۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
نگرانی از گرانی مواد اولیه و بازپرداخت های طولانی صنعت دارو| ریحانه به دنبال تولید داروهای استراتژیک
مدیر عامل شرکت داروسازی ریحانه مطرح کرد

نگرانی از گرانی مواد اولیه و بازپرداخت های طولانی صنعت دارو| ریحانه به دنبال تولید داروهای استراتژیک

رادمنش، مدیر عامل شرکت داروسازی ریحانه به بازار گفت: بازپرداخت طولانی و افزایش هزینه های تولید منجر به این شده که برخی از پروژه های دارویی شرکت با سرعت پایینی پیش برود.

بازار؛ گروه صنعت: سایه کمبود نقدینگی بر سر شرکت های دارویی سنگینی می کند؛ هنوز چالش های مرتبط با کمبود نقدینگی تغییر نرخ ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به نیمایی برطرف نشده و مواد اولیه گران تامین می شود، بیم این می رود که دوره های بازپرداخت مطالبات شرکت های دارویی نیز بیش از پیش افزایش یابد و نقدینگی از این صنعت رخت ببندد.

معضلی که نه تنها مانع توسعه سبد محصولی شرکت ها می شود و آن ها را از هدف رقابت با یکدیگر برای بهبود کیفیت دور می کند بلکه دیر یا زود به روز رسانی زیرساخت های شرکت های تولیدکننده دارو نیز فرسوده می شوند و پولی نیست که آن ها را به روز آوری کنند. از این رو خیلی زود صنعت داروی کشور یک صنعت فرسوده و ناکارآمد خواهد شد. اتفاقی که شاید امروز هم برای جلوگیری و چاره اندیشی درباره آن دیر باشد. در این رابطه رامین رادمنش، مدیرعامل شرکت داروسازی ریحانه از شرکت های تابعه گروه دارویی برکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* شرکت داروسازی ریحانه در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

بیشتر تولیدات شرکت داروسازی ریحانه از شرکت های تابعه گروه دارویی برکت به داروهای جامد از جمله انواع قرص و کپسول بر می گردد. همچنین این شرکت داروسازی از گذشته تاکنون در حوزه تولید بتلاکتام و آنتی بیوتیک ها سرمایه گذاری کردع و بر روی تولید داروهای هازارد متمرکز است. با این حال عمده توسعه سبد محصولی در این شرکت با سرعت پایینی انجام می شود که نتیجه کمبود نقدینگی در کل صنعت است.

کمبود نقدینگی صنعت دارو تا تعطیلی برخی از خطوط پیش رفته است

کمبود نقدینگی ای که در برخی از مواقع حتی تا توقف تولید برخی از خطوط هم پیش رفته است. از این رو در اکثر مواقع چرخه نقدینگی بیش از اینکه صرف توسعه سبد محصولی شود صرف تامین سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و نیازهای اولیه مجموعه شده است. بنابراین امکان چندانی برای مجموعه ریحانه به رغم ظرفیت های بالای این مجموعه در حوزه سرمایه گذاری جدید وجود ندارد.

* تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی و اجرای طرح دارویار فعالیت شرکت دارویی ریحانه را به کدام سمت و سو برد؟

همانطور که اطلاع دارید طی هفته های گذشته، کشور با چالش کمبود برخی از اقلام دارویی مواجه شد. از این رو یکی از سیاست هایی که مجموعه داروسازی ریحانه در پیش گرفت این بود که بتواند داروهایی که در سبد گروه دارویی برکت وجود ندارد اما نیاز کشور است را تولید کند.

در این راستا مذاکراتی با گروه دارویی برکت انجام شده و سرمایه مورد نیاز آن نیز تقریبا تامین شده است. از این رو انتظار می رود به محض نهایی شدن مراحل مقدماتی، تولید محصولات آغاز شود.

* با این تفاسیر تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی چالش جدی ای برای شرکت شما ایجاد نکرده است؟

اجرای طرح دارویار و تغیر نرخ ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به نیمایی و در مقابل عدم افزایش قیمت نهایی محصول به نسبت گرانی مواد اولیه باعث مشکلات عدیدی ای در شرکت شده است؛ به خصوص که سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز برای مواد اولیه به درستی تامین نمی شود.

همچنین با توجه به شرایط پیش آمده هم پیش بینی می شود بازپرداخت شرکت های پخش طولانی تر شود. از این رو باید بتوانیم به نحوی برنامه ریزی کنیم که سرمایه گذاری و راه اندازی خطوط تولید جدید تسهیل و تسریع شود.

* با توجه به شرایطی که تشریح کردید به نظرتان مسئولان باید چه تدبیری بیندیشند تا چالش های صنعت دارو قدری کاهش یابد؟
یکی از مهمترین مشکلاتی که در آینده با آن مواجه خواهیم شد بحث عدم رقابت در صنعت دارو است؛ یعنی توجه به حوزه ارتقای کیفیت کاهش می یابد و شرکت بیشتر تمرکز خودشان را بر روی تامین مواد اولیه، رفع کمبودها و تولید دارو که وظیفه اصلی شان است می گذارند.

کیفیت دارو در نبود شرایط به روز رسانی صنعت فراموش می شود

این در حالی است که صنعت دارو، به عنوان یکی از صنایع پویا شناخته می شود که همیشه باید ارتقای کیفیت در کنار تولید آن حرف اول را بزند با این حال شرکت ها به دلیل عدم امکان سرمایه گذاری کافی، ممکن است در حوزه کیفیت نتوانند خود را در این بخش به روز رسانی کنند. وگرنه از لحاظ کیفیت دارو هیچ وقت در هیچ دوره ای از بحث کیفیت فاصله نگرفتیم ولی در خصوص زیرساخت ها لازم است همیشه شرکت های داروسازی به سمت به روز رسانی حرکت کنند.

* با عدم به روز رسانی خطوط تولید شرکت های تولید کننده دارو، آینده این صنعت بستر چه مشکلاتی می شود؟

عدم به روز رسانی در شرکت های داروسازی یک چالش جدی برای آینده صنعت دارو است؛ اگر اصلاح قیمت انجام نشود و تامین نقدینگی نشود چرخه مالی شرکت ها مختل می شود و شرکت ها نمی توانند سرمایه گذاری مناسبی در حوزه ارتقا و به روز رسانی خطوط خود داشته باشند. این درحالی است که توجه به این حوزه می تواند صنعت داروی کشور را در آینده به عنوان صنعتی ارزآور معرفی کند و در حوزه صادرات حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشند.

* چشم انداز صادراتی شرکت داروسازی ریحانه را در آینده چگونه می بینید؟

با برنامه ریزی هایی که برای شرکت دارویازی ریحانه انجام شده و با مدیریت و اشرافی گروه دارویی برکت در حوزه دارو دارد و راهبری که انجام می دهند به نظر می رسد این شرکت در چند سال آینده حرف های زیادی در حوزه صادرات داشته باشد.

* در حال حاضر صادرات یا برنامه ای در این زمینه دارید؟

تاکنون چند پرونده صادراتی باز شده و با توجه به اینکه تمام خطوط ریحانه دارای جی ام پی است و از نظر کیفیت شرایط خوبی دارد؛ پروژه ثبت محصولات ریحانه خوب پیش می رود و در چند کشور در این حوزه پرونده های باز داریم که فکر می کنم با ثبت داروهایمان بتوانیم بحث صادرات را استارت بزنیم.

کد خبر: ۱۹۴٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha