما به نظر می‌رسد که با طولانی شدن محدودیت‌های اینترنتی کشور در سه ماه گذشته، شکنندگی این شرکت با توجه به وضعیت مالی آن بیشتر شده و احتمال ورشکستگی آن افزایش پیدا کرده است.

صورت مالی شرکت نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد درآمد رایتل از محل خدمات دیتا است که با ادامه روند محدود سازی اینترنی کشور به خاطر اعتراضات سه ماهه مردم بخش قابل توجهی درآمد شرکت کاهش پیدا کند. در حالی که "عیسی زارع‌پور" وزیر ارتباطات در پاسخ به نامه مدیر عامل رایتل، آن را ضعف مدیریتی خواند و گفته: "شرکت رایتل از گذشته مشکلات مالی داشته و وزارت ارتباطات در حال بررسی نامه این اپراتور است؛ اما ورشکستگی آن همچنان محرز نشده است. "

او در بخشی دیگر از واکنش خود به نامه مدیر عامل رایتل گفته «طبیعتاً درآمد این اپراتورها هم از طریق مکالمه افزایش یافته است. بنابراین این نامه‌ که الان رسانه‌ای شده، مبنای تخصصی ندارد.» این در حالی است که با توجه به صورت مالی این شرکت کمتر از ۲۰ درصد از درآمد شرکت از محل خدمات مکالمه می‌باشد.

هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته‌ای است که شرکت رایتل در ترازنامه خود در صورت مالی منتشر کرده است که در طول یکسال تنها توانسته نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان آن را کاهش دهد

زیان انباشته یک هزارو ۳۰۰ میلیارد تومانی رایتل

با توجه به صورت مالی ۱۲ ماهه سال گذشته این شرکت با توجه به سودآور بودن خود هنوز دارای زیان انباشته بالای است. هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته‌ای است که شرکت رایتل در ترازنامه خود در صورت مالی منتشر کرده است که در طول یکسال تنها توانسته نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان آن را کاهش دهد.

هزار ۵۰۰ میلیارد تومان جمع هزینه‌ها یا بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی بوده که این شرکت در سال گذشته داشته است. سهمی که شرکت رایتل به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات ۳۲۰ میلیارد تومان در سال گذشته بوده که نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال ۹۹ بیشتر بوده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات بعد از شرکت نفت یکی از پردرآمدترین سازمان‌های تحت نظر دولت است.
یکی دیگر از هزینه‌های بالای که این شرکت پرداخت کرده هزینه ۳۲۰ میلیارد تومانی برای استهلاک تجهیزیات مخابراتی بوده که این عدد نشان از هزینه بر بودن تجهیزات ارتباطی دارد. در جدول صورت سود و زیان شرکت ارتباطات رایتل، سود پایه هر سهم در سال گذشته ۳۰۰ ریال بوده در حالی که این عدد برای سال ۹۹ حدود ۲۶۰۰ ریال بوده است.

با وجود اینکه شرکت رایتل از گذشته دارایی زیان انباشته بوده و دچار مشکلات مالی است اما با توجه به محدودیت‌های اینترنتی این شرکت ممکن است بر اساس آنچه مدیر عامل آن عنوان کرده دچار ورشکستگی شود. در حال حاضر این شرکت ۱۴۱۰ کارمند دارد.

رایتل مانند بسیاری از شرکت‌های دولتی که سابقا به عنوان حیاط خلوت از آن یاد می‌شد گرفتار مشکلات مالی متعدد بود و از ابتدای فعالیت خود با حواشی زیادی روبه رو بود. مینا مهرنوش مدیر عامل سابق رایتل در مصاحبه‌ای گفته بود "متاسفانه رایتل حیاط‌خلوت برخی گروه‌ها در سال‌های قبل بود و خیلی جالب است که خیلی از قراردادها و کارهایی که در رایتل انجام شده هیچ مبنای قانونی نداشته است."

گفتنی است نماد رایتل از سال ۹۶ از تابلوی فرابورس حذف شده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha