۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ساحل‌عاج در آینده نزدیک
سفیر ایران در ساحل عاج خبر داد

برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ساحل‌عاج در آینده نزدیک

در نشست مشترک فروزان، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیک‌بین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج، راه‌های توسعه و گسترش مناسبات تجاری بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حامد فروزان مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: با توجه به تعویق برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، ما در حال پیگیری و برنامه‌ریزی برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان همکاری به صورت جدی وجود دارد.

فروزان یکی از موانع اصلی برای همکاری را موضوع حمل‌ و نقل کالاهای صادراتی به کشورهای غرب آفریقا و ساحل عاج دانست.

وی تصریح کرد: در این زمینه رایزنی‌های خوبی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. مشکل بعدی عدم شناخت دقیق بازار آفریقا برای ورود است که در این خصوص سفرا و رایزنان اقتصادی باید به طور پیوسته گزارش و اطلاعات به‌روز ارسال کنند.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم توسعه‌یافتگی غالب این کشورها، صدور خدمات فنی و مهندسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از این نظر مجموعه‌های اقتصادی می‌توانند نقش ویژه‌ای در ساحل عاج داشته باشند.

فروزان ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که باید در کار با کشورهای آفریقایی و به ویژه ساحل عاج در نظر گرفته شود رقبای ما در این کشورها هستند که باید از آنها شناخت دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم به‌ خوبی با آن‌ها رقابت کنیم.

امیرحسین نیک‌بین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج نیز در این نشست گفت: تلاش بر این است تا دومین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود. برگزاری مستمر کمیسیون مشترک بستری مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و انعقاد یادداشت تفاهم، موافقت‌نامه و قرارداد تجاری است.

وی افزود: بندر آبیجان به عنوان دومین بندر بزرگ آفریقا و نقطه اتصال صادرات به کشورهای غرب آفریقاست که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

وی گفت: زمینه‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های دارویی برای صادرات و ثبت وجود دارد؛ در این خصوص باید از ظرفیت‌های هلال‌احمر در ساحل عاج استفاده کرد.

نیک‌بین خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های صادرات اوره، گاز، قیر، انبوه‌سازی، کشاورزی برای همکاری وجود دارد ولیکن طرف ساحل‌ عاجی بیشتر دنبال سرمایه‌گذاری آن هم از سوی مجموعه‌های بزرگ در آن کشور است که با توجه به مشکلات حمل و نقل و دوری راه، همکاری به این شکل به‌صرفه‌تر است.

وی تأکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی نیز از زمینه‌های خوب همکاری با ساحل عاج است.

در ادامه این نشست مدیران حاضر در جلسه، ظرفیت‌های همکاری خود با ساحل عاج را معرفی کردند.

کد خبر: ۱۹۴٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha